vulkan/lavasten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svedmark
    • August 2006
    • 57

    vulkan/lavasten

    Hur är det med att ha sådana i akvarium?
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    Tja, jag är inte säker på vad du vill höra. Stenarna är vassa, och skadar lätt nervösa fiskar om man inte tänker sig för när man möblerar, rent teoretiskt kan de innehålla höga halter metall, man hoppas de har koll på det när det gäller den lavastenen som säljs i akvariehandlen. Är en vanlig, och populär inredningssten, som även har den trevliga fördelen att den erbjuder stor yta för organisk nedbrytning.
    B!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13142

      #3
      Det är en neutral sten som inte påverkar vattenvärdena och har ALDRIG skadat nån av mina fiskar, dem är porösa och går lätt sönder!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #4
        perfekt att fästa javamossa på..
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Det är en neutral sten som inte påverkar vattenvärdena
          Det är smält sten, med precis vilka mineraler som helst i röran, och frågan är inte om, utan hur mycket som kan fällas ut över en viss tidsperiod. Det sagt, så är lavasten inte lika lätt att laka ur som tex mineralhaltig sandsten, och jag föreställer mig somsagt att lavasten avsedd för akvariebruk tas från stentäckter där man har verifierat så att lättlösliga skadliga mineraler inte ingår.

          Ursprungligen postat av åheim
          och har ALDRIG skadat nån av mina fiskar, dem är porösa och går lätt sönder!
          Porösa och lätt går sönder må vara hänt, och det är främst för dess strukturs skull, den struktur som oxå ger upphov till mängder av vassa kanter, som om en stressad fisk koliderar med, denna lätt kan skada sig på, precis som på tex skiffer.

          Jag säger inte att man inte ska använda lavasten, jag informerar bara om att det inte är helt riskfritt till lättstressade fiskar, tex silverhaj.
          B!

          Kommentar

          Arbetssätt...