Diorama-bakrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    Diorama-bakrund?

    De flesta trådar om bakgrunder här handlar ju om BTN eller liknande där man bygger in bakgrunden på insidan i akvariet och samtidigt gömmer filter etc. Alla DIY-tips handlar också om sådana inbyggda frigolitbakgrunder. Själv har jag en vanlig foto-plansch t.v. (bild via länk i signatur) men är sugen på att bygga något mer naturtroget. Vill inte göra en invändig bakgrund dock utan hålla mig på utsidan, jag har ca 10 cm utrymme mellan akvariet och väggen. Tanken är ett 540-lit med 150x60 cm bakruta.

    Kommer ihåg från förra gången jag höll på med akvarier, ca 15 år sen, hur böckerna (detta var innan internet! ) innehöll inspirerande tips om hur man kunde bygga div bakgrundslådor man placerade bakom akvariet och som kunde innehålla tex sand, sten, grenar osv.

    Min fråga till er, innan jag sätter igång och experimenterar, har någon här erfarenhet av detta? Hur blir resultatet? Har ni tips på hur ni gjorde etc? Och snälla, håll er till utvändiga bakgrunder, de inbyggda finns det redan 231456 trådar om i detta forum....
    Medlem i VAAF www.vaaf.se
  • annehult
    • January 2006
    • 149

    #2
    Hej!

    Mitt tips är en bok som heter "Biotopakvariet-rätt miljö för akvariefiskarna" och är utgiven av ICA-förlaget.
    Den är från -79, definitivt innan Internet, men där finns det tips och idéer hur man fixar till en utanpåliggande bakgrund för olika biotoper.
    Har haft mycket glädje av den!
    Boken finns kanske att låna på Biblioteket?

    Mvh

    Kommentar

    • Olivin
      • July 2006
      • 573

      #3
      Tack för tipset! Ehhh, jo det namnet känner jag igen. Det var säkert den boken jag mindes - ska se om den går att få tag på! Har annars ett par andra "antika" böcker med lite beskrivningar i. Fast vad jag undrade var om nån byggt en sån här bakgrund nu i 'modern' tid? Och isåfall om det fanns några bra tips, bilder etc? Men tack för boktipset!
      Medlem i VAAF www.vaaf.se

      Kommentar

      Arbetssätt...