Jag funderar på att ha i asp och/eller björk löv i akvariet. Hur påverkar det vattnet? Jag vet ju att bok är bra och att ek inte är lika bra pga sina garvsyror. Men hur är det med asp och björk?
Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.
Att man brukar rekommendera bok har väl att göra med att dom inte bryts ner så fort, jag har inte provat asp eller björklöv, men jag antar att det bryts ner ganska fort med allt som det innebär.
dom ska tas bruna för att då har trädet dragit tillbaka alla näringsämnen som annars hade blivit till övergödning(?) i akvariet.
Dom sitter ju kvar på trädet efter dom harblivit bruna så det är bara att vänta på hösten..
Det är bättre att låta naturen ha sin gång.
Det bästa sättet att få löven att sjunka är att låta dem få ett snabbt uppkok, samtidigt dör eventuella "odjur"
Asp & björk funkar bara bra i akvarium, men som påpekats löser de upp sig snabbare än bok & ek.
Kan dock meddela att det löv jag testat som löser upp sig allra snabbast är benjaminfikus (testade för jag tyckte det var hårda blad som borde hålla länge... nix. På en vecka var de skeletterade, på två var de borta).
Jag kokar inte mina löv, jag lägger dem i en hink med vatten i en vecka innan jag dumpar dem i akvariet. Jag _vill_ ju ha in bakterier och andra mikroorganismer i akvariet.
Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
Alla lövträd som finns i sverige (träet och löven) går rätt bra att ha i karet om man kokar, sköljer lite och sen blötlägger i vatten i ca 1dygn.
Plocka löv som är bruna och har legat en stund i skogen.
Jag brukar bara skölja av ek- och boklöv och sen lägga dom i en hink med kravatten i ca 1dygn så att dom sjunker.
ja, jag behövde inte vänta några veckor med att rapportera om aspbladen. Dom har varit i nu i tre dagar och börjar bli helt genomskinliga..
Dock bara i det karet där det bor glasräkor som sitter och plockar loss små bitar och äter upp...*smask*
I andra karet så har inget hänt än..
Kommentar