Fiskar utan pump i akvariet?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stjärnzoo
    • December 2005
    • 43

    Fiskar utan pump i akvariet?!

    Hej!

    Är lite nyfiken på vilka vanliga "sällskaps"fiskar som kan klara sig utan pump i akvariet?
    Har en vännina som säger att vissa fiskar gör detta. (Exempelvis de som lever i såkallade "guldfiskskålar".) Men jag är fundersam.. vore tacksam för svar.

    Mvh//Hanna
    /Hanna - stolt ägare till:
    ett 180 liters,
    ett 540 liters.
    + 1 yngelkar på 54 liter.
  • freakazoid
    • June 2006
    • 241

    #2
    Alla fiskar klarar sig utan pump, precis som du klarar dig på en skål ris och en multivitamintablett varje dag...

    Kommentar

    • [xstream]
      • March 2006
      • 520

      #3
      De som kan leva i guldfiskskål måste ju i de flesta fall ha en luftpump istället, så varför?

      Cheers
      720L Malawi-biotop

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Man kan ju stoppa vad som helst i en guldfisk skål. Guldfiskskålen är från mångas ögon sett som en direkt olämpligt "akvarium" för fiskar. Om du inte tänkt tillsätta ens en syresten så bör du göra vattenbyten så gott som dagligen om du vill ha god syresättning på vattnet och att vattnet inte skall ruttna eftersom det blir stillastående. Jag skulle rekomendera att ha ett innerfilter eller ett bottenfilter så man får både filtrerat och rörelse i vattnet.

        Skulle tro att den fisk hon pratar om är tex en Kampfisk http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233 De har ett anorlunda andningsorgan som gör att de kan simma i mindre syrerikt vatten. Observera att fisken behöver i alla fall runt 50l vatten att simma i.
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • [xstream]
          • March 2006
          • 520

          #5
          observera också Sten som inte fick bo i en guldfiskskål. Tillåt mig bara att rätta dig C.Ciklid. Stjärnzoo säger aldrig något om att skaffa guldfiskskål, egentligen inte ens något om att skaffa fisk överhuvudtaget. Bara att en väninna påstår att det går. For all we know kanske stjärnzoo bara vill överbevisa sin väninna eller syftade kanske på att köra en 80L utan pump.
          720L Malawi-biotop

          Kommentar

          • Stjärnzoo
            • December 2005
            • 43

            #6
            Japp, jag vill bevisa för min vännina att man inte kan ha en guldfiskskål och ett par fiskar i och tro att man bara kan ha en växt i och sedan byta vattnet 1 gång per månad.. att det är mycket mera jobb än så. Jag själv gillar inte alls "guldfiskskålar" och skulle aldrig tänka mig att placera någon fisk i en sån.. jag är mer för de stora akvariumen, med lite svängrum i. Men som tur är, är alla olika.
            /Hanna - stolt ägare till:
            ett 180 liters,
            ett 540 liters.
            + 1 yngelkar på 54 liter.

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Jag läste vad hon skrev.
              Vad jag menar är att ett 80l akvarium har ju lite mer syre än ett akvarium på 3l. Sedan beror det ju även på hur mycket fisk man trycker ner i karet. Hur syrerikt vatten man överhuvudtaget har i kranen. Det finns ju exemplar som trots pump (placerad rätt) haft så dålig syresättning i sitt akvarium och det visade sig vara dålig syresättning direkt från kran.

              Av egen erfarenhet (för många år sedan) så kan jag berätta att jag hade ett 30l akvarium med levande växter och yngel i. Pumpen gick sönder och jag körde utan. Bytte en del vatten dagligen. Dock märkte jag trots mina vattenbyten och att vattnet luktade unket, hade en hinna på ytan och att ynglena dog i följd av detta.

              Jag skulle aldrig ha ett akvarium i dag utan någon form av filtrering.

              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • [xstream]
                • March 2006
                • 520

                #8
                Säg åt henne att stänga in sig själv i en lufttät lägenhet med lite mat och bara öppna dörren en gång i månaden, om hon lyckas har hon min välsignelse att göra samma sak med fiskarna.

                Om hon är för dum för att förstå, vilket inte verkar helt otroligt om det du säger stämmer, så kan du väl förklara vad O i H2O står för och varför det behövs för att fiskar ska överleva. Förvisso producerar även vattenväxter lite syre men majoriteten av allt syre i vattnet kommer från luften och från plankton om inte jag missförstått det helt. Var å andra sidan både ett, två och sju år sedan jag läste om havens roll i syresättandet av planeten så jag kan minnas fel.
                720L Malawi-biotop

                Kommentar

                • Stjärnzoo
                  • December 2005
                  • 43

                  #9
                  [xstream] - Det skall jag allt ta och säga till henne. Bra svar där. Iofs så har hon inte riktigt huvudet på skaft.. så hon är lite knepig. Känns bra att jag har rätt.

                  /Hanna
                  /Hanna - stolt ägare till:
                  ett 180 liters,
                  ett 540 liters.
                  + 1 yngelkar på 54 liter.

                  Kommentar

                  • GladFisk
                    • July 2005
                    • 83

                    #10
                    Hejsan!

                    Läste om en akvarieutstälning som jag tror va i gbg men inte säker, i alla fall så hade dom ett 3l kar med mossa och gräs som täkte ca 70% av karet samt att 5st niontetror gick i det. Det karet hade ingen filtrering och hade en perfekt balans, kommer dok inte ihåg hur ofta det va vatten byte men skulle gissa på en gång i veckan. Så det går! Ägaren va akvarie expert men ändå lät ju inte så svårt å fixa det där själv

                    Kommentar

                    • tetra 1
                      • July 2005
                      • 1225

                      #11
                      Ja men om det täckte 70% så ska det ju bli mycket syre och nedbrytning.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...