Temporärt akvarium- vad behövs?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PetitJolie
    • September 2006
    • 362

    Temporärt akvarium- vad behövs?

    Nu är det så att mina kampfiskar har gått hårt åt på min slöjstjärt, som snart inte har några fenor kvar. Därför ska jag nu akut springa till min väninna som har ett trettilitersakvarium som jag ska låna ett tag som slöjstjärten kan bo i.
    Nu undrar jag vad som behövs? hn har filter och pump.
    Räcker det med grus och någon rot och sten, eller behöver jag en växt??
    tacksam för svar!
    /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #2
    Varför inte flytta kampfiskarna till det lilla akvariet ?
    Mvh Leif

    Kommentar

    • PetitJolie
      • September 2006
      • 362

      #3
      Mm, joo har funderat på det oxå. Men de är lite aggresiva mot varandra, så de behöver nog ett större akvarium. Men det måste ju bli hemskt ensamt för min slöjstjärt... Kanske kan flytta över några av kardinaltetrorna med...
      /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #4
        Problemet är väl att 30 L till en slöjstärt är lite, hur stor är den ?
        och hur stort är ditt andra akvarium ?
        Mvh Leif

        Kommentar

        • PetitJolie
          • September 2006
          • 362

          #5
          Mm, det är ju det. Men jag hade inte tänkt att han skulle bo i det så länge. Allra mest ett par veckor. Bara tills jag har hunnit skaffa ett större. För nu har alla trängts i ett sextioliters, vilket jag vet är alldeles för lite.
          /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

          Kommentar

          • albjohn
            • March 2006
            • 1179

            #6
            ok, det klarar den nog.
            Men mata den lite under tiden och var noga med vattenbytena pga nystartat akvarium, du kan kanske ta vatten från ditt gamla akvarium och krama gärna ut lite skit från ditt gamla filter i det nya akvariet.

            Sedan kan du låta bli att lägga i rötter och stora stenar eftersom det ytterligare begränsar utrymmet, men nån växt bör du nog ha.
            Mvh Leif

            Kommentar

            • PetitJolie
              • September 2006
              • 362

              #7
              okej. Tack för tipsen! hade tänkt att ha en liten sten iallafall. Han gillar att simma omkring och "suga" på stenar och rötter.
              Men jag har ju ingen växt just nu eftersom fenbitningen kom så plötsligt...
              Han borde klara sig en dag utan iallafall. Så får jag skaffa en vattenpest eller något imorgon. Dom är ju inte så dyra.
              japp, hade tänkt att ta en tio liter vatten från det gamla för säkerhets skull
              /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

              Kommentar

              • PetitJolie
                • September 2006
                • 362

                #8
                japp nu bor han där fiskstackarn. Det blev iallafall rätt bra. han har en rätt stor vattenpest, en liten svart sten och en lerkruka, till hälften nergrävd i sanden, han har ganska mycket simutrymme och jag tycker att han ser väldigt nöjd ut iallafall! Där kan han nog bo i ett par veckor i alla fall!
                /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                Kommentar

                Arbetssätt...