Tallrot..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan73
    • December 2003
    • 483

Tallrot..

Jo, det är ju så att jag snubblade på världens läckraste rot när man var ute och knallade i skogen häromdagen Tyvärr är det ju en tallrot och jag vet att man inte SKA ha dem i akvariet eftersom de avger terpentin men..
    Hur "fort" ger de ifrån sig terpentin? Kan jag inte ha den i en vattentunna ett tag för att laka ur den? Ger alla tallrötter ifrån sig terpentin eller kan man ha *tur* att just den här är ok?
    Ska så smånoingom inreda ett helt nytt kar och tänkte då kanske ha denna rot däri..
    Vad tror/vet ni?
    /J
  • Tri-X 400
    • April 2006
    • 259

Det beror väldigt mycket på rotens kondition d v s hur mycket vätska som återstår.

Om roten är helt torr, spruken och vindpinad kan jag mycket väl tänka mig att det mesta urlakats/avdunstats.

Är roten dock färsk, lever fortfarande eller sitter fast på en ny rotvälta kan man nog få problem.

Om jag vore dig så skulle jag ta ett kar med vatten, göra ett vattenprov i vattnet, Ph främst och sedan sänka ned roten.

Ta med jämna mellanrum ett nytt prov och se hur vattnet förändras, kanske kan det ge en indikation på vart roten är på väg så att säga.

Låter spännande, skräckfylld förtjusning.

Kommentar

• Thomas&Anna
      • January 2006
      • 1030

Jag hade aldrig försökt,jag jobbar en del i skogen min erfarenhet är att det är svårt att få bort kådan ur trät en del kan det bli tjära i(tjärstickor) som jag kallar det och använder detta för att tända med då detta brinner mycket bra,jag hade heller försökt hitta en rot från lövträ.
      Thomas
      Thomas & Anna

www.annaothomas.com

Kommentar

• Johan73
        • December 2003
        • 483

Jo, det är ju inte smart att testa förståss men roten är så jkla perfekt, det är det som gör det svårt att motstå ett test..
        Om jag nu sänker ner den i en vattentunna en månad eller så, kan jag på nåt sätt då avgöra om den är ofarlig eller inte?
        Luktar det terpentin om det avsöndras?
        Eller kan jag testa vattnet i tunnan kanske på nåt sätt?
        Det där med pH test etc, hur avgör det om roten är "ofarlig" eller inte?
        Vad är det värsta som kan hända?
        /J

Kommentar

• Tri-X 400
          • April 2006
          • 259

Det värsta som kan hända är väl att alla fiskar dör.

Kanske kan du lacka roten och på så vis täppa till alla porer men då finns ju risken att roten ser konstgjord ut.

Med testet menade jag mest att om värdena förändrar sig oavsett vilket håll det går åt så sker det ju en förändring i vattnet beroende på att roten är där och att roten delar med sig till vattnet.

Jag tror inte att det luktar något nämnvärt

Kommentar

• Johan73
            • December 2003
            • 483

Nåja, jag testar i en tunna så länge så får jag se hur det blir med det framöver. Har skrubbat av den och lagt den i tunnan nu
            Vill absolut inte döda fiskarna men den är läcker så jag hoppas att det ändock kan gå att använda den. Den är ca 1m lång och 60-70cm hög (liten bit av stammen som sticker upp). Borde kunna se ut *ungefär* som BTN Amazonas 200cm tycker jag
            Verkar jkligt svårt att hitta lövträdsrötter tycker jag, nån som har nåt bra tips på vart man hittar såna? (grenar är ju inga problem, men just rötter..)

Tack för svaren!
            /J

Kommentar

• Tri-X 400
              • April 2006
              • 259

Lövträdsrötter brukar man kunna se vid anslutningar till sand/grustag som ligger i slänterna eller på öppa ytor.

Har du ngt gammalt grustag i närheten kan du titta där.

Kommentar

• laerni
                • October 2005
                • 1046

Tallroten bör nog ligga i tunnan ca 100 år för att vara på den säkra sidan!

Det jag menar är att aldrig använda sig av barrträdsrötter i akvariet!
                Lasse

Min Zoon

Bilder på Diskusyngel mm:
                http://www.laerni.dk/rubin.htm
                Nytaget på Diskusfröna
                http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

De senaste
                http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

Kommentar

• Johan73
                  • December 2003
                  • 483

Ok, tack för tipsen! Ska leta efter lövträdsrötter och se om jag kan hitta någon sån istället för tallroten
                  /J

Kommentar

• Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

Alla säger att man inte skall ha barrträdsrötter i akvarium. Men är det någon som har testat? Jag har använt tallrötter i 25 år, men dom kom från en torvtäkt så det räknas inte! Men det finns faktiskt bärrträd som växer i vatten där det också finns fisk (fast det är ju lite mer vatten än i ett akvarium).

Att rötterna måste ha varit döda en längre tid är klart. Finns det färsk ved kommer akvarievattnet bli väldigt näringsrikt och syrefattigt, så det måste man ju undvika - oavsett trädslag.

Jag tror jag skall testa lite barrträdsrötter i akvarium så fort jag får tillfälle

Kommentar

• laerni
                      • October 2005
                      • 1046

Problemet med tallrötter som inte fått laka ur länge (med länge >100 år) är att dom avger terpentin som effektivt tar död på fiskarna i en sådan liten behållare som ett akvarium är! Stor skillnad om dessa rötter ligger i en sjö!
                      Lasse

Min Zoon

Bilder på Diskusyngel mm:
                      http://www.laerni.dk/rubin.htm
                      Nytaget på Diskusfröna
                      http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

De senaste
                      http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

Kommentar

• Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

Jag hittade uppgifter om giftigheten:

Nånstans vid 500 mikrogram terpentin/liter vatten har det antagligen dött en del fisk. Tanganyikacichlider lär dö vid betydligt lägre koncentrationer än vad t ex Coydoras aeneus gör. (Jag har sett dem i riktigt äckliga diken med dagvatten - blåsvart dagvatten!)

Men det säger ju inte så mycket om man inte vet hur mycket terpentener som lyckas lösa sig i akvarievattnet av en ordinär och lagom urlakad (några år kanske) tallrot vid ordinära vattenbyten.

Terpentin är ju dessutom i det närmaste olösligt i rent vatten. Lösligheten i svartvatten med ett pH på säj 4,0 borde ju gå att räkna ut. Men mina kemistudier ligger så långt tillbaks i tiden att det gör jag inte med lätthet.

Det finns ju naturligtvis en massa andra giftiga ämnen i en tall. Frågan är om dom frigörs i vatten.

Här finns utrymme för "Mythbusters".

Kommentar

• Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

Ursprungligen postat av Johan73
                          Jo, det är ju inte smart att testa förståss men roten är så jkla perfekt, det är det som gör det svårt att motstå ett test..
                          Om jag nu sänker ner den i en vattentunna en månad eller så, kan jag på nåt sätt då avgöra om den är ofarlig eller inte?
                          Luktar det terpentin om det avsöndras?
                          Eller kan jag testa vattnet i tunnan kanske på nåt sätt?
                          Det där med pH test etc, hur avgör det om roten är "ofarlig" eller inte?
                          Vad är det värsta som kan hända?
                          Testa vattnet? En klassiker är ju att stoppa ned levande dafnier. Med tanke på ovanstående resonemang kanske även en Julidochromis - om dafnierna klarar sig.

Kommentar

• Johan73
                            • December 2003
                            • 483

Tack för era synpunkter!
                            Jag har haft roten i en 100 liters tunna nu en vecka och det KRYLLAR av mygglarver i tunnan. Säger det något om gifitigheten eller tål mygglarver månne mycket mer terpentin än firrar?
                            /J

Kommentar

• åheim
                              • April 2006
                              • 13197

ja mygglarver finns ju oftast i riktigt "äckligt" vatten och säger nog inget om lämpligheten att ha fisk i samma vatten... Jag tycker aldrig man ska stoppa ner rötter som man hittar i naturen utan uteslutande köpa i zoologiska affärer!! (kan leda till långsam förgiftning att använda saker man hittar i naturen, och fiskarna dör, nån då och då och man förstår inte varför -vad konstigt?
                              Senast redigerad av åheim; 12 July 2006, 14:38.
                              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...