bygga bakgrund !

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

jag tänkte ochså åka till stan för att köpa lite grejjer till bkgrunden, men jag behöver veta vad man kan använda för att färga betongen ?? måste det vara nån speciell eller kan jag ta vad som helst ? för jag ska ju änså lacka över ? jag har inte bauhaus i närheten så jag kan inte köpa där som du "Tulle" ..men somsagt kan jag använda nått annat då jag ska lacka ??

//kim
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

Kommentar

• MantaC0re
      • July 2005
      • 512

Ursprungligen postat av rindberg
      Så nu är jag färdig med målandet... tror jag, har gjort om det ett antal gånger.

Nu har jag bara en liten fråga angående Epolan V (golvlacken). Hittar det inte nu men har för mig att jag läst att man inte får måla på frigoliten med den, för att den skulle smälta frigoliten då? Hur känsligt är det? Smälter det frigolit som aceton gör? Hur mycket "skydd" måste det var, räcker det med ett lager vatten färg?

Hoppas någon kan svar fort på frågorna så kanske jag kan hinna iväg och handla i dag
      Tror du ska ha husfix på eller liknande vattenfärg kan du kasta långt bort den försvinner när du lägger på lacken och så kan frigoliten smälta. Jag blandade i frägpigment i husfixen (väldigt mycket färg) blev perfekt, försökte måla i lite med vattenfärg men den for med lacken direkt. Dock spädde jag lacken med vatten för att få en tunn ytan först, plus att den är lättflytande sen blev det ett lager till och som jag kasta sand på för att få en riktigt bra yta för alger.
      Tycker du att bakgrunden blir för mörk? då e den perfekt för den blir bra mycket ljusare när den hamnar under akvariebelysningen.

Mvh Mattias
      If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

Kommentar

• MantaC0re
        • July 2005
        • 512

Ursprungligen postat av neon_kimpan
        jag tänkte ochså åka till stan för att köpa lite grejjer till bkgrunden, men jag behöver veta vad man kan använda för att färga betongen ?? måste det vara nån speciell eller kan jag ta vad som helst ? för jag ska ju änså lacka över ? jag har inte bauhaus i närheten så jag kan inte köpa där som du "Tulle" ..men somsagt kan jag använda nått annat då jag ska lacka ??

//kim
        Finns färgpigment på vanliga färghandeln som du blandar i husfixen. Gör den lättflytande så du kan pensla på den två gånger man ka även blanda in sand i den så du får en ojämnyta. Köp en stor burk med färgpigment det behövs om du ska ha en mörk bakgrund, Köpte två stora burkar med svart,mörkgrön och en liten vit ifall jag skulle ha den ljus på något ställe.

Mvh Mattias
        If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

Kommentar

• neon_kimpan
          • August 2005
          • 1733

mm ok.. men jag tror jag föredrar att lägga på finbetongen som jag använder och sedan måla med t.ex. vattenfärg innan lackning.. vet att andra har använt vattenfärg med bra resultat, konstigt att det blev så för dig :S ..aja anledningen till att jag föredrar vattenfärg är för att jag har en rot med i bakgrunden och den ska vara brun. kanske går att få till det i betongen men aja..

//kim

Kommentar

• Pannecke
            • January 2005
            • 1325

För att jag har en rot med i bakgrunden och den ska vara brun. kanske går att få till det i betongen
            Ja det går. Det finns många färger i ren pigment, det ända du måste ta reda på är om den passar med betong för det gör inte all pigment. Men det är bara att fråga i butiken så kan dom visa vad du skall ha. Tänk också på att måla mycket ljusare än vad du vill ha för det blir mörkare när du lackar det sen. Använder du sedan epolan v. så stryk på tunt, tunt. Jag använde färgspruta.
            När bakgrunden kommer i kontakt med vattnet blir lacken vitaktig, men det försvinner senade och blir väldigt fin. Se bifogad länk och se ur det gick för mig.

Bilder under hela projektet. http://diamen.no-ip.org/akvarium/arkiv/bakgrund_1.htm

Här har du sidan med bilder på innan- och efter lackning.

Och några fler bilder.
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

Gå gärna in och titta på vår hemsida.

Kommentar

• neon_kimpan
              • August 2005
              • 1733

mm ok .... men sen tycker jag nästan det verkar anklare att måla, och nu har jag redan lagt på 2 lager betong utan pigment och det kanska hade vart bättre att göra det från början så man ser hur det ser ut o så...men aja. kan man måla med vanlig vattenfärg på betongen och sedan lägga på några lager lack ?? för "Mantacore" sa ju att lack löste upp det eller nått sånt ??

//kim

Kommentar

• Apollo
                • December 2004
                • 34

Kan man använda Biltemas polyester istället för lack?

Kommentar

• neon_kimpan
                  • August 2005
                  • 1733

jag måste dela bakgrunden för att få ner den, och jag undrar när jag ska göra det ?? ska jag göra det när jag karvat klart, eller när jag lagt på betong och sedan sätta in den och fixa till skarverna. eller hur gör man ??

//kim

Kommentar

• Pannecke
                    • January 2005
                    • 1325

jag måste dela bakgrunden för att få ner den, och jag undrar när jag ska göra det ?? ska jag göra det när jag karvat klart, eller när jag lagt på betong och sedan sätta in den och fixa till skarverna. eller hur gör man ??

//kim
                    gör det när du karvat klart. Lägg skarven mellan stenarna så är det lättare att få det snyggt sen. Lägg på pigmenterat husfix. Lacka bakgrunder. När du limmar in den med silicon så klämmer du en tunn siliconrand i skarven också och slätar ut den med nå´t bra föremål så blir skarven näst intill osynlig. Jag använde transparent akvariesilicon för det...

Lycka till...
                    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

Gå gärna in och titta på vår hemsida.

Kommentar

• tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

Har varit på semester, det är därför jag varit inne på ett tag

Lättats är att du karvar så du får en nått sånär rak springa i mitten hela vägen uppifrån ända ner till botten på friggon så den blir lätt o såga. Sen gör du som Pannecke skrev; husfix, lacka och limma ihop.

Jag gjorde min helt klar utan att prova om den passa sen skulle jag sätta i den. Gick inte, givetvis. Så jag fick såga i när den var lackad o klar o det var ingen rak springa jag fick såga i utan det var färsta labyrinten. Limma ihopa o där var en stor vit springa mitt i bakgrunden, mindre kul! Men jag blanda till lite husfix, i med svart färg o börja måla när det var på plats o det gick bra. Jag har ju malawi osså så att pH:t blir lite högre e ju bara bra för mig.

// MVH Tulle
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

Kommentar

• neon_kimpan
                        • August 2005
                        • 1733

ahh ok !! ....

ska karva klart det sista imorron och även börja lägga på finbetong..men jag lägger på betongen ofärgad och sedan målar med vattenfärg innan lackinging. hoppas bara att det kommer funka allting o blir bra nu

//kim

Kommentar

• tulle89
                          • March 2006
                          • 1183

Ja det blir det säket och skulle det bli fel (vilket jag tvivlar på ) så är det ju inte svårare än att man kan lägga på ett nytt lager betong och börja om igen.

// MVH Tulle

Kommentar

• neon_kimpan
                            • August 2005
                            • 1733

nee ifs

blir mycket o göra nu. måste göra klart den som jag började med till 40 litarn, ska bara måla och lacka...sedan den som jag ska karva klart imorron till 110 litarn. och nu har jag även blivit sugen på skalarer så då kommer det bli till att bygga ännu en till men det är kul

//kim

Kommentar

• tulle89
                              • March 2006
                              • 1183

Haha det e rätt, har man inte o göra så får man sysselsätta sig

Blivit sugen på skalarer osså, tillåter dina föräldrar hur många kar som helst eller?
                              // MVH Tulle

Kommentar

• neon_kimpan
                                • August 2005
                                • 1733

joo iaf mamma...hon har ju inget annat val om hon vill att jag ska hjälpa henne med hennes blivande kar hon ska nämligen skaffa ett

//kim

Kommentar

Arbetssätt...