Biltemas Aluminiumsilikat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MantaC0re
    • July 2005
    • 512

    Biltemas Aluminiumsilikat?

    Är det någon som har använt den sanden till akvariesand?? Innehåller det något giftigt eller dyligt??
    Sista frågan.
    Är det någon som har en bild hur det ser ut i akvariet??

    Mvh Mattias
    If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    #2
    Aluminium? Metall i ett akvarium? Låter vasst för fiskarna och inte särskilt rent heller.
    720L Malawi-biotop

    Kommentar

    • MantaC0re
      • July 2005
      • 512

      #3
      Nja det är väl inge Aluminium i det. Finns ett annat namn Kaolin. har tydligen används till att stoppa diarré och lite annat.
      Lite fakta om Kaolin:http://school.chem.umu.se/Experiment/189 sök på karolin. Borde fungera så jag får se vad det blir för något.

      Mvh Mattias
      If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Aluminiumsilikat är detsamma som kvarts. Glas består till största delen av aluminiumsilikat, jordskorpan likaså. Kvartssand är ren sand och inte giftig för fiskarna. Däremot kan den ha vassa kanter, precis som stenar kan vara kantiga eller runda. De flesta fiskar bryr sig inte hurdan sanden är, men fiskar som bökar - t ex Corydoras kan vara känslig för vassa underlag.

        Kommentar

        • MantaC0re
          • July 2005
          • 512

          #5
          Jo jag tog det i åtanke mina hästnosar silar ju sanden mellan gälarna, Vill inte prova med silikatet så det blev vanlig biltemablästersand kan ju skada dom.

          Mvh Mattias
          If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

          Kommentar

          Arbetssätt...