Frigolit Flyter?!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stormfrog
    • August 2004
    • 17

    Frigolit Flyter?!!

    Ja, frigolit flyter ju som bekant. En del typer verkar ha enorm flytkraft. Jag tog nyligen hem 2 bitar frigolit (200x15x5 cm) som jag tänkte lägga i blöt under natten. Jag orkade knappt hålla ner dem i badkaret för en kraft, ännu mindre hitta något att tynga ner dem med.

    Min tanke var att silikona ihop bitar och bygga en landdel till vår sköldis. Men om frigoliten har en sådan enorm flytkraft tvivlar jag på att det ens är möjligt att få fast dem med silikon? Och jag kan ju inte gärna gröpa ur frigoliten eftersom det måste vara stadigt nog får en 15cm sköldpadda att kravla runt på.

    Möjligen skulle man kunna gröpa ur den om man ersatte det urgröpta materialet med något annan material med mindre flytkraft som man pallar upp konstruktionen på. Men frågan är då, vad för slags material då?

    Tips och ideer mottages med stor glädje!
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Om du rengör ytorna ordentligt kan jag garantera att silikonet håller, tänk efter så inser du det själv, silikon kan med knappt 15 mm bred limfog hålla ihop ett akvarium på 1000 liter, då är dina frigolitbitars flykraft ingenting.

    Det är värre med frigoliten, iaf om du köpt den vanliga sorten där man kan se att den består av små kulor som sitter ihop, hur tror du den ser ut efter ett halvår? Nu kanske du har varit riktigt smart och köpt en stabilare variant som sködpaddan inte kommer att nöta bort så fort, det vet inte jag.

    Det vanligaste är att man limmar i en eller flera glasskivor för att bygga landdel till sköldpaddor, återigen behöver man absolut inte bekymmra sig om silikonets hållbarhet för att en liten sködpaddas vikt, underförstått du att man rengör ordentligt, och limmar fast glasbitarna längs två sidor/kanter.

    Om du ändå vill använda dina frigolitbitar rekommenderar jag att du täcker dom med betongspackel eller liknande som man har när man bygger egna akvarie-bakgrunder, du kan säkert få till något snyggt, om du jobbar på det.

    Varför la du frigoliten i blöt? Var den smutsig? Den måste vara ren och torr när du limmar, riktigt ren. Du hade väl inte tänkt minska flytkraften, det kan ta något år innan du själv kan märka någon skillnad, med de billigaste sorterna. Appropå flytkraft, dina båda bitar tillsammans har mindre än 30 kg flytkraft.

    Kommentar

    • S_sund
      • July 2004
      • 1904

      #3
      Ursprungligen postat av Erik...
      Varför la du frigoliten i blöt? Var den smutsig? Den måste vara ren och torr när du limmar, riktigt ren. Du hade väl inte tänkt minska flytkraften, det kan ta något år innan du själv kan märka någon skillnad, med de billigaste sorterna. Appropå flytkraft, dina båda bitar tillsammans har mindre än 30 kg flytkraft.
      30kg lät väldigt lite? Gick snabbt in och googlade på frigolit och enligt flera tillverkare har den en flytkraft omkring 900kg/m³ ...Med andra ord i det här fallet (2x0.15x0.05m) en flytkraft på 13.5kg per skiva. Mitt försök att bevisa att frigoliten skulle ha betydligt mer flytkraft än 30kg gick sådär.

      Men är inte sämre än att jag erkänner mina misstag!

      Rena ytor och rejält med silikon så skall det fungera men jag hade nog ändå gjort som Erik säger och byggt med glas eller plexiglas.
      450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
      Min Blogg
      För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        går ju alltid gröpa ur frigoliten och gjuta i.

        cement funkar ju, höjer dock ph.
        fogskum blir rätt hårt men har en del flytkraft.
        glasfiber och sen ex: silikona fast sand på den.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Ursprungligen postat av S_sund
          30kg lät väldigt lite? Gick snabbt in och googlade på frigolit och enligt flera tillverkare har den en flytkraft omkring 900kg/m³ ...Med andra ord i det här fallet (2x0.15x0.05m) en flytkraft på 13.5kg per skiva. Mitt försök att bevisa att frigoliten skulle ha betydligt mer flytkraft än 30kg gick sådär.

          Men är inte sämre än att jag erkänner mina misstag!

          Rena ytor och rejält med silikon så skall det fungera men jag hade nog ändå gjort som Erik säger och byggt med glas eller plexiglas.
          Tack!

          Eftersom jag vet att jag kan framstå som "lite" burdus, kontroversiell och "besserwissrig" så jag försöker ha korrekt information så att jag bidrar mer än vad jag irriterar

          Själv tänkte jag enkelt, eftersom frigolit är tyngre än luft har det mindre än ett kg flytkraft per liter, resten är simplaste huvudräkning.

          Kommentar

          Arbetssätt...