Stenar och grottor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nybörjare-06
    • June 2006
    • 66

    Stenar och grottor?

    Hej!
    Kan man ta stenar ute och ha i akvariet eller är det big no,no? Tycker det borde funka för de stenar som finns där man bor följer ju vattnet.. om ni förstår vad jag menar.. eftersom vi har mjukt vatten så borde det väl vara svårt att hitta kalkstenar ute, eller? Kanske missuppfattat helt? Om man skrubbar dem och kokar dem borde det väl funka, eller?

    Vad ska man tänka på om man vill ha grottor? Hade ev. tänkt mig att ha ancistrus-malar - kan de riva en grotta man byggt själv? Är det bättre att försöka hitta nån färdig-modell? Tips? Om jag har två malar ska de ha flera grottor eller räcker det med en?


    100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare
  • bjugge
    • March 2006
    • 203

    #2
    Ursprungligen postat av Nybörjare-06
    Hej!
    Kan man ta stenar ute och ha i akvariet eller är det big no,no? Tycker det borde funka för de stenar som finns där man bor följer ju vattnet.. om ni förstår vad jag menar.. eftersom vi har mjukt vatten så borde det väl vara svårt att hitta kalkstenar ute, eller? Kanske missuppfattat helt? Om man skrubbar dem och kokar dem borde det väl funka, eller?

    Vad ska man tänka på om man vill ha grottor? Hade ev. tänkt mig att ha ancistrus-malar - kan de riva en grotta man byggt själv? Är det bättre att försöka hitta nån färdig-modell? Tips? Om jag har två malar ska de ha flera grottor eller räcker det med en?
    klart du ska ta stenar ute.. det är ju det mest naturliga,., kan du koka dem gör det.. jag har dock inte kokat mina och det har fungerat.. se till att de ligger stabilt.. annars kan du klippa sönder en petflaska och lägga sten över
    -----------------------------------------------------
    540L lavastens- malawikar

    Fiskar:
    | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
    | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
    Växter:
    | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |

    Kommentar

    • Nybörjare-06
      • June 2006
      • 66

      #3
      Va bra.. har vara för mig att jag läst nånstans att man inte ska ta stenar i naturen.. eller var det gruset kanske? Då ska jag ut och leta sten i kväll när jag rastar jycken.. ha ha.. udda hobby

      Petflaska var ju smart.. men finns inte risk att de klämmer sig mellan den och stenen då? Ska man göra varsin grotta eller kommer de trivas i samma?


      100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Innan du springer ut och norpar lite sten, så läs den här tråden först: http://www.zoopet.com/forum/showthre...ghlight=stenar
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Nybörjare-06
          • June 2006
          • 66

          #5
          Hmm.. så du menar att jag ska passa mig för röda stenar? Eller att det är förbjudet? (familjen har mark så får kolla där då i första hand!)


          100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Bägge delar, men har ni egen mark så är det bara till att plocka så du blir stenrik .
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • bjugge
              • March 2006
              • 203

              #7
              Ursprungligen postat av Nybörjare-06
              Hmm.. så du menar att jag ska passa mig för röda stenar? Eller att det är förbjudet? (familjen har mark så får kolla där då i första hand!)
              jag har rödgrå granit och det funkar..
              -----------------------------------------------------
              540L lavastens- malawikar

              Fiskar:
              | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
              | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
              Växter:
              | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |

              Kommentar

              • sunkan aspidoras
                • June 2005
                • 925

                #8
                Lavasten är en neutral sten och väger dessutom inte så mycket, vilket är bra när man har med glas att göra ska du bygga grottor är klippsten (ganska platta) en bra sten att bygga med!

                Kommentar

                • Nybörjare-06
                  • June 2006
                  • 66

                  #9
                  Ja.. Precis detta med glaset kom upp nu när jag står här med mina stiliga stenar. Har inte vågat mig på att stoppa ner dem. Hur tungt kan man lägga i.. Ska man ha nånting under??

                  Hittade snygga svarta stenar.. kan de innehålla nått speciellt som förändrar vattnet?

                  (Akvariet är ett gammalt ramakvarie på ca 100 liter. Det står alltså på en slags plastram längst ner så det står direkt på bänken. )


                  100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare

                  Kommentar

                  Arbetssätt...