Snäckor = kalk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    Snäckor = kalk?

    Jag har fått massa snäckskal från höger och vänster som jag nu börjar fundera på om de inte skulle vara grymt snygga i akvariet... Men så slog det mig att jag någonstans läst att de kunde avge kalk och därmed sänka ph:t vilket ju inte är så bra. Någon som vet?
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, snäckskal innehåller kalk, så om ditt pH är lägre än cirka 7.5 kommer de att långsamt lösa upp sig, frisläppa kalcium och bikarbonat, och dra pH't mot 7.5.
    Är ditt pH högre än 7.5 påverkar de inte pH't alls.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      kalk höjer inte sänker pH:t, det är därför man kalkar försurade sjöar och vattendrag...

      Kommentar

      • albino_myra
        • September 2006
        • 161

        #4
        Men sedan finns det väl olika sorters snäckor?
        Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Alla snäckor är uppbyggda av kalk, precis som våra skelett och tänder.

          Kommentar

          • mckvinnan
            • December 2004
            • 760

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Ja, snäckskal innehåller kalk, så om ditt pH är lägre än cirka 7.5 kommer de att långsamt lösa upp sig, frisläppa kalcium och bikarbonat, och dra pH't mot 7.5.
            Är ditt pH högre än 7.5 påverkar de inte pH't alls.
            Sist när jag bodde i Sthlm låg jag strax över 7,5 så då borde det ju inte vara några problem. Tack för svaret, ska kolla pht innan jag lägger i dem.

            Lena - sorry för min förvirring och tack för rättningen.
            Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

            Kommentar

            Arbetssätt...