Sätta in en bakgrund i ett bebott akvarium? Tips

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • netweaver
    • May 2006
    • 486

Sätta in en bakgrund i ett bebott akvarium? Tips

Hej allihopa har hittat en trevlig btn-liknande bakgrund som jag vill sätta i mitt akvarie. Min fråga är bara hur gör jag bäst för att inte rubba balancen i akvariet och vad gör jag med fiskarna under tiden för man måste ju silikonera fast bakgrunden vad jag har förstått? Jag ska inte ha filtermaterial o så bakom den då jag kommer att ha ett ytterfilter. Men det känns som att jag måste "riva" hela akvariet och börja om igen för att få in den.

Jag skulle ha satt dit den från början men jag kunde inte bestämma mig för vilken jag ville ha då tyvärr.

Tacksam för svar och tips!
    \\
    Nybörjare varje dag jag vaknar
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

Jag använde TEC7 till min aquael svart, eftersom jag inte fick tag i svart akvariesilicon. Något dyrare alternativ, men det ska gå att limma med under vatten. Hur vida det vid härdning fäller någonting som fiskarna inte tål vet jag inte, men slutresultatet ska vara giftfritt. Mina fiskar har inte dött än, så det verkar stämma. Den största fördelen med det här, och som kommer att få mig att använda det här i fortsättningen, är att det inte stinker under härdning, som silicon gör.

B!

Kommentar

• netweaver
      • May 2006
      • 486

Priset bekymrar mig inte det jag är orolig för är fiskarna och växterna.

För försöka hitta lite mer info om produkten, tack för tipset.
      Vart köpte du din?
      \\

Kommentar

• Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

Ursprungligen postat av netweaver
        Hej allihopa har hittat en trevlig btn-liknande bakgrund som jag vill sätta i mitt akvarie. Min fråga är bara hur gör jag bäst för att inte rubba balancen i akvariet och vad gör jag med fiskarna under tiden för man måste ju silikonera fast bakgrunden vad jag har förstått? Jag ska inte ha filtermaterial o så bakom den då jag kommer att ha ett ytterfilter. Men det känns som att jag måste "riva" hela akvariet och börja om igen för att få in den.

Jag skulle ha satt dit den från början men jag kunde inte bestämma mig för vilken jag ville ha då tyvärr.

Tacksam för svar och tips!
        Det allra lättaste töm karet till hälften tryck ner bakrunden i gruset silikona torka två dygn eller ett, fyll upp+man får bytt vatten samtidigt på köpet
        Mvh.Patrik

Kommentar

• Mopsen
          • November 2006
          • 95

Häll över fiskarna i hinkar så har du oxå kvar en del av vattnet till fiskarna.
          Emma

Kommentar

• Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

Ursprungligen postat av Mopsen
            Häll över fiskarna i hinkar så har du oxå kvar en del av vattnet till fiskarna.
            Innebär det inte mer jobb för personen i fråga
            Mvh.Patrik

Kommentar

• flygrc
              • June 2006
              • 2755

Vanlig akvariesilikon går både att applicera och få att härda under vatten men jag hade aldrig vågat för fiskarna och växternas skull med tanke på hur mycket ättika det luktar under härdningen.
              Jag hade haft dom i en plastbalja under tiden, det finns billiga som är stora.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Mopsen
                • November 2006
                • 95

Ursprungligen postat av stene
                Innebär det inte mer jobb för personen i fråga
                Jag tänkte att då kunde man ju passa på att rengöra hela akvariet samtidigt då fiskarna inte är där + att man har kvar 1 del av det gamla vattnet i hinkarna
                Emma

Kommentar

• Dr.Stefan
                  • February 2006
                  • 35

Jag gjorde detta för snart två veckor sedan. Ut med fiskar och växter samt 70 liter akvarievatten i en balja. Pumpen fick följa med också (flyttade allt, utan att tömma ut något vatten ur pumpen). Tömde akvariet (rengjorde gruset lite mer än vanligt) och limmade bakgrunden. Tre dygns härdning och sen tillbaka med allt igen. Allt har överlevt och ser väldigt fräscht ut. Fiskarna uppskattade kanske inte helt att vara i baljan, men dom stod ostörda i ett mörkt rum.

Kommentar

• netweaver
                    • May 2006
                    • 486

Tack för tipsen tror jag provar att tömma till hälften och evt. fästa en skiva i bottnen på bakgrunden som jag sen kan gräva ner. Måste bara få det tätt i kanterna på den halva som är kvar under vatten på nåt sätt så inga fiskar fastnar.
                    \\

Kommentar

• Mr B
                      • September 2004
                      • 1310

Ursprungligen postat av netweaver
                      Priset bekymrar mig inte det jag är orolig för är fiskarna och växterna.

För försöka hitta lite mer info om produkten, tack för tipset.
                      Vart köpte du din?
                      Ferm.
                      B!

Kommentar

Arbetssätt...