Plocka så mycket som möjligt från naturen!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

Ursprungligen postat av Madguppy
    haha, vem fan bryr sig om där löjliga lagarna... plocka på!
    alla borde göra det eftersom det är lagar.
    tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Krax
      • December 2005
      • 1329

Ursprungligen postat av Madguppy
      haha, vem fan bryr sig om där löjliga lagarna... plocka på!
      Du uppmanar till lagbrott. Det är olagligt.

Oftast finns lagar av en anledning. Kan du t ex skilja mellan den utrotningshotade långbensgrodans yngel och den vanliga grodans? Inte jag.

Kommentar

• Tropfrog
        • October 2002
        • 8083

Jag vet att åland har anorlunda lagar än sverige, men eftersom jag inte kan de åländska lagarna så bra och för att detta är ett Svenskt forum tyckte jag att det var på plats att påpeka det.

Troligtvis har åland strängare lagar när det gäller att plocka saker i naturen, i vilket fall är det värt att kolla upp INNAN.

Att uppmana folk att bryta mot lagarna är inte bara oetiskt och olagligt. Det är också som att säga att rättsväsendet, lagstiftarna, politikerna inte sköter sitt jobb. Det enda riktiga sättet att påtala det är genom att rösta och att påbverka politikerna till förändring. Att hetsa till brott mot lagar som du och jag har varit med om att få till leder till anarki och är inte rätt väg att gå. Om tillräckligt med folk bryter mot lagarna så skärps de, och det vill vi inte.
        MVH
        Magnus
        min zoon

Kommentar

• Mr B
          • September 2004
          • 1310

Ursprungligen postat av Tropfrog
          Att uppmana folk att bryta mot lagarna är inte bara oetiskt och olagligt. Det är också som att säga att rättsväsendet, lagstiftarna, politikerna inte sköter sitt jobb. Det enda riktiga sättet att påtala det är genom att rösta och att påbverka politikerna till förändring. Att hetsa till brott mot lagar som du och jag har varit med om att få till leder till anarki och är inte rätt väg att gå. Om tillräckligt med folk bryter mot lagarna så skärps de, och det vill vi inte.
          MVH
          Magnus
          Um, det tar emot lite att säga det, men du har fel.
          Jag brukar inte säga emot dig, då du brukar ha bra koll, men lagar och akvarium är kanske inte riktigt samma område ;- )
          Om en majoritet bryter mot en lag, är lagen felaktig, eftersom ett rättsammhälle baserar sig på att lagarna representerar vad majoriteten anser är rätt, och fel. Ett kanon exempel är när man olaglig gjorde att gå mot röd gubbe... Ingen brydde sig, och alla gick mot rött i alla fall. Gångsignalerna anses vara en guide, det är inte olagligt att gå mot röd gubbe, lagen togs bort / ändrades efter bara en kort period.

Jag är inte själv någon höjdare på lagar, men i just det här fallet har du fel.
          Rent teoretiskt, om 75% av befolkningen börjar mörda som lördagsnöje, kommer mord att bli lagligt. Ganska snart är landet avfolkat, och det hela är ett ganska osanolikt scenario. Om antalet mord sakta stiger, bör straffsatsen höjas, om den storra majoriteten fortfarande anser det fel. I dagsläget händer inte det dock. I dagsläget är det ett lindrigare brott med mord, än piratkopiering, tydligen. *suckar tungt*

F'låt, lite offtopic kanske.
          B!

Kommentar

• Daniel_N
            • April 2006
            • 573

Kan förstå att man inte får ta vad som helst i naturen, men sten?

Kommentar

• smurfmats
              • February 2003
              • 3538

Ursprungligen postat av Daniel_N
              Kan förstå att man inte får ta vad som helst i naturen, men sten?
              det är markägarens stenar så frågar du om lov så går det bra
              tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Krax
                • December 2005
                • 1329

Ursprungligen postat av smurfmats
                det är markägarens stenar så frågar du om lov så går det bra
                Till och med markägaren måste ansöka om att få bryta sten i stenbrott för att sälja den. Inte så konstigt att jag inte får köra omkring med bulldozer och ta sten var som helst. Och var ska gränsen nedåt gå? 10 kg? 100 kg? 10 kg sten på en tomt där stenen ligger i rabatten bli ganska fult och det är nog inte många som vill ha galna akvarister i trädgården. Om man tänker efter är det inte så konstig lag.

Kommentar

• Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8083

Med tanke på att stenar inte är förnyesebara produkter tycker ialafall jag att det är vettigt att begränsa exploateringen av dessa.

Om majoriteten av ett folk bryter mot en lag så är detta ett tecken på att det politiska etablisemanget inte fungerar så bra som man vill. Att sådana lagar tas bort med tiden är dock ett tecken på att det funkar trots allt.

Vad var och en gör är upp till individen, mitt inlägg syftade till att informera om lagarna så att folk inte sprang ut i skogen och bröt mot dem utan att känna till att det var ett brott.
                  MVH
                  Magnus
                  Senast redigerad av Tropfrog; 02 July 2006, 10:54.
                  min zoon

Kommentar

• Tri-X 400
                    • April 2006
                    • 259

Jag känner en person som vaknade upp en morgon efter en riktigt rajtan tajtan fest av att det ringde på ytterdörren.

När personen i fråga klev upp för att gå och öppna dörren blockerades plötsligt hans framfart av en något ilsken bagge och personen tänkte, hrmf ja just de........f***n, inte bara en dröm alltså !

Han lyckades överrumplade fåret och öppnade dörren. Det var farbror polisen och en något arg bonde som ville ha tillbaka sitt får.

Han kliade sig i huvudet och försvarade sitt "brott" med att den stod bara där och såg ledsen ut och trodde att den skullle få det bättre hemma hos honom i sin lägenhet.......fåret återlämnades och han fick sig en varning.

Man kanske kan ta saker från naturen men använd huvudet före......innan man kopplar på kliet i fingrarna. Å andra sidan om alla tog ett får skulle det kanske bli lagligt.........

........allt gick bra för fåret förresten.
                    Senast redigerad av Tri-X 400; 03 July 2006, 07:45.

Kommentar

• ShadowCat
                      • February 2006
                      • 12

Oj, haha, host host. Man kanske skulle kolla upp zoopet lite oftare.

Fast det var ju ett tag sedan jag startade den här tråden.

Tack för alla råden, min boende situation har blivigt bättre och jag är
                      tillbaka i min lägenhet.

Lagarna vad man får plocka är det lite skit samma med (man håller ju sig
                      borta från fridlysta arter och använder vanligt folkvett).
                      Vi har nämligen vatten, holmar, åkrar, skog och mark som man kan ströva
                      runt och plocka i.

Tack igen.

Kommentar

• Red Cloud
                        • January 2005
                        • 103

Det går ju inte att jämföra att ta några stenar för eget bruk med att samla in och sälga sten i stor skala. Självklart bör man inte få ta sten från skyddade områden eller liknande men några vanliga "gråsten" kan ju knappast störa någon.

Hur många har inte som barn samlat vackra stenar från stranden?

Kommentar

• aqvaboi
                          • August 2006
                          • 3

Storpigg

storpiggen lever i havet och fortplantarar sig i sötvatten.
                          Ursprungligen postat av ShadowCat
                          Var ute i skogen och traskade ett par timmar idag.
                          Hittade ett par omkullblåsta träd, dock bara tallar.
                          Lövträden blåser ju aldrig omkull.
                          Får väll ta grävaren och sikta in mig på ett träd.

Storspigg går att ha i akvarium i alla fall.
                          Här är några frisimmande djur du kan hitta i vattnet:
                          1. Storspigg 7-11 cm (en av de bättre fiskarna att ha i kallvattenakvarium). Under lektiden blir hanarna färggranna.

Jag har haft aborre, gädda, mört, ål, ruda och storspigg i akvarium. Den senare lekte i mitt kar och var otroligt fin i lekdräkt.

Fast jag tror inte jag tänker ha spigg förens jag köper ett +112l akvarium.
                          Optimist här.

Hur färska måste rötter och grenar vara? Är det så länge dom inte håller på och förmultnar eller?
                          Funderar på att ta en stor gren och borra och skära den lite som jag vill ha den.

Kommentar

• bobbyfuller
                            • October 2005
                            • 538

När fan

Blev det förbjudet att plocka sten i naturen? måste vara en ganska ny lag
                            /bobbyfuller
                            **Juwel Trigon 190L**
                            If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                            If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

Kommentar

• ciklidtok
                              • March 2005
                              • 1466

Jag använder grus och bottenmaterial som jag har hämtat i grustaget här utanför stan.De som jobbar där brukar vara jättetrevliga, man ger do kanske en 20'a till fikakassan.De är behjälplig och hjälper en att hitta rätt, och om de vet, så hjälper de till med vilket grus/sten som är lämpligt för akvarium.

Men jag såg att någon hade skrivit att man kunde ta småkryp i matningssyfte?Daggmask brukar jag kunna ta och mata Sydamerikanarna med, men finns det andra ktyp man kan använda och som inte är farliga för fiskarna?

Kan man tex.ge större ciklider småspigg att äta? Jag har sett att ni pratar om Elritsa, men jag är inte riktigt säker på,vad det är...är det samma som spigg eller är det något annat?.

Mvh.Ida
                              720L SA-/CA. Övriga
                              375L Biotop, skalarer
                              275L Malawi
                              240L Blandat

Kommentar

• Mr B
                                • September 2004
                                • 1310

Ursprungligen postat av bobbyfuller
                                Blev det förbjudet att plocka sten i naturen? måste vara en ganska ny lag
                                /bobbyfuller
                                Inbillar mig att det "alltid" varit så. Allemansrätten ger dig rätt att campa och liknande, men du får inte påverka miljön på ett negativt sätt, eller medföra delar av omgivningen från platsen utan att be markägaren om tillstånd.
                                om du plockar 4'a snygga stenar är det antagligen ingen som bryr sig, men om du hämtar 20 kilo sten, kanske det syns, på ett negativt sätt.

B!

Kommentar

Arbetssätt...