Botten material..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spazm
    • August 2006
    • 315

    Botten material..

    Har läst och sökt en hel del och förstår att åsikterna angående att använda blästermedia som botten material går isär. Många har tydligen provat Biltemas Aluminiumsilikat och vad jag förstår så finns där i princip lika många som är helt nöjda med resultatet som där är folk som tycks drabbats av plötslig fisk död och liknande.

    Min fråga är som följer;

    Jobbar själv innom ytförädlings industrin och har tillgång till flera olika blästermedia. Har blandannat tillgång till Aluminiumoxid i 2 olika varianter. Dels en som är i princip helt vit (ser ut som strösocker) och en som är svart/brun (väldigt mörk). Är det någon som provat dessa varianter i sitt akvarium?

    Kollade produktbladen på de 2 olika varianterna och där hittar jag:

    Potetiella hälsorisker: Inga

    Förstahjälp vid:

    Inandning: Andas frisk luft.
    Hudkontakt: Inga åtgärder nödvändiga
    Ögon: Inga åtgärder nödvändiga
    Förtäring: Inga kända risker.

    Så de verkar ju väldigt harmlösa.. För människor i alla fall

    Jens E
    Senast redigerad av spazm; 28 August 2006, 06:59.
    Ad nocendum potenses sumus
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Vet inget om det men vill passa på att rekommendera rådasand 0,33 mm (väldigt snygg, inte lika rosa som annan rådasand och bottenfiskarna älskar den). Dessutom är den ju inte jätteljus, vilket gör fiskarna lite tryggare så att de färgar ut. Har själv denna i mitt akvarium och är jättenöjd. Själv skulle jag aldrig prova ett bottenmaterial som inte är beprövat för det är så tråkigt när saker går snett och fiskar dör eller man får starta om på nytt. Jag tror att saker kan vara farliga för fiskar även om de inte är det för människor. Vi är ju helt olika varelser.

    /Maria

    Kommentar

    • spazm
      • August 2006
      • 315

      #3
      Nej, det är sant. Dumt att prova om det nu inte skulle fungera och det skulle utbryta massdöd. Dock så kom jag på något annat som jag skall prova när jag i framtiden gör om akvariet. "Indisk Sand" (verklig fackterm det hade vi i 3mm och 5mm variant. Används också vid blästring men är inte skarpkantig. Färgen var läckert mörkröd/brun. Skall inte innehålla annat än just vanlig sand. Trevligt..
      Ad nocendum potenses sumus

      Kommentar

      • *Ulrica*
        • June 2006
        • 682

        #4
        Ursprungligen postat av spazm
        "Indisk Sand" (verklig fackterm det hade vi i 3mm och 5mm variant. Används också vid blästring men är inte skarpkantig. Färgen var läckert mörkröd/brun. Skall inte innehålla annat än just vanlig sand. Trevligt..
        Oh! Det låter väldigt mycket trevligt!
        Jag är inte ensam om att leta efter sand i den färgen! Var hittar man den, hur ser den ut?

        Kommentar

        Arbetssätt...