Kan man byta grus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekmanjenny
    • July 2006
    • 342

    Kan man byta grus?

    Hej alla!

    Skulle vilja höra med er om man kan byta grus i akvariet. Är väl helt övertygad om att man kan det. Men i så fall undrar jag hur man gör. Är det någon som har tips. Tror väl knappast att fiskarna kan vara kvar i akvariet under tiden. Jag har tyvärr inget temporärt akvarium att stoppa fiskarna i och har inte råd att köpa något heller. Är det någon som har tips hur jag kan göra?

    Vore jätteglad om jag fick svar!
    Så länge man lär sig, lever man!
    Ge blod, hela Sverige behöver det!
  • ciklidis
    • July 2006
    • 85

    #2
    Jag bytte rätt nyligen från sand till grus.
    Fiskarna fick vara i en rätt stor plasttunna (fodertunna från Royal Canin) medans jag bytte.

    Ngn här skrev om en murar"tunna" som skulle vara stora.

    Det går ju rätt fort att tömma och byta grus men mina började faktiskt kippa efter luft så det gick snabbt på slutet. Jag hade inte ngn cirkulation i fodertunnan under bytet, det hade nog varit bra

    Kommentar

    • ekmanjenny
      • July 2006
      • 342

      #3
      Okej!

      Jag har ju bara ett 60 liters akvarium men ändå ganska många fiskar. Räcker det med att jag stoppar dem i en väl rengjord hink? Jag har inte så himla mycket annat som jag kan stoppa dem i. Då undrar jag även om ett bra sätt att rengöra hinken för att försäkra sig om att den verkligen är ren. Jag är livrädd att fiskarna ska dö om jag gör fel.

      Sedan undrar jag vilket vatten jag ska använda? Ska jag hälla över vatten från akvariet? Jag antar det annars kommer ju fiskarna bli helt chockade. Men man behöver väl inte tömma akvariet på vatten då man byter grus?

      Skulle jag kunna göra så att jag har 50 % av akvarievattnet i en hink med alla fiskar och sätta i mitt filter för att sedan behålla 50 % av vattnet i akvariet? Då blir ju det totala vattenbytet bara på 50 %.

      Som sagt jag behöver tips!
      Så länge man lär sig, lever man!
      Ge blod, hela Sverige behöver det!

      Kommentar

      • ciklidis
        • July 2006
        • 85

        #4
        Ställ hinken på sköljning under lååång tid i duschen, både ut och insidan ska sköljas.

        Häll vatten från akvariet i hinken (rätt som du skriver om chocken)
        Se till att nya gruset är rikigt rent.

        Jag tömde allt vatten eftersom jag har frigolit i botten men det behöver ju inte du göra. Det kommer dock att virvla upp mkt skit när du byter så det tar lång tid innan det sjunker till botten igen.
        Har du ngt durkslag eller sil som du ska ta upp sanden med, annars får du nog med dig rätt mkt vatten upp

        Kommentar

        Arbetssätt...