Nybörjare på sand....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snowflingsan
    • September 2006
    • 132

    Nybörjare på sand....

    Hej!

    Har nyligen bytt till ganska fin sand (0,8-1,2 om jag inte minns fel) och har nu märkt att det samlas väldigt mycket smuts på botten. När man har engelsk sjösten slinker den ju ner mellan stenarna. Min fråga är om smutsen kommer att försvinna ner i sanden eller om man behöver städa lite oftare? I sånna fall hur ofta?
  • Helena_o_Mattias
    • November 2004
    • 378

    #2
    Ursprungligen postat av Snowflingsan
    Hej!

    Har nyligen bytt till ganska fin sand (0,8-1,2 om jag inte minns fel) och har nu märkt att det samlas väldigt mycket smuts på botten. När man har engelsk sjösten slinker den ju ner mellan stenarna. Min fråga är om smutsen kommer att försvinna ner i sanden eller om man behöver städa lite oftare? I sånna fall hur ofta?
    har haft samma problem som du ett tips är att skaffa lite fiskar som käkar från botten och sen kan det behövas suga botten lite men jag har inte damm sugit på länge men för mig löste det sig med att mata mindre. skit som samlas på botten försvinner ganska fort problemet är dog att det samlas under stenar osv men botten ätare löser det mesta
    Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Jag tycker det brukar bli så i början men det blir bättre sen. I mitt Asien-akvarium brukar det samlas lite smuts på ena sidan, men jag har köpt en sån batteridriven akvariedammsugare så jag kan städa lite när det behövs.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Snowflingsan
        • September 2006
        • 132

        #4
        Det är mest bajs som samlas på bottnen, för jag har ganska många bottenätare. Men det finns väl inga fiskar som äter bajs? Men det är ju skönt att en förbättring väntar.

        När ni dammsuger, följer inte väldigt mycket sand med då? Hur undviker man det?

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Ta en petflaska och skär av den i botten, fäst en slang i flaskan och vips har du en bra slamsug med låg hastighet på vattnet du suger upp.
          Mvh Leif

          Kommentar

          Arbetssätt...