Löv och kottar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    Löv och kottar

    Hej!

    Jag hade tänkt ha höstlöv i akvariet. Jag har läst att ek och boklöv håller längst men det finns inga ekar där jag bor. Bok är jag inte så säker på, enstaka alar finns som jag har tänkt ta kottar från i vinter. Gott om björk och lönn, älskar lönnlöv men de kanske förmultnar fort? Finns det några andra blad/kottar som håller länge och är akvariesäkra? Jag har också hittat ett par tallkottar som jag ska koka, går de bra att ha i akvariet?
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #2
    det jag kan säga om lönnlöv är att man inte bör använda dom som vintertäckning i rabatter eftersom dom klibbar ihop.. Kanske gör det dom mindre lämpliga i akvarier?

    Jag har asplöv i min kar, dom håller i ett par veckor.
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Insomniac
      • December 2004
      • 310

      #3
      Asplöv påminner mycket om björklöv. Kan man använda båda tror du?

      Vad tror ni om tallkottarna? De är helt torra och låg lösa i ett par låga tallar. De har alltså inte varit på marken under förra vintern utan suttit kvar bland grenarna.

      Kommentar

      • *Ulrica*
        • June 2006
        • 682

        #4
        Ursprungligen postat av Insomniac
        Vad tror ni om tallkottarna? De är helt torra och låg lösa i ett par låga tallar. De har alltså inte varit på marken under förra vintern utan suttit kvar bland grenarna.
        Tallkottarna bör, precis som både grenar och rötter från tall och gran innehålla terpentin som inte är ett endaste dugg nyttigt för dina fiskar. Men beroende på kottarnas ålder kan ju detta ha försvunnit mer eller mindre.

        Jag hade inte chansat.

        Kommentar

        • Insomniac
          • December 2004
          • 310

          #5
          Tack för svaret, det hade jag ingen aning om! Kan det kokas bort eller ska jag kasta dem helt?

          Kommentar

          • *Ulrica*
            • June 2006
            • 682

            #6
            Ursprungligen postat av Insomniac
            Tack för svaret, det hade jag ingen aning om! Kan det kokas bort eller ska jag kasta dem helt?
            Terpentinet i tall och gran kan inte kokas bort. Det är inte vattenlösligt. Har det däremot legat ute i naturen eller ännu hellre under vatten i flera år har en stor del laktas ut.

            Det finns så mycket annat än tall och gran som funkar så det är inte värt risken tycker jag. Bok finns även i häckform och används ofta runt parkeringar, skolor och likande så du kan säkert hitta det någonstans.

            Kommentar

            • Insomniac
              • December 2004
              • 310

              #7
              Tack, får kolla efter det.

              Kommentar

              • Leonard
                • January 2006
                • 2352

                #8
                Alkottar kan du ju ha, det funkar bra!
                18år. . . . . .<¨,)))--{
                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #9
                  Ursprungligen postat av Insomniac
                  Asplöv påminner mycket om björklöv. Kan man använda båda tror du?
                  Ja du kan ha björklöv, men dom bryts ner väldigt fort. Och nedbrytningen kräver ju syre som bekant.
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Insomniac
                    • December 2004
                    • 310

                    #10
                    Ursprungligen postat av miiaoo
                    Ja du kan ha björklöv, men dom bryts ner väldigt fort. Och nedbrytningen kräver ju syre som bekant.
                    Tänkte ha syresten och pump så det är inga problem.

                    Ursprungligen postat av Leonard
                    Alkottar kan du ju ha, det funkar bra!
                    Ja, det funderade jag på. Enda problemet är ju att de är så små så de knappt syns! Därför undrade jag om tallkottarna. Men jag får väl nöja mig med minikottarna.

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Ursprungligen postat av Insomniac
                      ...Jag har läst att ek och boklöv håller längst men det finns inga ekar där jag bor. Bok är jag inte så säker på...
                      Var i Sverige bor du? Norr om Dalälven? Jag föreslår i så fall att du gör en utflykt till en bokskog i södra Sverige en torr dag nån gång i mars-april och fyller några papperskassar med fjolårslöv för framtida behov.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...