Boklöv

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Boklöv

Måste man koka boklöv innan man kan ha dem i akvariet?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

Jag har testat båda att koka och att lägga ner dom okokta, men helt torra och det enda jag märkt är att dels så tar det några dagar innan de okokta sjunker, dom har snyggare färg okokta och man kan få in små "maskar" som försvinner med tiden. Jag märkte det i ett räkkar där det inte finns några fiskar. Kan tänka mig att i ett kar med fisk så äter dom upp ev kryp.
    Jag plockar löven direkt från träden men då dom är helt höstfärgade och lossnar lätt. Det gör jag för att få så rena löv som möjligt.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• batski
      • October 2004
      • 8891

Ok, så det räcker om man blötlägger dem. Bra

Hur länge brukar de hålla i akvariet innan de löses upp?

Kommentar

• spazm
        • August 2006
        • 315

Jag har boklöv i karet 2-3 veckor sen tycker jag inte de ser så fina ut och jag bytar ut dem! Ek löv håller ett tag längre men är inte lika fina i färgen som boklöven.

Jag kokar inte löven innan men skållar dem.. Kokar upp lite vatten i vattenkokaren som jag sen häller över löven i en skål. Sjunker de lite snabbare. Ser inte så roligt ut när de flyter runt på ytan. Skuggar ljuset för växterna..
        Ad nocendum potenses sumus

Kommentar

• Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

Det är möjligt att löven multnar snabbare om man skållar eller kokar dem. Jag gör ingetdera, och ett halvår tycker jag att de håller. Men jag tycker ju att de halvförmultnade är snyggast.

Kommentar

• Sonja
            • October 2003
            • 7357

Dom håller rätt länge om man inte har något som gillar att äta av dom. Mina snäckor och räkor äter gärna av löven. Jag vet inte riktigt hur länge dom håller, men kanske en månad eller något sånt. Då är det inte så mycket mer än själva nerverna kvar.
            Alltid nyfiken!

Kommentar

• tummen
              • March 2005
              • 5199

Kokning är väl snarast en form av sterilisering, så det beror "bara" på vad man vill "riskera" att lägga i sitt akvarium.
              Jag plockar nya "höstlöv" direkt från marken under våran blodbok och har inte haft problem hittills. Jag har dessutom testat med att skålla/inte skålla alkottar innan jag lägger i dem i akvariet, men det enda jag märkt är att de flyter ett tag om man inte skållar dem först. Däremot bryr sig fiskarna inte om det, och om man tänker på saken så är det ju faktiskt ingen som skållar löven i naturen innan de faller i närmsta vattendrag, eller hur? Så frågan är egentligen varför man skall göra saker krångligare än det behöver vara????
              Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

• batski
                • October 2004
                • 8891

Hmm, en månad var verkligen inte lång tid. Jag trodde faktiskt att de skulle hålla längre. Hur gör ni som har löv i era akvarier året om? Har ni samlat ihop tille ett lövlager?

Kommentar

• tummen
                  • March 2005
                  • 5199

Ursprungligen postat av batski
                  Hmm, en månad var verkligen inte lång tid. Jag trodde faktiskt att de skulle hålla längre. Hur gör ni som har löv i era akvarier året om? Har ni samlat ihop tille ett lövlager?
                  Löv har jag gott om; vill du ha??? Men det beror ju på vilka invånare du har! Räkor och sniglar äter ju upp dem tämligen omgående, men tetror t.ex. skulle nog lämna dem ifred...
                  Thomas "tummen" Wallén

Kommentar

• batski
                    • October 2004
                    • 8891

Har du en massa boklöv att "exportera"? Men det är ju bara på hösten som man kan plocka blad väl? För det är väl bara torra blad som man kan ha i akvariet va?

Kommentar

• tummen
                      • March 2005
                      • 5199

Har du en massa boklöv att "exportera"? Men det är ju bara på hösten som man kan plocka blad väl? För det är väl bara torra blad som man kan ha i akvariet va?
                      Plocka blad kan jag göra året om då trädet står på min egen tomt! Men det är ju lättare när de är torra och ligger i drivor på marken...
                      Thomas "tummen" Wallén

Kommentar

• batski
                        • October 2004
                        • 8891

Men hur gör du när du plockar levande löv? Låter du dem ligga och torka först?

Kommentar

• Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

Men hur gör du när du plockar levande löv? Låter du dem ligga och torka först?
                          Jag tror inte det är lika bra att plocka "levande" löv och lägga ner. Jag plockar i alla fall på hösten så jag har en stor pappersbärkasse full och låter dom torka ordentligt. Sen får dom ligga luftigt i kassen ute i förrådet där jag hämtar in när jag behöver.

Sen så brukar jag tänka lite i såna banor att bara för att det trillar ner ett och annat ner i stora sjöar/hav med enorma vattenvolymer så behöver det inte vara så att det är helt ofarligt i en liten vattenvolym som ett akvarium har. Allt blir ju så mycket mer koncentrarat där.
                          Alltid nyfiken!

Kommentar

• Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

Jag plockar snöfria vinterdagar eller tidigt på våren - på marken och långt från biltrafik. Några papperskassar fulla är ju alltid bra att ha hemma.

Kommentar

• Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                              Jag plockar snöfria vinterdagar eller tidigt på våren - på marken och långt från biltrafik. Några papperskassar fulla är ju alltid bra att ha hemma.
                              Ha! ha! Skönt att se att det finns andra som har kassar med löv sparade
                              Har du påsar med alkottar också
                              Alltid nyfiken!

Kommentar

Arbetssätt...