Blanda vanlig råda med svart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    Blanda vanlig råda med svart?

    Är det någon som har testat att blanda i lite svart sand i Rådasanden? Jag har fått fatt i 5 liter svart av okänt fabrikat (den har varit i akvarium) och är lite sugen på att blanda ut rådasanden med den, blandningen kommer isåfall att bli ca 35 liter råda och 5 liter svart. Har läst en hel del negativt om den svarta sanden, bl a att den blir hård och att växter och corydoras vantrivs med den. Tror ni att det blir så om man bara blandar i lite granna... känns som om det kunde bli snyggt att "mörka ner" rådan lite nämligen...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    #2
    Bara det inte är Rådas sand.
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Har kollat nu, det är svart rådasand.... problem????
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • sockerconny
        • October 2004
        • 2349

        #4
        Vet inte om denna länk ger svar på din fråga, men lite matnyttig info tror jag att det är:

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Ooops! Låter nog den svarta sanden stanna i hinken!!!
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • cecilia
            • January 2003
            • 754

            #6
            Gör det. Jag har experimenterat lite med den svarta rådasanden och den dödar i vart fall snäckor, även om de inte kommer i direktkontakt med sanden. Jag hade den i ett akvarium med killis, de överlevde men har stannat i växten jämfört med sina syskon i ett annat akvarium.

            Mvh Cecilia

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Jag har blandat både svart och vanligt färgad rådasand i mitt 540 diskuskar
              Har 20 corydoras där i oxå , mestadels sterbai och dom har sina skäggtömmar kvar.
              Alla skriver hur vass denn svarta rådasanden är men jag upplever inte riktigt det så.
              Kan inte helle påstå att den dödar snäckor som ovanstående skrivare säger.

              Jag har dels ett 540 här hemma med 50% svart rådasand blästersilikat / 50% vanlig rådasand 0.8-1.2 mm.
              Där i har jag ett stim corydoras sterbai och vf diskus,vf altum och diverse L-malar och tetror.
              Inte fasen är det nån fisk som dött där i dom senaste åren förutom nån enstaka tetra eller som nu sist min viejita hona men då var det av åldern Hon var 2 år gammal !

              Har även 100% svarta råda i mitt kar med räkor och 6 st corydoras "gold line", den burken har varit igång en månad utan att något dött i den

              Har även halva bottnen med svart råda i mitt ena yngeluppfödningskar till skalarynglen.
              INGA DÖDSFALL någonsin i det karet.

              Jag har visserligen alltid sköljt ur all ny sand eller blästersand som jag stoppat i mina kar och på så vis så kanske man får bort ev. gifter , spolar alltid bra länge i ett par stora hinkar tills grumlet är borta.
              Bifogade filer
              Senast redigerad av drd; 22 August 2006, 07:14.
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • lennart wiklund
                • April 2005
                • 292

                #8
                Nädå,lika i mina diskuskar.Använder oxå denna svarta sand.
                fungerar hur bra som helst.Mina corydoras från dej Nancy mår ypperligt i denna sand.mina diskusar skulle ha varit döda för länge sedan om denna sand vore giftig.För att inte prata om mina stora praktbotior som idag är 12-15cm långa.Dessa om några fiskar reagerar ju direkt om det är något skumt med karet.Corydoras har gått i över snart två år nu i denna sand.Inga dödsfall eller nerslitna munnar/tömmar.

                lennart

                Kommentar

                Arbetssätt...