Montera eller sälja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanA
    • March 2006
    • 124

    Montera eller sälja?

    Har köpt en BTN Woodrock 150x50cm tänkt till ett 375liters. Karet är i gång sedan länge och mycket jobb blir det.
    Min fråga är hur bra och hur länge funkar det med filtermattekuber på baksidan. Är det att rekommendera? Besvärligt att rengöra när det väl behövs?
    I dagsläget kör jag två ytterfilter på vardera 3liter. Enkelt att rengöra omvartannat ungefär en gång varannan månad.
    Nu har jag Diskus och man undrar hur det funkar i längden med filtrering genom en massa skit som det blir efter många år i ett så stort filter.
    Eller ska man fortsätta med dessa två ytterfilter som faktiskt funkar bra.
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    Ursprungligen postat av StefanA
    Har köpt en BTN Woodrock 150x50cm tänkt till ett 375liters. Karet är i gång sedan länge och mycket jobb blir det.
    Min fråga är hur bra och hur länge funkar det med filtermattekuber på baksidan. Är det att rekommendera? Besvärligt att rengöra när det väl behövs?
    I dagsläget kör jag två ytterfilter på vardera 3liter. Enkelt att rengöra omvartannat ungefär en gång varannan månad.
    Nu har jag Diskus och man undrar hur det funkar i längden med filtrering genom en massa skit som det blir efter många år i ett så stort filter.
    Eller ska man fortsätta med dessa två ytterfilter som faktiskt funkar bra.
    om du träder fisklina gennom kuperna så bivar det lätt att ta upp, men det mesta skit "rinner"av när du tar up det ,har ett hemma bygge som jag tänkar at ta bort ,
    jag tyckar at det är för bökigt.
    jag tänkar att satsa på 2 st ytterfilter
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • StefanA
      • March 2006
      • 124

      #3
      Ursprungligen postat av janne dansk
      om du träder fisklina gennom kuperna så bivar det lätt att ta upp, men det mesta skit "rinner"av när du tar up det ,har ett hemma bygge som jag tänkar at ta bort ,
      jag tyckar at det är för bökigt.
      jag tänkar att satsa på 2 st ytterfilter
      mvh janne
      Så den iden med ett "jättefilter" bakom bakgrunden var för bra för att vara sann. Kunde just tänka mig det. Tusen tack att man slapp pröva själv. Kan väl passa andra men Diskus kan vara känsliga.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        har nästintill bara hört bra om filter bakom bakgrund, finns ju dom som haft igång sina i över 2år utan att göra rent filtermaterialet och fortfarande inte finns nåt behov av att göra rent det.

        men om du söker runt lite härinne bör du hitta kommentarer från folk som kör så och va dom tycker om det.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        Arbetssätt...