Hur mycket blästersand till 720l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MalawiAnna
    • July 2006
    • 215

    Hur mycket blästersand till 720l?

    Har tänkt beställa blästersand till mitt 720l akvarium. Hur många kg går det åt? Vill ha ca 6-7cm tjockt lager.
    Senast redigerad av MalawiAnna; 15 November 2006, 15:08.
    Mvh Anna
  • Azeah
    • October 2005
    • 266

    #2
    Jag hade 4 säckar i mitt 840L. Blev ungeför 6-7cm tjockt lager.
    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

    Kommentar

    • MalawiAnna
      • July 2006
      • 215

      #3
      Tack så mycket för ditt snabba svar Azeah! Ska beställa direkt!
      Mvh Anna

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #4
        Tror jag har 2½ säck i mitt 720 (kommer inte ihåg exakt . Fast jag har nog mindre än 6-7 cm lager.
        /Mattias

        Kommentar

        • Azeah
          • October 2005
          • 266

          #5
          Varsågod! : )
          1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

          Kommentar

          • MalawiAnna
            • July 2006
            • 215

            #6
            Upptäckte att man inte kunde beställa från biltema utan var tvungen att köpa direkt via varuhuset... *typiskt* Precis när jag hade bestämt mig efter flera månaders tveksamhet...
            Någon som vet något annat ställe där man kan beställa blästersand?
            Mvh Anna

            Kommentar

            • Strixxx
              • December 2005
              • 117

              #7
              Vad har fått dig att bestämma dig just för blästersand?
              Hur har du tänkt karet i fortsättningen?
              Jag har för 3 månader sen slängt ut 4½ säck i rabatten, och bytt till småkorning råda sand.
              Jag fick sumpgas, växterna fick inget syre till rötterna och ruttnade, all fiskbajs hamnar absolut överst hela tiden, och prova inte ens en "damsugning".
              En riktig stark cirkulation skapar havs strands botten... "vågig" plus att det liksom inte stannar kvar där man vill ha det.
              Jag hade 4-6 dl i botten på ytterfiltret också, det fixade min dåvarande pleco till, han grävde lite vid insuget till filtret.
              Jag har summa summarium inget bra alls att säga om blästersand mer än att det ser skitfint ut på bild.
              Det gör sig nog bättre i vissa akvarium och mindre bra i de flesta.
              Men jag ville nog bara bespara dig eländet att ta ut det, det va inte lika enkelt som att lägga i det. tro mig... 7 timmars jobb och då hade jag ändå tagit 2-3 hinkar var dag under 4 dagar.
              Min Zoon

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                • April 2002
                • 1103

                #8
                Om du vill slippa gissa så går det ju att räkna ut: 7 cm i ett standard 720 blir 0,7*6*20 = 84 liter. Kontrollera hur mycket en liter väger och multiplicera det med 84 så vet du hur mycket som behövs.
                Malmö Akvarieförening
                no hope, no harm, just another false alarm

                Kommentar

                Arbetssätt...