Vattennivå och bakrund = Problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    • April 2005
    • 1129

    Vattennivå och bakrund = Problem

    Tjenna
    Har ett litet problem
    Fick tag i ett 92liters kar med en bakrund i (vad den heter vet jag inte)

    Iallafall vevade igång karet ikväll och fyllde på vatten.
    Filterlösningen sitter bakom bakrunden.

    Låt oss säga att bakrunden är indelad i tre sektioner, första sektion sitter raspen eller vad det heter = Vatten in
    Mittsektionen har tillklippta filterkuber, och mittsektionen är gjord så att jag har två hela filterbitar på var sin sida om kuberna.
    Sektion nummer 3 där sitter pumpen och doppvärmaren.

    men nu till problemet.

    Jag har typ 2-3cm lägre nivå på vattnet bakom bakrunden.
    Jag har sköjt filtermaterialet noga, filterbitarna som håller kuberna på plats är inte speciellt "packade" liksom så det skulle strypa vattenflödet.

    Pumpen är en gammal maxi jet som ger 470l/h tror jag.

    Iallafall, tror ni som jag att det är hålet in alltså raspen som sväljer för lite vatten i förhållande till pumpen?

    Förra ägaren har skurit ut lite längt upp i bakrunden ett litet "V" så att vatten kan rinna ner där.....så någon översvämmning är jag inte rädd för, för det finns 5mm kvar sen rinner de över hela bakrunden och bak..

    men iallafall är det lite störande, jag vill ha samma nivå.
    Ska jag göra ett "V" till i den sektionen som pumpen sitter i, det borde väl stabilisera nivåerna bakom och framför bakrunden?

    Om nu detta lät lite rörigt så fråga mej så förklarar jag.....ursäkten är att jag är trött som jag vet inte vad hehe

    Mvh Peter
  • åheim
    • April 2006
    • 13142

    #2
    göra ett v i sektionen där pumpen sitter låter som en sömnig ide ( ; då kommer pumpen suga ofiltrerat vatten den vägen....
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13142

      #3
      du kan väl sätta ett raster till om du tycker att det inte flödar tillräckligt snabbt
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Redbullen
        • April 2005
        • 1129

        #4
        hmm ok .... göra ett V i mittsektionen då...då filtreras det ju iallafall

        Kommentar

        • Redbullen
          • April 2005
          • 1129

          #5
          Problmet är att bakrunden redan sitter i, nysilikonerat så jag vill inte riva bort det igen....karet är litet så jag vill inte heller att det syns för väl

          Kommentar

          Arbetssätt...