filtersand ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

filtersand ?

hej hej !!

många använder ju blästersand i sina akvarier och det är jag ochså sugen på att prova. men det närmsta stället att köpa på är nog jula och dom har någonting som heter filtersand och det ska användas till att blästra precis som vanlig blästersand, tror jag iaf.men men jag tänkte iaf fråga om det är samma och om man kan ha det i akvarier ?? nån som provat ?

//kim
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

ingen som vet om man kan använda julas filtersand (som är till för att blästra med) i akvariet ?? behöver svar ganska fort

//kim

Kommentar

• tetra 1
      • July 2005
      • 1225

Har du en bild eller länk på sanden kanske? skulle underlätta lite för dom som inte vet vad julasfilter sand är.Som jag tex...

Kommentar

• tulle89
        • March 2006
        • 1183

Han visade mig den innan och du hittar den genom att gå in på www.jula.se och sedan söka på "filtersand"

// MVH Tulle
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

Kommentar

• neon_kimpan
          • August 2005
          • 1733

somsagt så går det inte att länka till den sidan, men som tulle skriver så går det utmärkt att söka

//kim

Kommentar

• hansh
            • May 2004
            • 269

Produkten går att länka till
            Hoppsan, den här sidan är försvunnen. Klicka gärna dig vidare till något annat!

Och den fungerar bra som akvariesand.
            Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

Kommentar

• Erik...
              • May 2006
              • 1459

Jag kan ju inte garantera nånting, men om det inte står nånting om tillsatser på förpackningen skulle jag använda det utan betänkligheter, ser ut att vara precis samma sand som jag själv använder i flera av mina akvarier fast jag använder kornstorlek 0,8 - 1,2 mm. Ju mindre kornstorlek desto svårare att få rent. Vid en kornstorlek på 0,2-0,7mm kommer inte så mycket grums att falla ner mellan kornen vilket har både fördelar och nackdelar. Det är med allra största sannolikhet krossad sand, det är inte bra till känsliga fiskar som spenderar sin tid på botten eller med att rota i botten.

Kommentar

• neon_kimpan
                • August 2005
                • 1733

mm ok !! men tror ni den är för fin, med en kornstorlek på 0,2-0,7 ?? jag ska ha bångabandad snäcklekare där i. tror ni det skulle funka ?

//kim

Kommentar

• neon_kimpan
                  • August 2005
                  • 1733

tror ni det funkar med den, trots att den är så fin ? behöver svar ganska fort

//kim

Kommentar

• Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

Dom gräver en del, men det borde inte störa dem att det är kross-sand, det är tuffa små rackare. Det blir nog jättebra.

Kommentar

• MalawiMannen

Jag har varit ute för samma sak
                      Då fick ajg höra på ett ställe att det kan vara glas i det
                      O det är inte bra om du har fisk som silar sanden
                      Jag skulle ha det till mina sandciklider
                      Så jag köpte inte det
                      mina fiskar är värda för mkt
                      Så jag köpte den riktiga råda sanden
                      Mvh Lasse

Kommentar

• neon_kimpan
                        • August 2005
                        • 1733

mm ok, men då kanske den inte är så bra då men borde inte dom som jobbar där veta om den inehåller glas, eller iaf ta reda på de ? men men får la hitta nån annan sand då. men hur finkornig var din rådasand ?? vad hade den för färg ??

//kim

Kommentar

• Jimi74
                          • March 2006
                          • 18

Du kan ju alltid läsa om sanden på respektive företags hemsida.
                          Hos oss hittar du som konsument allt ifrån singel till din garageuppfart eller sand till sandlådan. Handla enkelt med Klarna i vår webbshop! 

Rådasand tillverkar och levererar specialsandprodukter som utvinns ur Rådaåsen, Lidköping, för olika användningsområden såsom vattenrening, järngjuterier, byggindustrin, värmekraftverk, halkbekämpning samt fritids- och hobbysektorn.

Risken för glas i någon av dem är nog inte speciellt överhängande.

Kommentar

• neon_kimpan
                            • August 2005
                            • 1733

nee jag tor inte heller att det finns glas, men jag frågar iaf där jag köper den men men. men funkar sanden fast den är så "fin" (0,2-0,7) ?? ska ju somsagt användas till förmodligen mångbandad snäcklekare.

//kim

Kommentar

• mats m
                              • September 2002
                              • 515

Hej.
                              Det finns en sand som heter Baskharp? och är en ren sjösand från Vättern.Finns hos Svedoloch blästerfirmor.Den funkar alldeles utmärkt.
                              MVH Mats
                              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

Arbetssätt...