Groda-pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mini
    • November 2006
    • 13

    Groda-pump

    Hej,

    Vi har köpt en groda (dekoration) som ska kopplas till pumpen/filtret. Hur funkar detta. Ska man ta plastslagen ( som är för kort) och sätta fast i baken på grodan? Är det mening att bubblorna ska komma ut ur den och och inte från själva pumpen. Var får man tag på en längre plastslang?
    Hoppas nån vet??

    Mvh Mini med de 19 fiskarna....
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    #2
    Ena änden av slangen ska in i grodan och andra änden i pumpen. Vet inte hur din groda ser ut men jag antar att det bara finns ett ställe att sätta slangen på (förmodligen i baken). Längre slang finns att köpa i zoobutiken.
    Bubblorna ska komma ur grodan, ja. Prova att blåsa i slangen för att vara säker på att det inte är nåot fel på grodan. Kommer det inga bubblor ändå är din pump för svag. Kan vara bra att fråga om det när du köper slang eftersom en längre slang också betyder att du behöver en starkare pump.
    Glöm inte att aldrig ha pumpen under vattennivån (om du inte gör en droppögla)!

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Ursprungligen postat av Mini
      Hej,

      Vi har köpt en groda (dekoration) som ska kopplas till pumpen/filtret. Hur funkar detta. Ska man ta plastslagen ( som är för kort) och sätta fast i baken på grodan? Är det mening att bubblorna ska komma ut ur den och och inte från själva pumpen. Var får man tag på en längre plastslang?
      Hoppas nån vet??

      Mvh Mini med de 19 fiskarna....
      Syftar du på en groda det kommer luftbubblor ur så är det inte till ditt filter du kopplar denna (då skulle den ju bara spruta vatten) utan till en luftpump. Slangen ser ut såhär . Både luftpumpen och slang finns att köpa i de flesta zooaffärer.

      //MVH Tulle
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • Mini
        • November 2006
        • 13

        #4
        Ursprungligen postat av Insomniac
        Ena änden av slangen ska in i grodan och andra änden i pumpen. Vet inte hur din groda ser ut men jag antar att det bara finns ett ställe att sätta slangen på (förmodligen i baken). Längre slang finns att köpa i zoobutiken.
        Bubblorna ska komma ur grodan, ja. Prova att blåsa i slangen för att vara säker på att det inte är nåot fel på grodan. Kommer det inga bubblor ändå är din pump för svag. Kan vara bra att fråga om det när du köper slang eftersom en längre slang också betyder att du behöver en starkare pump.
        Glöm inte att aldrig ha pumpen under vattennivån (om du inte gör en droppögla)!

        Dum fråga, men vad är en droppögla? Jag har alltså en kombinerad luftpump/filter. Vad menar du med att inte ha den under vattenytan. Det är väl så den funkar? Jag är ju nybörjare på akvarium så all info tas tacksamt emot.

        Kommentar

        • Danei
          • September 2004
          • 555

          #5
          Insomniac förutsatte att det handlar om en luftpump. Om man har pumpen under ytan, utanför karet. Så kan det bli hävert i slangen så att vattnet rinner ut den vägen. Inget jag har brytt mig om. Men det är det han menar.

          Du kanske ska kolla vad det är du köper innan du gör det.

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Ursprungligen postat av Mini
            Jag har alltså en kombinerad luftpump/filter.
            Och detta är? Menar du möjligtvis ett typ billifilter som drivs med hjälp av luftpump?

            //MVH Tulle
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • Danei
              • September 2004
              • 555

              #7
              Antagligen ett vanligt innerfilter som även suger i sig lite luft. Det ger endel bubblor i vattet den sprutar ut.

              Kommentar

              • Insomniac
                • December 2004
                • 310

                #8
                Ursprungligen postat av Danei
                Insomniac förutsatte att det handlar om en luftpump. Om man har pumpen under ytan, utanför karet. Så kan det bli hävert i slangen så att vattnet rinner ut den vägen. Inget jag har brytt mig om. Men det är det han menar.

                Du kanske ska kolla vad det är du köper innan du gör det.
                O ja, det hände mig en gång vid strömavbrott. Pumpen var helt ny då. Inte roligt.

                Kommentar

                Arbetssätt...