Blästersand men ej Biltemas...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Blästersand men ej Biltemas...

    Funderar på det här med sand till malawiciklider. En favorit här verkar ju vara biltemas blästersand. Jag vill ha en ljus, rätt finkornig sand... men Biltema finns ju som närmast en sådär 60 mil bort. Finns det någon annan???
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Strandsand? Eller sand från sandlådor? Men säg inte till nån att det är jag som har kommit med det här tipset
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Tri-X 400
      • April 2006
      • 259

      #3
      Sandlådesand som nämns ovan, nämner inga namn, har en tendens att innehålla stora mängder ammoniak då de ofta få aggera kattlåda till traktens samtliga katter

      jag vet inte hur lätt det är att få bort det och det bör nog undvikas om det så kan.

      har du inget grustag i närheten med stort utbud ?



      nICKLAS.

      Kommentar

      • Krasch
        • December 2005
        • 100

        #4
        Jag använder blästersand som inte är från Biltema... Vad tusan vad det för märke... Sikfors Grus och Makadam? Kanske..? Det funkar utmärkt i mitt akvarium iallafall

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          När jag var tonåring var det nog sandlådan som gällde på mer sätt än ett.
          Man kan tvätta sanden faktiskt.
          Men vad gäller strandsand så rekommenderade man då att den ibland inte tvättas eftersom det blir naturligare så.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Sand till ett malawikar... hm.... minst 120 liter... hm... Alltså minst 50 kg sand... Hur smyger man bort 50 kg från en sandstrand??? Jag tycker det var besvärligt att smyga bort till vårt 45-liters
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • supersunk
              • January 2004
              • 351

              #7
              Själv bor jag precis på Vätterstranden så det är inte något problem.
              Håller med Erik om att det blir naturligt och vackert om man inte tvättar det för noga utan lämnar lite halvmultna löv, bitar av småpinnar etc.
              400: Jordätare (uppstartsfas)
              50: Asien
              25: kampfisk

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av Tri-X 400
                Sandlådesand som nämns ovan, nämner inga namn, har en tendens att innehålla stora mängder ammoniak då de ofta få aggera kattlåda till traktens samtliga katter
                skölj rent från grenar och annan skit ner med det i akvariet i med vatten lite cirkulation och nitrivec eller liknandne så omvandlas ammoniak/ammonium till nitrit och sen till nitrat.

                tänk dock på att ta sand ur sandlåda är brottsligt då det klassas som stöld med allt vad det innebär.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Inka
                  • July 2005
                  • 1233

                  #9
                  Sandlådesand är inte att tänka på men fasen, vi har ju en stuga med en hel sandstrand! Varför har jag inte tänkt på det förut? Hur jag sen ska få hjälp av pappsen att packa sand (många kilo) och köra det med båt (bära genom skogen är nog inte att tänka på) till hamnen och slänga in i bilen, är en annan historia... Fast han har alltid varit väldigt snäll och hjälpsam. Jag vet bara inte om den sanden är lite mörkare än vad jag tänkt mig. Får fundera på det, är den lite för mörk så är den iallafall gratis...
                  Men det ska alltså räcka med att skölja igenom den???
                  Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                  www.kvitter.n.nu

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av Inka
                    Men det ska alltså räcka med att skölja igenom den???
                    vill du va på den säkra sidan kan du koka sanden alternativt lägga det på ugnsplåtar och in i ugnen en timme på 150grader.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • androxe
                      • August 2005
                      • 854

                      #11
                      Ursprungligen postat av Raven
                      vill du va på den säkra sidan kan du koka sanden alternativt lägga det på ugnsplåtar och in i ugnen en timme på 150grader.
                      när de fått en fin gyllenbrun färg tar du ut o provsmakar. salta efter behov.

                      Kommentar

                      • Inka
                        • July 2005
                        • 1233

                        #12
                        Låter smaskens, ska testa!
                        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                        www.kvitter.n.nu

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Ursprungligen postat av Raven
                          vill du va på den säkra sidan kan du koka sanden alternativt lägga det på ugnsplåtar och in i ugnen en timme på 150grader.
                          Ehh... nu kanske jag är lite glömsen... sa du inte i en annan tråd att du la de på köksbordet??? *fniss*

                          Här hitta jag tråden:

                          Senast redigerad av Lenmar; 04 May 2006, 18:54.
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Lefty
                            • April 2006
                            • 36

                            #14
                            Jag funderar att byta till sand, jag kör med 2 sorts marmorkross nu men tror det skulle bli snyggare med sand. Nu till saken, har hört att det skulle bli dåligt med syre i sanden om man jämför med gruset, hur påverkar det fiskarna och hur är det att städa t.ex. biltemas blästersand ? Gruset är ju väldigt enkelt att dammsuga, hur ser den ljusa sanden ut efter ett tag ?

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lenmar
                              Ehh... nu kanske jag är lite glömsen... sa du inte i en annan tråd att du la de på köksbordet??? *fniss*
                              e skillnad, ja la sanden på köksbordet för den skulle torka.
                              de med ugnen eller koka är för att ta död på parasiter och liknande som kan finnas i strandsand.

                              hört att det skulle bli dåligt med syre i sanden om man jämför med gruset, hur påverkar det fiskarna och hur är det att städa t.ex.
                              är sanden riktigt kompakt kan svavelväte bildas som är giftigt.
                              men fiskar som böckar runt eller snäckor som gräver förhindrar sånt och händer mer elle rmindre enbart med dom allra finaste sortera.
                              men man ska också tänka på att grovt grus är mer förlåtande mot dålig biologisk filtrering än vad fin sand är.

                              biltemas blästersand ? Gruset är ju väldigt enkelt att dammsuga,
                              går att slamsuga om man är försiktig.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...