Koka sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • becky_be
    • August 2005
    • 473

    #16
    Mamma kokade gruset i mitt lilla kar när hon tog hem det, men bara för att när jag hade akvariumet så var det fullt med snäckor.. Och för att få bort dem så gott hon kunde, kokades gruset.
    @-{-{--
    Rebecca

    Kommentar

    • Thaifighter
      • August 2006
      • 420

      #17
      Så här gör jag...
      Lägger gruset i en spann upp till ca 5-6 cm från botten, och fyller på med vatten. Tvättar gruset genom att gräva igenom och gnugga det mellan händerna, häller sen ut vattnet och upprepar proceduren tills vattnet är helt klart! Om du har problem med sniglar eller annan ohyra räcker det med att du avslutar tvättningen med att skålla sanden med varmvatten och sen en sista sköljning med kallvatten!
      Thaifighter
      Alla mina fisk-video på Youtube!
      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #18
        Jag brukar köra gruset i en långpanna i ugnen, men inte för att få bort bakterier utan för att få sanden snäckfri... Kör den då på 200 grader tills den är torr. Det är ganska praktiskt att göra så om man ska lagra den ett tag också, så slipper man att det börjar lukta..

        Ny sand och grus från butiken sköljer jag bara.
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Ursprungligen postat av becky_be
          Mamma kokade gruset i mitt lilla kar när hon tog hem det, men bara för att när jag hade akvariumet så var det fullt med snäckor.. Och för att få bort dem så gott hon kunde, kokades gruset.
          Det problemet hade jag med, men ite f*n hjälpte det, så det fick bli några botior i stället .
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • morphriz
            • October 2005
            • 875

            #20
            Du behöver koka det ordentligt samt desinficera karet och alla växter. Rätt svår process. Är sand vi prata om och inte grus måste det dessutom kokas under omröring. Efterssom det kan vara kallt i mitten och koka utanpå. Jag brände mig illa en gång när jag antog det omvända, kallt utanpå medför kallt inuti.
            mvh Mattias
            --
            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
            - Shakespeare.

            Kommentar

            • Thaifighter
              • August 2006
              • 420

              #21
              Det kvittar hur mycket ni än kokar och ugns-steker sanden om ni inte dessutom noga rengör alla andra redskap i akvariet och förståss själva karet med!
              Växterna måste dessutom slängas för dom är fulla med snäckromm!
              För eller senare så kommer dock snäckorna tillbaka!
              Normalt sett så är snäckorna bra för akvariet då dom käkar alger och matrester, bara om dom blir för många och inte hittar nån annan mat som dom går på växterna!
              Bästa är att skaffa några snäckätare, eller ta bort dom för hand när dom blir för många.
              Finns även snäckfällor att köpa, en platt plastburk som man "betar" med en fodertablett, släpper in snäckorna men dom kommer inte ut igen!
              Thaifighter
              Alla mina fisk-video på Youtube!
              http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

              Kommentar

              • MalawiAnna
                • July 2006
                • 215

                #22
                Ursprungligen postat av stene
                Du menar att du vill ha död på bakterierna det är därför du ska koka eller??
                Ja, precis.
                Mvh Anna

                Kommentar

                • Thaifighter
                  • August 2006
                  • 420

                  #23
                  Om du har problem med grumsigt vatten, så är problemet övergödning!
                  Mata fiskarna med mindre mat åt gången, helst sköljd djupfryst eller levande föda som du kan håva själv.
                  Torrfoder "dammar" i vattnet och blir istället föda åt bakterier och andra mikroorganismer.
                  Många akvariefiskägare tycker att fiskarna ser hungriga ut och häller i torrfoder för jämnan.
                  Betydligt fler akvariefiskar dör av övergödning och förorenat vatten än av svält!
                  Alla bakterier är inte av ondo, så överdriven kokning och rengöring för ofta är inte heller bra.
                  Har man bra balans i sitt akvarium så behöver man inte göra rent så ofta, räcker med att ta bort vissna växtdelar och suga upp skit i samband med att man byter 1/2 till 2/3 av vattnet och gör rent filtret varje månad, större rengörning behöver man bara göra vart 2-3 år eller så!
                  Tänk på att ju större akvarie ju lättare får man ekologisk balans och ju mindre ofta behöver man göra rent!
                  Mycket växter, färre fiskar, mindre mat, bra ljus är andra gynnsamma faktorer som spelar in!
                  Små algätande malar som Otocinclus och Amano räkor är bra på att hålla algerna i schack och äter även matrester!
                  Största felen nybörjaren gör är att skaffa för litet akvarium, som man fyller med en salig blandning av fisk som man sen matar i tid och otid, vilket leder till övergödning och fiskdöd!
                  Istället för att lyssna för mycket på vad akvariehandlarna säger, dom försöker bara proppa på er en massa onödiga saker som ni inte behöver , så läs böcker och inskaffa er kunskap innan ni börjar med akvarium!
                  Thaifighter
                  Alla mina fisk-video på Youtube!
                  http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                  Kommentar

                  Arbetssätt...