Hjälp med akvariesanden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Hjälp med akvariesanden!

    Hej

    Innan jag berättar om mitt problem, vill jag hänvisa till att jag inte känner till de korrekta namnen på "tingen" som jag misstänker har ställt till det för mig. Skulle ni inte förstå vad jag menar, ska jag försöka att specficera mig.

    Jag har nu ägt ett 300 liters akvarium i snart två år. Byttade senast ut ?kolstensanden? (såg ut som vädligt små svarta "kristaller") eftersom den ständigt var översvämmad av ett skikt (bruna) alger.
    Dumt nog var den ersättande sanden små ?vita kalkstenar?, som jag tidigare i princip har haft samma problem fast i ett annat akvarium. Problemet upprepade sig när ett grönt algskikt började utbreda sig över sanden.
    Jag har normalt vis alltid använt engelsk sjösten som akvariesand (då detta problem aldrig har inträffat) men ville testa på några nya varianter av sand.

    Skulle vilja veta om detta är ett vanligt problem hos dessa två sandtyper och om så våre skulle någon kunna föreslå en sandtyp, precis som engelsk sjösten som inte utsätts för sådana algskikt och som även är mera attraktiv än den?
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Min engelska sjösten har jag algbeläggning på vissa kar så det bildas visst på den sortens sten
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Zaius
      • August 2004
      • 150

      #3
      Jaha...har som sagt aldrig hänt hos mig. Kanske litegran på vädligt få ställen men inte direkt så att det har täckt över hela botten!
      P.S. kommer ihåg att detta även inträffade när jag jag använde strandsand som bottengrus för ett par år sedan i ett sköldpaddakar.

      Ändring: Vad kan det annars vara som orsakar denna blomstring? Ljusrören är för starka, vattnet är för varmt eller nåt (26 grader)? Tog drygt fyra dagar så var ?kalkstensanden? grön.
      Senast redigerad av Zaius; 09 September 2006, 21:10.

      Kommentar

      • Thaifighter
        • August 2006
        • 420

        #4
        Hej, Zaius!
        Låter som om du har för starkt ljus som når ner till botten!
        Har du mer än ett lysrör i så prova att släcka ner ett, kan också förkorta tiden som du har dom på, normalt så räcker det med ljus ca 10 tim om dan.
        Se också till så att akvariet står mörkt och inte får direkt infallande solljus!
        Har du några växter i akvariet eller?
        Plantera fler växter som går upp till ytan och som då dämpar ljusflödet till botten.
        Vad har du för fiskar?
        Skaffa algätande fiskar och/ eller Amano räkor, som även äter matrester och annan skit.
        Lycka till!
        Thaifighter
        Alla mina fisk-video på Youtube!
        http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Min favoritsand är Rådasand. Finns i olika kornstorlekar.

          Vad har du för fiskar förresten? Kalstenssanden är inte att rekommendera om du har fiskar som trivs i mjukt och lite surt vatten. Har du däremot malawi eller andra fiskar som trivs i hårtvatten så är det ok.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Välj den senaden du vill, det är knappast sanden/gruset som är orsaken till algerna, dom får du tas med på annat sätt.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...