Varför frigolit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gudsson
    • July 2006
    • 342

    Varför frigolit?

    Det hela gäller bakgrunder. Jag har tidigare i mitt 220 liters kar byggt en bakgrund av frigolit. Denna frigolit har jag sedan spacklat med husfix för utomhusbruk och slutligen lackat det hela med våtrumsgolvlack som jag blandat pigment i. Det blev fint och bra. Men jag har alltid retat mig lite på att frigolitstycket tar ju upp viktig vattenplats. Uppskattningsvis i mitt fall omkring 20-25 liter. Det är ju en ganska stor del av mina 220 liter, särskilt när man börjar tänka på allt annat i akvariet som tar plats; stenar, rötter, grus osv.

    Men idag kom jag på en bra idé inbillar jag mig. Varför inte bara spackla till en fin struktur direkt på bakrutans glas och sedan lacka detta spackel. Varför bråka med denna frigolit? Vill man ha en stor utbyggnad någonstans är det ju självklart ekonomisk att använda frigolit framför spackel, men vill man bara skapa lite snygg struktur så vore det väl bättre att skippa frigoliten? Frågan jag ställer här och nu är om jag glömt något väsentligt som gör att denna idé är dum eller om det råkar vara så tråkigt att spacklet inte kommer fästa på en jämnglasyta. Någon som vet detta?

    /Johan.
    375 L sydamerikaliknande
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    #2
    Jag skulle nog i så fall hittat någon tunn skiva, typ av plexi eller liknande att göra det på. Dels är det lättare att arbeta brevid än i karet, dels är det lättare att avlägsna om det inte blir bra.

    Ett tag funderade jag på att använda och göra om en gammal svart plastbakgrund som är lite barkformad som var med akvariet när jag köpte det.

    Du måste ju använda ett spackel el. liknande som tål att vara under vatten och som inte släpper från sej någon skit också.

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      Jag vet inte om man kan får det att fästa, men problemet är väl annars att komma till ordentligt. Jag vet inte hur man skulle nå ner. Antingen får man ta det "bakifrån" (inga dumma kommentarer tack) eller hänga halvägs ner i karet från framsidan, med risk för att allting brakar ihopa.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        När jag gjorde frigolitbakgrund till mitt 100 liters så tog jag och fortsatte spackla ut på sidrutorna när frigoliten var på plats. Sedan lackade jag detta i samma färg som bakgrunden och det blev kanon.
        Det som kan bli lite problem är när man ska ta bort det från glaset utan att få för stora repor, och skulle det varit i dag skulle jag nog hellre köpt tex Back to natures platta bakgrund som inte är specielt dyr.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • jolon
          • December 2002
          • 1075

          #5
          Läste en diy artikel i akvariet där dom gjorde betong bakgrunder på friggo för att sen när det var färdigbrännt ta bort friggon med aceton. Kan kanske vara en idé,,
          My internet should be readonly.

          Kommentar

          • gudsson
            • July 2006
            • 342

            #6
            Oj vad många roliga idéer!
            Jolons förslag är ju strålande. Då kan man till och med bygga det så att man kan gömma sin teknik där bakom ju. Men frågan är om orken och lusten är tillräcklig för ett sådant mastodont projekt. När jag köper mig ett större akvarie blir det iallafall en mer slimmad bakgrund. Det är en sak som är säker.
            375 L sydamerikaliknande
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

            Kommentar

            Arbetssätt...