När slutar alrötter färga vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    När slutar alrötter färga vattnet?

    Tjoho!

    Jag har tagit alrötter från en bäck. Eftersom de levde så kokade jag dom:


    Nu har de legat i badkaret hemma några dygn. En gång per dygn byter jag vatten, använder så varmt som möjligt. Varje gång blir vattnet mörkt rödbrunt, som väldigt väldigt starkt te.

    Visst vore det fint med liiite brunt vatten i akvariet (sydöstasiatisk djungelbäck) men man måste ju se fiskarna...

    Är det någon som vet om rötterna får slut på färg efter ett tag? Hjälper det att ta bort barken? Något annat tips?
  • Toshiba
    • June 2006
    • 2

    #2
    Är rätt ny på akvariefronten, bara haft fiskar i 3 dagar...
    men jag köpte min rot och det blev i princip likadant.. vattnet är lite gulaktigt.. snackade med han i affären och han sa att det varierar.. ibland så färgar den inte alls och ibland så blir man aldrig av med det...
    men detta va dock en köpt rot... kanske e annorlunda om man hittar någon i skogen vad vet ja..
    ehhh men något riktigt tips har inte jag iaf....

    Kommentar

    • tetra 1
      • July 2005
      • 1225

      #3
      En del rötter är så liksom en del färgar en del färgar mindre... man kan inte göra något åt det. Jo kanske färga den brun men...

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Rötterna läcker mest färg i början, men de slutar aldrig helt läcka färg. Du kan kontra genom att filtrera över aktivt kol när du tycker vattnet är för färgat (eller genom att göra stora vattenbyten, förstås).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • bohrna
          • March 2005
          • 5

          #5
          Har rötter i alla mina kar och dom färgar vattnet i alla! Det är tyvärr bara att bytta vatten ofta!

          Kommentar

          • tetra 1
            • July 2005
            • 1225

            #6
            Japp bara det funkar. du bohrna byta inte bytta dom kan ju tro att dom ska byta en bytta vatten bara

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              tror du lakar ur dom snabbare omd u byter vatten 2-4ggr per dygn istället för 1gång.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • tetra 1
                • July 2005
                • 1225

                #8
                Ja men det är väl lite mycke då förstör man ju bakteriefloran.

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  läs inlägg 1 igen så ser du att detinte finns nån bakteriflora att bry sej om.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • lilleolov
                    • April 2006
                    • 79

                    #10
                    Kallt vatten i badkaret hjälper fortare enligt min mening.

                    Kommentar

                    • Tri-X 400
                      • April 2006
                      • 259

                      #11
                      Hej,

                      är nog benägen att hålla med Raven i detta fall. Jag har alltid varit av den åsikten att ska man göra något, försöka anpassa ett medium till ett annat, prova nya mediciner o s v ska man göra så där det är avsett för.

                      Att skölja roten i badkaret i kallt vatten spelar nog lite roll eftersom det kalla vattnet får träets porer att dra ihop sig och släppa ifrån sig mindre ämnen än om du skulle placera roten i dess rätta slutliga element d v s akvariet där porerna istället öppnar sig och frigör mera ämnen något du upplevt i badkaret.

                      Gör enligt Ravens rekommendationer, släng ned rötterna och byt vatten med jämna mellanrum tills det lugnar ned sig med urlakningen, hur lång tid det kommer att ta vet bara roten men eftersom den är "färsk" kan det komma att ta sin lilla tid.

                      Låter annars härligt med ett akvarium fullt med the

                      nICKLAS.
                      Senast redigerad av Tri-X 400; 22 June 2006, 05:34.

                      Kommentar

                      • *Ulrica*
                        • June 2006
                        • 682

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tri-X 400
                        släng ned rötterna och byt vatten med jämna mellanrum tills det lugnar ned sig med urlakningen, hur lång tid det kommer att ta vet bara roten men eftersom den är "färsk" kan det komma att ta sin lilla tid.
                        Ja, men eh.... jag har juhe inte ens vatten i akvariet ännu....

                        Jag förbereder bara allt än så länge... kommer vara borta så mycket i juli och augusti att det inte är någon idé att starta upp förrän i september. Då får jag gott om tid att förbereda all inredning, bygga bänk- lock, bestämma fiskar etc. etc. etc.

                        Jag fortsätter byta vatten i badkaret varje dag/så ofta jag är hemma med varmt vatten så kan jag ju rapportera i augusti hur det går...

                        Kommentar

                        • *Ulrica*
                          • June 2006
                          • 682

                          #13
                          Ursprungligen postat av Raven
                          tror du lakar ur dom snabbare omd u byter vatten 2-4ggr per dygn istället för 1gång.
                          Jag har så lång tid på mej så jag tror det går på ett ut...

                          Kommentar

                          • *Ulrica*
                            • June 2006
                            • 682

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Rötterna läcker mest färg i början, men de slutar aldrig helt läcka färg. Du kan kontra genom att filtrera över aktivt kol när du tycker vattnet är för färgat (eller genom att göra stora vattenbyten, förstås).
                            Tar kolet bort färgämnena i vattnet????

                            Kommentar

                            • Tri-X 400
                              • April 2006
                              • 259

                              #15
                              Ja, kolet gör att det blir klarare och är det samma man tar om blivit förgiftad då det aktiva kolet suger upp alla näringsämnen och däribland de giftiga.

                              Vissa fabrikat av pumpar har aktivt kol inmonterat i pumpen när man köper pumpen. Man kallar det bara för filtermaterial outan att man som köpare känner till vad det verkligen är. Man får kristallklart vatten men sedan blir det problem när det aktiva kolets livslängd tagit slut.

                              Det aktiva kolet har en begrämsad livslängd, när denna är slut där man brukar prata om 3 veckor kan det istället börja läcka ut gifter och då får man problem. Fiskarna blir sjuka, man medicinerar, kolet suger upp alla mediciner och spottar ut gift tillbaka.

                              Nackdelen med det aktiva kolet är att just är så effektivt på att suga upp näringsämnen där det inte bara tar till sig gifter utan också de bra ämnena, vill man t ex göda sina växter kommer mycket lite till växterna och det mesta går till kolet, samma gäller om man ska medicinera mot sjukdomar.

                              Undvik gärna onödiga kemiska preparat in i det längsta och låt naturen ha sin gång, aktivt kol är mycket bra vid akuta fall men bör nog kanske inte nyttjas i skönhetssyfte.

                              Om du vågar, en chansning bara, vet ju inte alls hur Ni har det men du skulle kanske kunna utnyttja samma bäck från vilken rötterna kommer från.

                              Om du lägger dina rötter i en säck/nät och förankrar de i strandkanten, tynger ned paket och låter bäckens naturliga ström spola genom paketet medan Ni är bortresta kanske du har lyckats få bort det mesta till augiusti.

                              En tanke bara, det lät så pittoreskt bara med en alldeles egen bäck.........


                              Nåväl, ska bli intressant att se vart Ni hamnar i allt planerande tillslut

                              nICKLAS.
                              Senast redigerad av Tri-X 400; 22 June 2006, 08:36.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...