Grus till Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MalawiAnna
    • July 2006
    • 215

    Grus till Malawi?

    Vilken sorts grus rekommenderar ni till malawi? Grovt- eller finkornigt? Jag tycker det är riktigt snyggt med svart grus i kontrast till malawiciklidernas vackra färger, men jag såg även ett riktigt snyggt ljust ciklidgrus här på forumet. Vad är bäst, ljust eller mörkt?
    Mvh Anna
  • bjugge
    • March 2006
    • 203

    #2
    jag har fin svart sand till mina malwis.. snyggt. ska iof byta till vit. men du ska ha fin sand, de brukar tugga sand och sen spotta

    Ursprungligen postat av MalawiAnna
    Vilken sorts grus rekommenderar ni till malawi? Grovt- eller finkornigt? Jag tycker det är riktigt snyggt med svart grus i kontrast till malawiciklidernas vackra färger, men jag såg även ett riktigt snyggt ljust ciklidgrus här på forumet. Vad är bäst, ljust eller mörkt?
    -----------------------------------------------------
    540L lavastens- malawikar

    Fiskar:
    | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
    | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
    Växter:
    | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |

    Kommentar

    • zeke66
      • November 2005
      • 257

      #3
      Råda sand skulle jag säga. Billigt och bra.
      Stercus accidit

      450L med Tropheus Ilangi
      350L Växt och mal akvarium

      Kommentar

      • ciklidis
        • July 2006
        • 85

        #4
        Jag hade tidigare blästersand till mina. Firrarna gillade verkligen den!!
        Nu har jag bytt till engelskt grus och fiskarna flyttar runt gruset lite grann.

        NAckdelen med blästersand är att det är väldigt kompakt och blir skitigt. Mina växter trivdes inte i den. Sedan ska en ljus botten göra att fiskarna inte färgar ut lika bra.

        Jag rekommenderar engelst grus, tyckte jag har läst ngt om metaller/rost och råda sand (kanske en sökning på zoopet kan ge ngt)


        Svart är snyggt men rätt dyrt och det verkar vara svårt att hitta en bra variant.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Kolla foto en bit ner på denna sida http://www.zoopet.com/index.php?opti...d=23&Itemid=67 så kan du se hur sanden ser ut i Malawisjön
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • zeke66
            • November 2005
            • 257

            #6
            Ja jag har då inte haft någon rost i min sand i några av mina akvarier. Och råda sand säljs på många akvarium affärer..Och så kan man inte jämföra bläster sand med råda sand då den är mycket finkornigare än råda sand..Mina växter trivs kanon i min lilla burk och växer så jag ständigt får kasta =)
            Stercus accidit

            450L med Tropheus Ilangi
            350L Växt och mal akvarium

            Kommentar

            • ciklidis
              • July 2006
              • 85

              #7
              Ursprungligen postat av zeke66
              Ja jag har då inte haft någon rost i min sand i några av mina akvarier. Och råda sand säljs på många akvarium affärer..Och så kan man inte jämföra bläster sand med råda sand då den är mycket finkornigare än råda sand..Mina växter trivs kanon i min lilla burk och växer så jag ständigt får kasta =)
              Jag antar att det var mitt inlägg du "svarade" på.
              Jag har inte jämfört bläster med råda. Har aldrig ens provat råda...
              Jag skrev att mina växter inte trivdes i blästersand.
              (sedan beror det ju på vad man har för slags växter också)

              Det var här jag läste om metall/rost men hon fick aldrig ngt bra svar..
              Jag skulle egentligen göra om mitt 310 l kar (bilder i signaturen) v. 30, men det blev ändrade planer, då vår katt dog.. :( Resten av familjen skulle bort v. 30 och jag skulle vara hemma och ta hand om djuren, men det klarar jag inte nu när katten är borta.. så jag följer med familjen ist.. Då blir det så att karet ska göras om

              många här på forumet tycker råda sand svart blästersilikat är dålig sand för fiskarna, jag undrar varför.. har ni några egna erfarenheter.

              Upptäckte något förvånande idag medan jag fyllde på med mer rådasand (0,33 cm) i det blivande stappersiakvariumet. Använde en morakniv för att snitta upp påsen och märkte då att det fastnat fina metallspån på kniveggen! Jag trodde att rådasand var fri från metall, för det är väl ingen bra egenskap med metall i precis!? Har

              Kommentar

              • [xstream]
                • March 2006
                • 520

                #8
                Är det någon som har några bra bilder på rådasand in action? Till mitt nya malawi har jag egentligen planerat att använda blästersand, delvis eftersom foton jag tittat på visade att blästersanden verkade ha en lagom ljus ton.

                Cheers
                720L Malawi-biotop

                Kommentar

                • MalawiAnna
                  • July 2006
                  • 215

                  #9
                  Ursprungligen postat av bjugge
                  jag har fin svart sand till mina malwis.. snyggt. ska iof byta till vit. men du ska ha fin sand, de brukar tugga sand och sen spotta
                  I mitt nuvarande 200l har jag engelsk sjösten blandat med någon svart sand som jag inte vet namnet på. Tänker nog satsa på enbart svart sand i mitt 720l akvarium. Vad heter din svarta sand? Funkar den till malawicikliderna?
                  Mvh Anna

                  Kommentar

                  • Scalara
                    • June 2006
                    • 415

                    #10
                    Engelsk sjösten till Malawisar fungerar bra!
                    Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                    "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                    Kommentar

                    • bjugge
                      • March 2006
                      • 203

                      #11
                      Ursprungligen postat av MalawiAnna
                      I mitt nuvarande 200l har jag engelsk sjösten blandat med någon svart sand som jag inte vet namnet på. Tänker nog satsa på enbart svart sand i mitt 720l akvarium. Vad heter din svarta sand? Funkar den till malawicikliderna?
                      jag vet tyvärr inte vad den heter, fick med den till karet,, men mina malawis tycker den är bra samt att färgerna på fiskarna syns bra
                      -----------------------------------------------------
                      540L lavastens- malawikar

                      Fiskar:
                      | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
                      | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
                      Växter:
                      | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |

                      Kommentar

                      • Paletten93
                        • February 2006
                        • 42

                        #12
                        Heej till bjugge:
                        an ska väll inte ha vit sand eftersom fiskarna kan tappa lite av sina färger. det bäste är väll att ha mörk sand så att fiskarna framhäver sin allra finaste färg??

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #13
                          jag håller på att förbereda ett malawikar nu.. jag ska ha strandsand (den lite mörkare) blandat med grus 0,4-0,8mm och även blanda i lite större sten i.. så ja får lite blandat.. det är väldigt fint
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • bjugge
                            • March 2006
                            • 203

                            #14
                            Ursprungligen postat av Paletten93
                            Heej till bjugge:
                            an ska väll inte ha vit sand eftersom fiskarna kan tappa lite av sina färger. det bäste är väll att ha mörk sand så att fiskarna framhäver sin allra finaste färg??
                            ja det stämmer .. svart sand har jag hört gör fiskarna lugna mer än med ljus sand, men jag väljer vit sand för att det ser estetiskt bättra ut, samt att karet blir ljusare.
                            -----------------------------------------------------
                            540L lavastens- malawikar

                            Fiskar:
                            | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
                            | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
                            Växter:
                            | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |

                            Kommentar

                            • bjugge
                              • March 2006
                              • 203

                              #15
                              Kolla

                              Ursprungligen postat av Paletten93
                              Heej till bjugge:
                              an ska väll inte ha vit sand eftersom fiskarna kan tappa lite av sina färger. det bäste är väll att ha mörk sand så att fiskarna framhäver sin allra finaste färg??


                              Så ser mitt grus ut till en mörk och en ljus fisk just nu innan det blir vit sand
                              -----------------------------------------------------
                              540L lavastens- malawikar

                              Fiskar:
                              | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
                              | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
                              Växter:
                              | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |

                              Kommentar

                              Arbetssätt...