Koka rötter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohannaMaria
    • September 2006
    • 26

    Koka rötter?

    Hej!

    Jag undrar, om man köper en rot i en zoo-butik, behöver man koka den då innan man lägger den i akvariet? Och varför i så fall?

    Johanna
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Man måste inte koka.

    Kokningen är för att få den att sjunka snabbare: luften i roten hettas upp och expanderar, dvs mycket åker ur roten, sen när den svalnar i vatten sugs vatten in för att ersätta den utpysta luften.
    En sidoeffekt är att man blir av med en del av de bruna färgämnen (tanniner) som annars skulle färgat akvarievattnet gult/brunt.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • JohannaMaria
      • September 2006
      • 26

      #3
      Okej. Då vet jag det, tack!
      Johanna

      Kommentar

      • Jerry
        • March 2005
        • 243

        #4
        Att koka roten tar väl också död på ev bakterier?

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Jo, men om man häller i lite gammalt akvarievatten får man gott om bakterier så det gör inget.

          Kommentar

          • JohannaMaria
            • September 2006
            • 26

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Jo, men om man häller i lite gammalt akvarievatten får man gott om bakterier så det gör inget.
            Nu hänger jag inte med? Vart ska man hälla i gammalt akvarievatten?
            Johanna

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              I tekoppen . Skämt åsido, "begagnat" akvarievatten kan du hälla i ett nytt akvarium.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                I akvariet med den kokta roten.

                Ursäkta, jag var bara lite elak.

                Jag tycker det är lite fånigt att koka saker för att få bort bakterier. De flesta bakterier är nyttiga och finns överallt. Om man håller fiskarna för rent, eller använder antibiotika på det sätt som dom lär göra på sina håll på akvariefiskodlingar i Sydostasien, så tappar fiskarna sin naturliga motståndskraft. Det här gäller i princip även för människan, men den debatten tänker jag inte föra här. Men det finns studier som antyder att allergier hos människa kan vara kopplade till att det är för rent när man är spädbarn. Kanske finns t o m en koppling mellan det "syntetiska liv vi för" och närsynthet...? Jag skulle inte bli förvånad om någon lyckas bevisa det.

                Det finns lägen när det kan vara en vits att undvika bakterier. Under perioden nylagd rom - frisimmande fiskar så ökar troligen antalet överlevande fiskar markant (beroende på art) ju färre bakterier det finns i vattnet (fast då får man ju även med de svaga individerna som skulle slagits ut i naturen). Från och med att fiskarna är frisimmande så tror jag de har större förmåga att klara sig om det inte är alltför rent. "Smuts" ger bakterier som ger protozoer som är mat åt mycket små fiskar.

                Både klar- och svartvattensfiskar lever naturligt i ett vatten med ganska få bakterier (dessutom mycket lite nitrat och andra salter). Men de värdena är svåra att komma ned till i ett akvarium, så ska dom överleva hos oss måste dom nog vänjas vid åtminstone lite stress. Övriga akvariefiskar tål ganska mycket - inte minst i naturen.

                "Artificiell" uppfödning av fiskar ger många individer fast svagare och känsligare.
                "Ekologisk" uppfödning ger färre starkare individer.

                Jag kan inte säga vad som är "rätt" men jag har ju en del åsikter...

                Kommentar

                Arbetssätt...