Behöver snabbt tips på rödbrun sand!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Behöver snabbt tips på rödbrun sand!

    Kollat forumet om sand och hjälp... alla skriver olika och jag får inte ut någon enhetlig och tydlig information...

    Jag vill ha ganska finkornig sand, typ 1-2 mm och den ska vara ganska mörkt rödbrun, dra år rosthållet typ...

    Biltemas 0,1-0,7 är för ljus och för "grå".
    "Vanlig" sandlådesand är också för ljus och lite för "grå".

    Tips, någon?
  • CBR
    • January 2005
    • 292

    #2
    Vanlig rådasand kanske?
    The Zone

    Kommentar

    • *Ulrica*
      • June 2006
      • 682

      #3
      Ursprungligen postat av CBR
      Vanlig rådasand kanske?
      Har inte sett den i verkligheten, bara här:
      Rådasand tillverkar och levererar specialsandprodukter som utvinns ur Rådaåsen, Lidköping, för olika användningsområden såsom vattenrening, järngjuterier, byggindustrin, värmekraftverk, halkbekämpning samt fritids- och hobbysektorn.

      men jag tycker det ser ut som det jag kallar "vanlig" sandlådesand, alltså inte riktigt så mörk och så brunröd som jag skulle vilja ha...

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        här är en bild hur vanlig rådasand ser ut i ett akvarium. Jag tycker att det är den finaste sanden. Hade den i mitt 375l som jag sålt.
        Bifogade filer
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Jag har jagat lateritröd (tegelröd) sand i ganska många år utan någon vidare framgång. Jag slog t o m sönder mina gamla takpannor med slägga men det blev för vasst (men ganska snyggt med svarta eklöv och smågrenar på). Det finns en mycket snygg röd sand hos en akvariebutik i Stockholm men den är lite för lätt och något för grov för att riktigt likna en autentisk tropisk bäckbotten. Men den är klart bättre än råda-sanden som för åtminstone mina tankar till en svensk fjällbäck.

          Kommentar

          • *Ulrica*
            • June 2006
            • 682

            #6
            Äsch.... jag köpte två säckar sandlådesand på Toys R Us och lägger sand och grus från bäcken (den har iaf rätt färg) ovanpå. Vet inte om de kommer att blandas men det är ju bara att vänta och se....

            Kommentar

            • Jessi77
              • July 2006
              • 157

              #7
              Ursprungligen postat av solbacka
              här är en bild hur vanlig rådasand ser ut i ett akvarium. Jag tycker att det är den finaste sanden. Hade den i mitt 375l som jag sålt.
              Vilken strl är det på sanden?
              Ska starta upp ett akvarium o inte riktigt säker så vilken strl jag ska ta...

              Kommentar

              • StefanA
                • March 2006
                • 124

                #8
                Funderar på om ska muta in ett område. Finns ju massor av fint grus i sverige. Inte minst i fjällvärlden. Men det är ju frågan om triljonvis av ton att ta upp. Kan det löna sig för engelskt borde det gå för rent svenskt naturgrus.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Om nån nånsin hittar nån som säljer tumlat krossat tegel, hör av er till mig...
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jessi77
                    Vilken strl är det på sanden?
                    Ska starta upp ett akvarium o inte riktigt säker så vilken strl jag ska ta...
                    Jag kommer faktiskt inte ihåg, men ganska fin men man ser ändå att det är korn.
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Kan det vara 0,4-0,8mm? Det är rådas nästfinaste sand.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Om nån nånsin hittar nån som säljer tumlat krossat tegel, hör av er till mig...
                        Jag har krossat taktegel och betongblandare. Du är välkommen att tumla (det är glappkontakt i betongblandaren så man måste passa den hela tiden men mer än 10-20 timmar kan det väl inte ta )

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Jag testade, efter 1-2 timmar i betongblandaren hade jag jättefina runda platta stenar. Och så fick jag lateritlera som biprodukt Testar nu med ett litet(!) biotopakvarium för Aphyocharax. Stenarna och den fina röda sanden, lite tunna rötter (lönn?), en svärdplanta. Vattnet är måttligt grumligt och rött av sanden/leran precis som i ett paraguayanskt dike. Mycket nöjd!

                          Jag har ett helt f d tak att tumla - jag kanske skulle börja sälja - Nä det vill nog inte grannarna...

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Tjena Erik!
                            Börjar du sälja så köper jag.

                            Har ett akvarium med det där keramiska gruset från Södermalms akvarieaffär, och det är bra, men så himla lätt. När mina Amano-räkor springer längs botten sprutar det grus kring dem som om de vore rallybilar. Gruset har iofs inte riktigt satt sig än, än bubblar det luft ur den.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              När mina Amano-räkor springer längs botten sprutar det grus kring dem som om de vore rallybilar.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...