För ljust?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nizztos
    • March 2006
    • 86

    För ljust?

    Kan det bli för ljust i ett sötvattensakvarium?

    Jag vill gärna ha ett ljust akvarium (så nära ett saltvattensakvarium man kommer med sötvatten). Kommer vara i ett ljust rum (tyvärr) och jag skulle vilja ha ljus sand och ingen bakgrund, mot en vit vägg.

    Fungerar detta eller vill de flesta fiskar ha det lite mörkare?

    /N
    Rio 400l
    Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Vad är det för fiskar du hade tänk och ha?
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • Nizztos
      • March 2006
      • 86

      #3
      Ursprungligen postat av Gimbo
      Vad är det för fiskar du hade tänk och ha?
      Så långt har jag inte kommit ännu.
      Har en preferens för färglada fiskar, men det är allt jag vet ännu.

      Sist jag hade akvarium var många år sedan. Då var det ciclider, men jag tror inte jag vill ha det igen.

      Så min ursprungsfråga gälelr nog mest om det är så att ett ljust akvarium begränsar mig för mycket eller om det finns gott om fisk som klarar det.

      /N
      Rio 400l
      Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Generellt skulle jag då vilja säga att sötvattenfiskarna känner sig tryggare när det inte är för ljust.

        Har inte provat att ha ett jätteljust akvarie, så jag vet inte hur de reagerar på det.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #5
          Har själv ett ljust akvarie, 300W över 325L, och jag skulle vilja säga att i stort sett alla fiskar vänjer sig vid vad man har.
          Mina diskus verkar trivas bättre nu när det är ljusare än tidigare när jag hade lite för mycket växter som dämpade ljuset.
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          Arbetssätt...