hur ska man inreda? för guppys

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gammelsmurf
    • October 2006
    • 95

hur ska man inreda? för guppys

hej, nu har skaffat några guppysar och dom förökar sej som in ihelskota. men hur ska man inreda för att mina guppisar och deras ungar ska trivas?
    ska man ha många växter,flyttväxter?
    just nu har jag bara ett 19l men tänkte skaffa ett lite större efter jul ca 50l
    vatten är blått och gott
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Vad bra att du ska skaffa större akvarium för 19 liter är verkligen på tok för litet!

Ja flytväxter är bra att ha, men du ska även ha en del vanliga växter. Annars några rötter och/eller stenar
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• gammelsmurf
      • October 2006
      • 95

tack hjälpen då ska börja inreda med mycket växter.
      vatten är blått och gott

Kommentar

• batski
        • October 2004
        • 8891

Det låter bra, men kom ihåg att även lämna en del fritt simutrymme.

Kommentar

• MaxRobban
          • August 2006
          • 1048

Rötter hade jag inte haft i guppyakvarium då flera träslag gör vattnet mjukare och det gillar inte fiskarna.. de vill hellre ha lite hårt vatten då. Men guppy är ganska ointresserad av hur de har de i sina akvarium, det viktigaste är att ha rent vatten o lite växter. Jag har kanske 30 akvarium med olika guppus just nu och de flesta är helt oinredda. Har rent vatten och mycket flyt och ytväxter. Men det är mest för det är praktiskt då man har många akvarium. De akvarium jag har inredda har jag bara grus, pump o växter i.. vill du sedan inreda för din egen skull med stenar o annat så gör det, men dina fiskar bryr sig inte så mycket om det. Bra att du ökar vattenvolymen på sikt som batski sa. Jag kan också ha guppy i akvarium i din storlek, men då små grupper av ngn vildform eller några få ungfiskar på tillväxt.

Hälsn Robban

Kommentar

• gammelsmurf
            • October 2006
            • 95

vad mennas med hårt och mjukt vatten?
            vatten är blått och gott

Kommentar

• batski
              • October 2004
              • 8891

Ursprungligen postat av MaxRobban
              Rötter hade jag inte haft i guppyakvarium då flera träslag gör vattnet mjukare och det gillar inte fiskarna.. de vill hellre ha lite hårt vatten då.
              Ja det är sant! Tack för att du påpekar det. Om man vill ha rötter ska man i så fall även ha kalkhaltiga stenar och/eller sand, men lättast är nog att strunta i rötterna och köra med bara stenar. Guppy är ganska anpassningsbara men de trivs klart bäst i lite hårt-och neutralt till basiskt vatten.

gammelsmurf: Lite förenklat kan man säga att hårt vatten är vatten som innehåller en del calcium, magnesium och andra mineraler. Hårt vatten har oftast relativt högt pH (7 eller högre). Mjukt vatten innehåller mindre mineraler och brukar även vara lite surt (pH under 7). Guppy härtammar från områden där vattnet är hårt och pH ligger mellan 7-8. Du kan läsa lite om vattenkemi här: http://www.zoopet.com/index.php?opti...=168&Itemid=88
              Senast redigerad av batski; 05 October 2006, 17:03.

Kommentar

• MaxRobban
                • August 2006
                • 1048

detta med rötter är lite klurigt.. kanske vi kan prata om på inredningsforum.. för en del påverkar vattnet o inte andra.. problemet är att ofta vet man inte vilken rot man har.. förr i världen hade vi mycket mangrove rötter, men nu är det mkt i teak o annat.. I butiken vet de inte heller alltid vilket träslag det är och även om de säger ett så behöver inte det stämma.. Men ska se om vi kan ta o hitta ngn som är bra på rötter o hur de påverkar vattnet.. för det är ganska viktigt.. ska ta o fråga om det. Då jag inte kan tillräckligt så har jag aldrig rot i akvarium med fiskar som vill ha lite hårdare vatten.. men massor med rötter där jag t ex har sydamerikanska ciklider, tetror, malar o sånt.,.

Kommentar

• batski
                  • October 2004
                  • 8891

Ja, det skulle vara både intressant och nyttigt att veta.

Kommentar

Arbetssätt...