DIY-sten av frigolit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leonard
    • January 2006
    • 2352

    DIY-sten av frigolit?

    Man kan ju ta en frigolit-bit och skära till som man vill ha den i form och utseende, och samma med bakgrunder. Fast bakgrunderna fäster man ju i glaset med silikon, gör man det med inredning också, eller hur har ni löst det?
    Isf måste man ju ha upp all sand och tömma hela karet, ne va jobbigt, orkar inte ens tänka på det
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/
  • Nusse
    • March 2006
    • 68

    #2
    Tyng ner

    Hejsan, jag googlade efter "frigolit densitet" och hittade denna länk. Där tynger man ner frigolit genom att lägga i betong.

    Om jag nu inte har räknat fel i hastigheten eller använt fel densitet (du får kolla upp det själv) så:

    Säg att frigolit har densiteten 20 kg/kbm och betong har 2400 kg/kbm. Vattnet har 1000 kg/kbm. Du vill ha en "sten" som är säg 3 liter stor med densiteten 1100 kg/kbm. Den kommer då att väga 3,3 kg.

    Idén är då att forma frigoliten, sen gröpa ur ett hål och fylla på med betong.

    "Stenens" volym * "stenens" densitet = Hålets volym * betongens densitet + ("stenens" volym - hålets volym) * frigolitens densitet.

    Läs igenom det ovan några gånger...

    Sätter man in värdena ovan får du (om jag nu räknat rätt) att du måste gröpa ett 1,36 liter stort hål i frigoliten och fylla med betong.

    Sen ska betongen bränna och lakas ur enligt konstens alla regler innan doppet i karet.

    Mvh Magnus.

    Kommentar

    • Leonard
      • January 2006
      • 2352

      #3
      Ok, jättebra!

      Man kan väl också lacka den ytan som syns på betongen med epoxylack? Då kommer väl inte så mkt ut i karet iaf.
      Bra länk!
      18år. . . . . .<¨,)))--{
      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

      Kommentar

      • plorozen
        • January 2004
        • 531

        #4
        leonard: betongen ska inte bara lakas ur, den måste också brinna klart, det kan ta olika lång tid beroende på hur tjock betong man gjort, samt på hur hårt vatten betongen ligger i, det kan allt från några veckor till ett par månader. sätter man i betongen i akvariumet för tidigt det läcka ut kalciumhydroxid, vilket kommer att ge dig ett skyhögt ph-värde. får betongen inte brinna ordentligt, utan kapslas in i epoxy, kommer den inte hålla ihop särskilt bra.

        Kommentar

        • Leonard
          • January 2006
          • 2352

          #5
          Så för att vara säker så kan man ju låta betongen stå i 1-2 vecka innan man lackar den eller sätter i karet, måste väl räcka?
          Jag tänkte isf ha den i mitt växtkar, det kan väl inte vara något negativt för växterna med obehandlad betong, mina fiskar påverkas nog inte så mklt heller, det kan nog bara bli bättre att få lite tillsatt Ca eller får man det av betongen?
          18år. . . . . .<¨,)))--{
          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av plorozen
            det kan allt från några veckor till ett par månader.
            ett par månader, då får det va den långsammaste som går att få tag på i minst 60mm lager...

            det finns sorter som brinner färdigt på under 1 dygn även i grova lager och det finns sorter som brinner 1mm per dygn.

            ps.
            kolla på cement istället för betong.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • plorozen
              • January 2004
              • 531

              #7
              raven: nja, det hade mest att göra med hårdheten på vattnet än betongen i sig. i osmosvatten kan betongen ta flera månader på sig att brinna färdigt.

              jag vet att de finns snabbhärdande "färdigbruk", men det bör påpekas att dessa innehåller kemikalier som mycket väl kan vara giftiga för fiskarna.

              jag kan aldrig hålla isär begreppen, cement och betong.

              leonard: jag skulle inte sätta ner cement i mitt akvarium innan den brunnit klart, jag skulle inte heller chansat genom att lacka den, så det är inget jag rekommenderar.
              de flesta växter brukar inte vilja ha särskilt kalkrikt vatten, har jag för mig.

              Kommentar

              • Nusse
                • March 2006
                • 68

                #8
                Ursprungligen postat av plorozen
                jag kan aldrig hålla isär begreppen, cement och betong.
                Betong görs av cement och sand (+ tillsatser). Cement blir riktigt kompakt med rätt slät yta.

                Kommentar

                • plorozen
                  • January 2004
                  • 531

                  #9
                  nusse: har hört det förut, men ska göra mitt bästa för att komma ihåg det nu också.

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av plorozen
                    raven: nja, det hade mest att göra med hårdheten på vattnet än betongen i sig. i osmosvatten kan betongen ta flera månader på sig att brinna färdigt.
                    de ska ju inte brinna under vatten.
                    det ska man ha speciell undervattenbetong till isåfall och det är bara att göra det jäkligt krångligt för sej själv.
                    och kör man cement som brinner på kanske så lågt som 4 timmar så har det ju definitivt brunnit helt färdigt efter 1 dygn och då kan man börja laka ur det direkt.

                    Ursprungligen postat av Nusse
                    Betong görs av cement och sand (+ tillsatser). Cement blir riktigt kompakt med rätt slät yta.
                    1 del cement 3 delar sand och lite vatten så det blir lagom konsistens är ett recept.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • plorozen
                      • January 2004
                      • 531

                      #11
                      raven: speciell undervattensbetong? inte vad jag läst i ämnet iaf. så fort betongen stelnat så kan man ha den i vatten.

                      iom att jag ska göra lite grottor idag så kan jag faktiskt testa vad som fungerar bäst, dvs när kalciumhydrooxiden är borta och den inte längre drar ph-värdet över 8,5(ph-värdet på kranvattnet här).

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av plorozen
                        raven: nja, det hade mest att göra med hårdheten på vattnet än betongen i sig. i osmosvatten kan betongen ta flera månader på sig att brinna färdigt.
                        Ursprungligen postat av plorozen
                        raven: speciell undervattensbetong? inte vad jag läst i ämnet iaf. så fort betongen stelnat så kan man ha den i vatten.
                        förvirrad ?

                        den betong/cement jag använt har i praktiken mer eller mindre brunnit färdigt när den stelnat och hade då kunnat laka ur den direkt.
                        att gjuta med den under vatten som du pratar om ovanför gör det ju bara krångligt till att börja med sen är den inte gjord för undervattensgjutning, det har man undervattensbetong till.
                        Senast redigerad av Raven; 12 April 2006, 09:58.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Celebrating 10 years of .xyz - over a decade of innovation! We are beginning the countdown to our decade-iversary! Over ten chapters, journey through a decade of innovation with .xyz. From its ambitious inception to quickly becoming a leader in the domain industry, each press release will unveil a year of .xyz’s history, challenges, and

                          en som har stenar som inte lakats ur alls och de funka utmärkt då han ville ha högt ph till sina fiskar.
                          förövrigt pratar h*n om ett par dagar till ett prar veckor om det ska lakas ur.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Leonard
                            • January 2006
                            • 2352

                            #14
                            Kan man inte använda husfix istället för cement? Ska det brinna längre tid än så lång tid som det tar för den att stelna?
                            Klart att man kan sätta olakad cement i vattnet, den höjer väl bara pH till 8,3 eller vad det är och KH rätt mycket också.
                            Kommer det inte ut lite Ca + Mg i vattnet om man har olakad cement där i?, växterna gillar ju det iaf
                            18år. . . . . .<¨,)))--{
                            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              husfix går att använda men hur det är hållbarhetsmässigt får nån annan svara på.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...