Filterhörn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    • August 2006
    • 294

    Filterhörn

    Hej alla,

    Jag är helt ny på det här med bakgrunder etc., förra gången jag ägnade mig åt akvarier så var bakgrund på sin höjd en bild man klistrade fast på akvariets baksida. Att dölja filter och övrig utrustning var inget man tänkte på.

    Nu tänkte jag starta igen och tänkte installera en snygg bakgrund i karet, antingen BTN woodrock eller en tunnare bakgrund som inte tar så stor plats, ev. BTN slimline. Därför undrar jag hur bygger man en filterhörna (hur limmas den i karet och var etc, jag är helt novis på detta) samt vad man bör tänka på vad gäller själva filtret. Alla tips mottages mycket tacksamt.
  • rea
    • December 2005
    • 103

    #2
    Om du skaffar woodrock finns det redan plats för filtermtrl i bakgunden.
    Här finns det en bra instruktion.
    “Det finns 10 sorters människor i världen, de som kan läsa binärt och de som inte kan”
    - Jo, jag är nog en datanörd ändå.

    190L

    Kommentar

    • janne63
      • August 2006
      • 294

      #3
      Hej,

      Tack rea.

      Jag blev lite otydlig i min fråga ser jag, frågan var snarare hur man går till väga när man har en plattare bakgrund som inte rymmer filtermaterial.

      Kommentar

      • annehult
        • January 2006
        • 149

        #4
        Det går säkert bra att fixa till/bygga in filter i någon av de moduler som BTN har i sitt sortiment. Kolla på de bakgrunder som BTN har anpassat till Juwel-akvarierna, som ju har ett innerfilter, så får du säkert lite idéer!

        Mvh
        Peter

        Kommentar

        • rea
          • December 2005
          • 103

          #5
          Ursprungligen postat av janne63
          frågan var snarare hur man går till väga när man har en plattare bakgrund som inte rymmer filtermaterial.
          Man silikonar helt enkelt fast den en liten bit ifrån bakrutan så får man plats med filtermtrl.
          “Det finns 10 sorters människor i världen, de som kan läsa binärt och de som inte kan”
          - Jo, jag är nog en datanörd ändå.

          190L

          Kommentar

          • janne63
            • August 2006
            • 294

            #6
            Ok, tack alla för era svar. Det verkar inte alldeles omöjligt att lyckas med detta.

            Jag har kikat lite på BTN modulerna också (stenarna) och velar mellan dessa och en heltäckande bakgrund. Bägge verkar ju fungera pss vad gäller att dölja filter och värmare. Jag inbillar mig dock att modulerna är lättare att lyckas med för en oerfaren silikonlimmare?

            Tänkte ha Tanganyika ciklider i ett 375 el. 540 L kar, finns det någon för/nackdel med heltäckande bakgrund kontra BTNs stenmoduler?

            Kommentar

            Arbetssätt...