Blåmusslor i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjugge
    • March 2006
    • 203

    Blåmusslor i akvarium?

    Hejsan jag har lite blåmusslors snäckskal jag funderar på att lägga i mitt akvarium. De är rena och fina, kan det skada?

    En andra fråga är om hur mkt sten man vågar ha i ett akvarium, har det på en ställning. Alltså inte med nån botten under glaset.
    -----------------------------------------------------
    540L lavastens- malawikar

    Fiskar:
    | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
    | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
    Växter:
    | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    Har du firgiolit eller liknande under gruset kan du nog ha rätt mycket sten. Jag har haft säkert 20-30 kg i aluramsakvarie på ställning.

    musslorna tror jag funkar fint, men de kommer nog höja pH en aning.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Du kan ha musselskalen i karet, men tänk på att pH kan öka något.

      Ang. stenen så kan du med stor sannorlikhet ha dubbelt så mycket som du vill ha, men lägg gärna frigolit el. liggunderlag mellan glaset och stenen för att förhindra punktbelastning.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • bjugge
        • March 2006
        • 203

        #4
        Ingen frigolit dessvärre, kan inte lägga in det nu heller med tanke på att mina rödciklider lagt en massa ägg nu. Får ta bort vissa stenar tror jag . har nog lastat för tungt antar jag, men jag tänkte på att det kan vara bra med massa gömställen nu.
        -----------------------------------------------------
        540L lavastens- malawikar

        Fiskar:
        | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
        | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
        Växter:
        | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Jag vill mena att det nästan är omöjligt att lassa för tungt med sten, om man nu inte fyller karet det vill säga
          Något mjukt/tryvkutjämnande är dovk att rekomendera under stora stenar.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • bjugge
            • March 2006
            • 203

            #6
            Ursprungligen postat av heeke
            Jag vill mena att det nästan är omöjligt att lassa för tungt med sten, om man nu inte fyller karet det vill säga
            Något mjukt/tryvkutjämnande är dovk att rekomendera under stora stenar.
            okej gick det bra med liggunderlag sa du? Fiskarna stormtrivs med de nya grottorna i alla fall. Kan du nåt om när ciklider lägger ägg?
            -----------------------------------------------------
            540L lavastens- malawikar

            Fiskar:
            | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
            | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
            Växter:
            | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |

            Kommentar

            Arbetssätt...