Stenar... igen..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nybörjare-06
    • June 2006
    • 66

    Stenar... igen..

    Hej!
    Har frågat detta innan i en tidigare tråd .. men provar igen..fick inte riktigt svar ( ursäkta om jag är dryg..)
    Grejen är att jag startat upp mitt akvarie med en enda tanke... att det ska vara ok för fiskarna.. hur det sett ut har varit av mindre betydelse. Men jo... ska nog ta och försöka få det lite snyggare oxå Har hittat svarta stenar som jag skulle vilja ha i.. tänkte försöka bygga nån slags grotta av dem - MEN tänk om glaset spricker??? Finns det några regler för hur tungt man kan lägga i ett akvarie av viss storlek? Mitt är ca 100 liter - ett gammalt ramakvarie med svart plastram nertill och upp till och metallram på sidorna. Vad ska man mer tänka på? Borde jag ha frigolit under - eller kan jag lägga det direkt på gruset?

    Finns det något ämne som kan fällas ur i svarta stenar?
    Hoppas nån vet


    100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare
  • Intercepter
    • January 2006
    • 962

    #2
    hade jag varit du så hade jag lagt en frigolit i botten på karet o sedan för att försäkra mig om att inte stenarna trillar silikonat ihopa dem så som jag vill ha dem , använd lite sunt förnuft om mängden , finns ju olika sorters sten som väger olika , kolstenar är ju inte speciellt tunga

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Densiteten på sten ligger väl runt 2-3kg/dm3 i normalfallet. Dvs varje liter sten ger en extra vikt i karet på ca 1-2kg jämfört med om man hade haft vatten i stället. För de flesta innebär detta att vikten inte är det som spelar roll, för de flesta fyller ju inte karet med sten.
      Det som istället kan vara risken är att stenar ramlar eller ger punktbelastningar på glaset. Detta undviks med att lägga frigolit i botten, lägga stenarna direkt på frigoliten (så att inte tex grävande fiskar kan underminera stenen) och silikona ihop större "stenrösen".
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Nybörjare-06
        • June 2006
        • 66

        #4
        Är det nån speciell typ av frigolit man ska använda? Kan man köpa det och silikonet i akvarieaffären eller är det nån speciell sort man ska ha ( eller absolut INTE ha)? Hmm.. verkar krångligt.. men skulle ju vara snyggt med lite mer inredning. Tittar på de bilder folk har lagt ut på sina kar och försöker få lite uppfattning om hur mycket man kan lägga i..men inte så lätt..


        100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare

        Kommentar

        • Intercepter
          • January 2006
          • 962

          #5
          Ursprungligen postat av Nybörjare-06
          Är det nån speciell typ av frigolit man ska använda? Kan man köpa det och silikonet i akvarieaffären eller är det nån speciell sort man ska ha ( eller absolut INTE ha)? Hmm.. verkar krångligt.. men skulle ju vara snyggt med lite mer inredning. Tittar på de bilder folk har lagt ut på sina kar och försöker få lite uppfattning om hur mycket man kan lägga i..men inte så lätt..
          kolla noga så det finns ett akvarie på silikonet eller står att det går att använda till akvarie så du inte får ett silikon som det finns antimögelmedel i.

          Kommentar

          • Intercepter
            • January 2006
            • 962

            #6
            frigoliten glömde jag , köp typ 1cm tjock o lägg i hela botten sen sanden över och sedan stenen du ska ha i sen kan du fylla med vatten , täck på att frigolit har enorm flytförmåga så den verkligen ligger i botten ordentligt annars kan den flyga upp i dina täckglas o välta ljusramp o så , kan ju gå så illa att du slår sönder en ruta i akvariet då

            Kommentar

            • Nybörjare-06
              • June 2006
              • 66

              #7
              Hmm.. jag har ju redan vatten och fiskar i.. borde det inte gå att lägga en mindre bit under gruset där stenarna ska vara bara Finns det bara en slags frigolit eller finns det nån speciell sort som ska vara i akvarium?

              Tack snälla för all info


              100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare

              Kommentar

              • Intercepter
                • January 2006
                • 962

                #8
                nä frigoliten e bara att köpa en bit på en byggfirma eller nåt

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Ursprungligen postat av Intercepter
                  frigoliten glömde jag , köp typ 1cm tjock o lägg i hela botten sen sanden över och sedan stenen du ska ha i sen .....
                  Stenen direkt på frigoliten, SEN sanden/gruset (inte nödvändigt om vi pratar enstaka mindre stenar). Annars finns det risk att stenröset blir underminerat och rasar.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Nybörjare-06
                    • June 2006
                    • 66

                    #10
                    Aj, aj... nä rasa får det ju inte! Tack för alla tips !!!! :-)


                    100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare

                    Kommentar

                    • Fly
                      • January 2006
                      • 88

                      #11
                      Är det inte så att även frigolit kan vara antimögelbehandlade, och då också giftiga? Värt att kolla upp kanske?

                      Lycka till!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...