en liten fråga om en rot !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pehrnow
    • April 2006
    • 35

    en liten fråga om en rot !

    Hej, är lite novis på det här med akvarier, eller iallaf med rötter, hur gör jag för att den ska sjunka ? roten bara flyter, har lagt den i en spann vatten över natten, tänkte den skulle suga åt sig lite o sjunka, men den flyter än, nån som vet ?
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Prova att koka roten om det går. alt hälla över hett vatten och låta den ligga och dra tills den behagar sjunka
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Det kan ta till och med en vecka innan den sjunker. I vissa fall finns det de rötter som flyter fortf. efter ett år! Är den av det hårdare virket kan det ta ett bra tag innan den genom fuktats ordentligt.

      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Pehrnow
        • April 2006
        • 35

        #4
        okej, tack så mkt, då gjorde jag rätt iallafall
        vi får väl se hur det går.

        Kommentar

        • jower
          • December 2002
          • 472

          #5
          kokar du den som maria sa så tvingar du ut luft ur roten. Vilket gör att den sjunker fortare.
          /Johan

          Kommentar

          • Pehrnow
            • April 2006
            • 35

            #6
            har ingen så stor kastrull haha, men man kanske kan hälla kokande vatten i en spann hmm, fast det svalnar nog fort, får se

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Ursprungligen postat av Pehrnow
              har ingen så stor kastrull haha, men man kanske kan hälla kokande vatten i en spann hmm, fast det svalnar nog fort, får se
              Då låter man roten ligga i hinken och byter ut vattnet till nytt hett vatten så ofta man har lust och ork tills roten är så mättad att den sjunker, men som sagt, det kan ta lite tid
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • plorozen
                • January 2004
                • 531

                #8
                man kan också borra lite i den

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  Ursprungligen postat av jower
                  kokar du den som maria sa så tvingar du ut luft ur roten. Vilket gör att den sjunker fortare.
                  aha e de därför man ska koka den.. har aldrig förstått varför den skulle sjunka bara för att man kokar den.


                  j ahar en stor rot i mitt akvarium som låg e över en månad innan den sjönk
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • join4t
                    • October 2003
                    • 854

                    #10
                    Jag hade en rot som flöt i flera månader, småfiskarna älskade det och gillade att simma omkring den, kanske för att den funkade lite som ett gömställe. Blev nästan besviken när den sjönk =/ Den var dock VÄLDIGT lätt vid inköpet, desto tyngra desto mindre flytkraft (rätt logiskt).
                    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #11
                      Ursprungligen postat av join4t
                      Jag hade en rot som flöt i flera månader, småfiskarna älskade det och gillade att simma omkring den, kanske för att den funkade lite som ett gömställe. Blev nästan besviken när den sjönk =/ Den var dock VÄLDIGT lätt vid inköpet, desto tyngra desto mindre flytkraft (rätt logiskt).

                      stämmer de verkligen att ju tyngre den är destå lättare sjunker den?? ja har en annan rot som är likadan fast mycke mindre, o den sjönk med en gång..
                      tror inte de funkar så
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • join4t
                        • October 2003
                        • 854

                        #12
                        Det har iaf funkat så med de rötter jag köpt. De kompaktare har sjunkit betydligt fortare/direkt än de två "lätta" jag köpt.
                        Kanhända att det skiljer sig en del mellan olika trädslag också förståss. Har bara testat två olika.
                        "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #13
                          kanske bara va i mitt fall då
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • Pehrnow
                            • April 2006
                            • 35

                            #14
                            Äntligen ! den har sjunkit, fast den har nog fortf lite luft i sig för jag kan inte vända den som jag vill, men det ordnar sig väl ganska fort antar jag, tack för alla svar

                            Kommentar

                            • Ohlsson
                              • April 2005
                              • 176

                              #15
                              Bara ett litet tips som funkat för mig på bråkande rot...
                              Testade först att koka halva roten i taget i en stor gryta, men tröttnade på det så jag bytte till "dränka rot i badkaret"... Jag tyngde ner roten med en plastpåse fylld av sand i badkaret och brassade på varmaste vattnet jag kunde få ur kranen... Katten vart inte nöjd för han fick inte plaska som han ville när detta pågick, tog två dar i badkaret innan roten sjönk för egen kraft (bytte vatten så ofta jag kunde till varmt vatten).

                              Tjipp!
                              /Åsa
                              "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

                              Besök gärna min zoon...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...