Hur få sanden torr?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

Hur få sanden torr?

Plockade ur en hel del sand ur karet efter att min salamander dött. Men hur lyckas jag få sanden torr? Har inte direkt plats i badrumet för en hink med blöt sand utan hade tänkt lägga sanden i en kasse och ha som reserv nere i källaren. Hur får man lättast och snabbast cirka 3 kg sand att torka?
  • svea
    • February 2005
    • 2476

Jag placerar en uppklippt plastpåse på golvet (i ett hörn nånstans ur vägen), på det en tidning, sedan en gammal frottéhandduk.
    Där häller jag ur den tvättade sanden, den får ligga ett tag. Jag rör sakta om då o då.
    Ganska snart är den torr.

Mina bilder
    Min zoon

Kommentar

• Piccola
      • September 2006
      • 175

Alltså, borde man inte kunna torka i ugnen? Ja, jag vet - det kanske är helt knäppt. Men varför inte? I ett djupt tråg täckt med alu-folie i ett par lager och så sanden. Kanske 75-100 grader i 15-30 minuter? Jag spånar bara nu, tänker på hur jag skulle göra om det var viktigt att få det torrt snabbt.
      Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
      Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

Kommentar

• Dr.Stefan
        • February 2006
        • 35

Ju tjockare lager, desto längre tid tar det givetvis (även i ugnen). Tänk på hur lång tid det tar att torka skorpor eller maränger i ugnen. Jag skulle föreslå att Du provar med ett lager på kanske 3 - 4 centimeter (max) åt gången och kör det vid 75-100 grader som Du själv föreslår. Men det tar förmodligen mer än 30 minuter, troligtvis det dubbla. Dessutom måste Du nog röra om några gånger. Meddela gärna resultatet om Du provar.
        Tjingeling

Kommentar

• ATIX
          • September 2006
          • 96

Det ær væl bara att plocka fram fønen eller?

Kommentar

• Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

Jag brukar fylla långpannan med sand (har en speciell för sandtorkning), kör den på ca 200 grader ganska sent på kvällen. När det är läggdags så rör man om i sanden och slår av ugnen, så får den torka färdigt på eftervärmen under natten. Ett perfekt sätt att torka sand... och snäckorna dör också...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

Kommentar

• gickan_87
              • November 2003
              • 1873

Ursprungligen postat av Tant Nancy
              Jag brukar fylla långpannan med sand (har en speciell för sandtorkning), kör den på ca 200 grader ganska sent på kvällen. När det är läggdags så rör man om i sanden och slår av ugnen, så får den torka färdigt på eftervärmen under natten. Ett perfekt sätt att torka sand... och snäckorna dör också...
              Hur lång tid låter du det gå innan du slår av ugnen?

Kommentar

Arbetssätt...