Bygga inredning i välmående akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr.Stefan
    • February 2006
    • 35

Bygga inredning i välmående akvarium

Nästa projekt är att smälla in en BTN Slimline i mitt 180-liters hörnakvarium, som är tämligen välmående (varför gör man inte sånt här innan man startar upp...?). Under tiden tänkte jag att fiskar och växter ska få bo i en jättestor plastbalja. Jag tänkte dessutom flytta över filtret (Fluval 205) och ska även försöka få med en del av vattnet och bottenmaterialet (framförallt för växternas skull). Rimligtvis bör jag försöka få med en del av vattnet tillbaka igen så småningom. Jag misstänker att mina kamrater måste bo i baljan en vecka eller så.
    Just nu vet jag inte om jag är mest orolig för fiskarna eller för växterna. Hur gör jag till exempel med belysning? Kommer jag att få problem när dom flyttar tillbaka igen?
    Mycket tacksam för tips, råd eller stöd i största allmänhet.
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

Täck baljan noga så inte fiskarna hoppar ur.

Kommentar

• Dr.Stefan
      • February 2006
      • 35

För intresserade och andra som planerar likartade aktiviteter, kan jag meddela att operationen tycks ha varit lyckad.
      Söndag förmiddag flyttade jag fiskar, växter, pump, värmare samt cirka 70 liter vatten till en balja. Samma dag monterade jag BTN Slimline. Onsdag kväll flyttade fiskarna och utrustningen tillbaka, inklusive det mesta av vattnet. Än så länge verkar allt friskt och välmående. Jag ska lägga upp lite bilder så småningom.

Kommentar

• qumarr
        • July 2006
        • 66

har oxå lite funderingar kring det här, å latmasken i mig undrar följande.

har ett fullt fungerande akvarium med fisk men vill dölja pumpen dvs göra ett filter av en btn modul.

Modulen är tänkt att bara sticka ner max 15 cm under ytan när karet är fullt.
        måste jag tömma hela akvariet på vatten å fisk eller räcker det att tömma ca halva akvariet å låta fiskarna gå kvar i karet?
        mao ingen silicon kommer att användas under vattenytan isåfall.

Alternativet är väl att göra som dr.stefan.
        men vilket är mest stressfullt/farligt för fiskarna, bo i ett halfullt akvarie (med kanske inte så bra ångor från siliconet svävande ovanför ytan)eller bo i en plastbalja i några dagar?

Kommentar

• Dr.Stefan
          • February 2006
          • 35

Jag hade nog inte vågat ha kvar fiskarna i akvariet. Även om allt går som det ska, finns det ju en viss risk att ångor "läcker" ner i vattnet. Om jag inte minns fel (på lukten) är det ättiksyra eller någon likartad förening som läcker. Och det vill man kanske inte ha i vattnet. Men i värsta fall står man och kladdar ner allt och alla med silikon, vilket inte heller är kul.
          Nu har jag ju bara erfarenhet av ett fall, men det tycktes gå hur bra som helst med balja. Jag ska tillägga att baljan stod i ett ostört utrymme med dämpad belysning, vilket jag tror är extra viktigt för fiskarna när man gör så här.
          Observera också att jag tog med cirka en tredjedel av det gamla akvarievattnet till baljan och tillbaka igen, vilket förmodligen varken fiskarna eller filtret mådde dåligt av. Startar Du ett nytt filter är det kanske också extraviktigt att få med en del gammalt vatten.

Kommentar

• qumarr
            • July 2006
            • 66

då blir det en balja med fisk för mig med då

Håller på att "köra in" ett nyinköpt ytterfilter som jag tänkt använda till baljan isåfall.
            Det där om att fiskarna nog skulle må bra med dämpad belysning har jag med funderat på å är nog ganska vettigt.

Hur stor är en "jättestor balja"?
            sett att ikea säljer billiga stora baljer.
            Har redan 4st 30 liters baljer, men inte filter för att driva alla så jag for nog köpa 1-2 stora baljor å använda mina två filter som går i karet nu.

Brukar ju sägas att det tar 24h för att silikon skall härda, räcker det att fylla karet efter 24h, tömma karet igen och sedan fylla på vatten+fiskar från baljorna + mer "nytt" vatten?

Kommentar

• Dr.Stefan
              • February 2006
              • 35

Jag har ett 180 liters hörn med lite diskus, ciklider och tetror. Dom fick bo i en 75-liters balja från Jula. Kanske inte önskedrömmen för dom, men dom lever fortfarande och verkar välmående. Jag väntade drygt tre dygn innan jag flyttade tillbaka kompisarna. Ett dygn låter lite, två borde räcka. Jag gjorde ingen "sköljning" men det borde jag kanske ha gjort.

Kommentar

Arbetssätt...