Tips 540L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjugge
    • March 2006
    • 203

    Tips 540L

    Hej funderar på att köpa ett 540l kar, målet är att köpa ett med befintlig bakgrund typ btn, men om jag hittar ett fint utan kanske köpa två moduler för att täcka filter och dylikt, tror ni det ser dumt ut? Ska man då kanske ha en svart bakgrund och sen naturliga stenar i liknande färg.
    -----------------------------------------------------
    540L lavastens- malawikar

    Fiskar:
    | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
    | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
    Växter:
    | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |
  • ciklidis
    • July 2006
    • 85

    #2
    Jag tycker vissa kar med några enstaka BTN moduler kan se onaturliga och konstiga ut mendans andra ser rusktigt snygga ut.
    Man får nog tänka till vilka moduler man väljer samt hur man placerar dem.

    Kommentar

    • bjugge
      • March 2006
      • 203

      #3
      ja det är ju ett hyffsat stort kar att fylla iof.. 150 * 60
      -----------------------------------------------------
      540L lavastens- malawikar

      Fiskar:
      | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
      | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
      Växter:
      | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |

      Kommentar

      • Kalavera
        • August 2003
        • 180

        #4
        Har själv ett 540l och har en gång i tiden funderat på att skaffa en btn men har inte gjort det då det dels blir så dyrt och dels för att det är ett sånt jobb och även för att det vad jag tror inte skulle se alldeles snyggt ut då man har insikt från kanter och de är så stort.
        Har dock funderat på kanske köpa nån 'platt' finare bakgrund men det har inte blivit av. Just nu har jag en vanlig planch.
        En sak som jag kan rekomendra till stora akvarium är stora rötter som verkligen gör sig till...
        540l påväg mot sydamerikansk biotop
        http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
        http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

        Kommentar

        • bjugge
          • March 2006
          • 203

          #5
          Ursprungligen postat av Kalavera
          Har själv ett 540l och har en gång i tiden funderat på att skaffa en btn men har inte gjort det då det dels blir så dyrt och dels för att det är ett sånt jobb och även för att det vad jag tror inte skulle se alldeles snyggt ut då man har insikt från kanter och de är så stort.
          Har dock funderat på kanske köpa nån 'platt' finare bakgrund men det har inte blivit av. Just nu har jag en vanlig planch.
          En sak som jag kan rekomendra till stora akvarium är stora rötter som verkligen gör sig till...
          ja som det ser ut nu så kanske det blir helsvart bakgrund med större rötter och något stenrös. det bästa med modul eller bakgrund är ju att pump och dylikt inte syns.. letar just nu efter ett prisvärt kar, sen är det bara att slå till
          -----------------------------------------------------
          540L lavastens- malawikar

          Fiskar:
          | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
          | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
          Växter:
          | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |

          Kommentar

          • Guest

            #6
            skaffa inte bara två moduler skaffa typ 5 och uppåt då blir det ett ännu mer intressantare akvarium

            Kommentar

            • Fiddan
              • June 2006
              • 885

              #7
              Eller kanske göra en egen bakrund?
              skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

              Kommentar

              • bjugge
                • March 2006
                • 203

                #8
                Ursprungligen postat av Lutt
                skaffa inte bara två moduler skaffa typ 5 och uppåt då blir det ett ännu mer intressantare akvarium
                ja det är ju en sak man vill göra men då får man lägga ut 5 * 700 kr, vilket är ganska mkt.. plus det nya karet
                -----------------------------------------------------
                540L lavastens- malawikar

                Fiskar:
                | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
                | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
                Växter:
                | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |

                Kommentar

                • bjugge
                  • March 2006
                  • 203

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fiddan
                  Eller kanske göra en egen bakrund?
                  jag har haft funderingar på att köpa friolit och göra en ,., vet bara inte hur pass kreativ och hur bra det skulle bli. Vet du var man kan köpa tjock frigolit?
                  -----------------------------------------------------
                  540L lavastens- malawikar

                  Fiskar:
                  | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
                  | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
                  Växter:
                  | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11220

                    #10
                    Jag har haft ett 500-liters där jag hade 4 moduler. Dessa var placerade på ena sidan. På den andra halvan hade jag en blå bakgrund som tonade sig. Meningen var att det skulle vara ett snitt mellan stenigt avsnitt och sandzon. Själv tyckte jag det var helt okey.
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • bjugge
                      • March 2006
                      • 203

                      #11
                      Ursprungligen postat av admin
                      Jag har haft ett 500-liters där jag hade 4 moduler. Dessa var placerade på ena sidan. På den andra halvan hade jag en blå bakgrund som tonade sig. Meningen var att det skulle vara ett snitt mellan stenigt avsnitt och sandzon. Själv tyckte jag det var helt okey.
                      Låter ju iof nice.. fick genast lite bra inspiration..
                      -----------------------------------------------------
                      540L lavastens- malawikar

                      Fiskar:
                      | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
                      | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
                      Växter:
                      | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        man måste väl borra ett litet hål i modulerna för dom får la en sån kraftig flytkraft annars.

                        du kan ju även använda sågen och vips blev det fler

                        Kommentar

                        • vigga
                          • November 2004
                          • 31

                          #13
                          Skulle gärna ha BTN i mitt 540l. kar men har inte haft råd.
                          Jag har en annan lösning som jag tror var populär förr i tiden innan BTN ( rätta mig om jag har fel?). Jag har nån typ av stora barkbitar (ser ut som de man kan ha i terrarium) som är fastlimmade på en plywood skiva. Som i sin tur står bakom akvariets bakruta. ovanför den har jag en tavelbelysning som förstärker 3D känslan.

                          En bekant till mig har samma lösning fast annat matrial tror det är papper eller papier maché.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...