finns nått som dom kallar släppmedel,används när det gjuts att köpa.detta finns hos Tibnors,Pris ingen aning
Gör-Det-Själv: bakgrund i PUR-skum
Kollaps
X
-
AC, jo aktivitetsdiagram skulle kanske passa bra här...sen tänker självklart köra hela projektet enligt PROPS. <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>
Latex är ju intressant och det funkar säkert bra när man ska gjuta av stenar, klippor etc. Men hur fungerar det om man vill skapa sandbankar med utstickande rötter? Latexmjölk på sand låter inte som nåt bra...? Svårt att pensla om inte annat. Går det lösa på något vis?
*funderar*
Det måste nog till lite praktiska försök snart.
mvh
/Hasse
-- http://och.nu/ciklid --//UffeKommentar
-
Hejsan,
Först; Hasse, man kanske får vara försiktig med att göra alltför utstickande detaljer, bara man kan få delar (=snygga rötter) som sticker ut i mer än 90 grader _(¯)_ från underlaget istället för bara så här: _/¯\_ . Inga BTN eller Pangea (kolla tex in amazonas på http://www.akvanet.dk/prod_pan.htm) vad jag vet har helt ustickande detaljer.
Kul att Tony skriver i tråden, latex tror jag kan vara intressant, om inte annat för att det tycks vara den metod som proffsen på BTN använder.
Ett par frågor: Blev det bra detaljrikedom? Och vad menar du när du säger epoxy, gelcoat eller? Tror du inte att man kunde spraya på latexen?? Och om man lägger PUR utanför latexen när den torkat, för att få stadga, går det verkligen lätt att ta bort den om man gjort >90 graders-detaljer, jag menar, PUR är ju inte hur flexibelt som helst...
Tror att idén om att måla direkt i gjutformen är bra på så sätt att den då inte tar bort någon detaljrikedom - smart! Däremot borde det vara svårt av den anledningen att du då målar s.a.s från baksidan, du kan ju då inte måla över, bara första lagret syns, har jag fattat fel eller??
Håller med Hasse om att det borde bli broblem med att måla latex på sand, men behövs verkligen sand - man kanske (om man vill ha amazonasbiotop) kan fixa det med bara stenar och rötter i noggrant arrangemang?? Och blir det partier med sand (kolla tex in mudbank-modellen på Pangea) kanske man kan hälla latex över det förutsatt att man talkat sanden?
Slutligen, Kolla in den här artikeln om att måla klippa på PURskums-modeller, resultatet ser klart schysst ut med färg o detaljer etc;
http://www.bragdonent.com/gfguide.htm
MVH/
AC
Kommentar
-
Och så en sak till, jag ställer mig tvekande till att göra själva bakgrunden i glasfiber. Gjorde några tester för ett par år sen, och jag tror att det är mkt svårt att få glasfiberduken att forma sig i delar i gjutformen som sticker in (ut i "positiva" bakgrunden) för djupt och tvärt!
Över 90 grader = _(¯)_ kan man då nästan glömma, om det inte är mkt stora detaljer (typ utstickande stor sten) då det kanske kan gå att forma glasfibern ordentligt.
/ACKommentar
-
Jo, men jag vill ju kunna göra rötter som sticker ut i skarp vinkel från sandbanken och landar i bottensanden en bit ut. BTN har inget sånt, men jag vill ha det. Jag kan inte se hur man kan göra en form för att få med den roten ifrån början. Det måste kompletteras i efterhand såvitt jag kan se. Men jag blir gärna övertygad om nåt annat.
Sen att måla bakofram inuti den negativa delen av latexformen, alltså med ytterlagret först, det låter...svårt? Man får ju tänka helt bakvänt och det finns små möjligheter att ändra på det man gjort. Jag skulle tycka det blev lätt att göra bort sig, men det kanske bara är jag det...<img src=icon_smile.gif border=0 align=middle>
mvh
/Hasse
-- http://och.nu/ciklid --//UffeKommentar
-
Hasse, eventuellt kan man kanske ändå klara detta med latex, och få en bakgrund i ett stycke. När det stelnat borde det bara vara att dra av latexen från bakgrund rötter o allt (kör du med sandlåda är det ju bara att ta bort stenar/rötter/sand separat när formen stelnat). Problemet är att sedan fylla roten i latexformen, det lär bli svårt, fats det är ju också ett problem om man gör den separat.
En idé: för att få stadga i latex (om man nu inte kör gips, problemet med gips är att det är oflexibelt och därmed kan man ej göra delar som sticker ut i mer än 90 grader!) kan man kanske lägga på cement/gips på latexen (hälla i träramen) när den stelnat. Sedan bryter man detta där det behövs, tar bort latexen och när man väl skall gjuta är det bara att lägga latexformen i de brutna cementstyckena för att få perfekt stadga vid gjutning. Kanske för omständigt...
En till sak som man kan fundera över är hur man får till så snygga "bakgrundsmotiv" som tex BTN o Pangea har. De kan knappast gjuta av en riktig bank, eller? Och jag tror inte heller att de har folk som skulpterar fram en bakgrund i lera som man sen gjuter av. Det ser helt enkelt för realistiskt ut.
Kolla in:
http://www.aquarium-background.com/catalogue.htm
Jag tror att Amazonas-modellen borde gå att göra med trärams-metoden som jag gjorde (gäller bara att få tag på bra rötter!). Däremot Amazonas 2, den fattar jag bara inte hur de konstruerar!
Ni som var med på Sune Holms föredrag - snälla, berätta om hur han gjorde!
mvh/
ACKommentar
-
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
En till sak som man kan fundera över är hur man får till så snygga "bakgrundsmotiv" som tex BTN o Pangea har. De kan knappast gjuta av en riktig bank, eller? Och jag tror inte heller att de har folk som skulpterar fram en bakgrund i lera som man sen gjuter av. Det ser helt enkelt för realistiskt ut.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Det kanske är där vi har nyckelfrågan. Hur skapar man realistiska bakgrunder utan att gjuta av en riktig, naturlig, förlaga? Nä, det finns en del att fundera igenom här, det är klart.
Vad gäller att gjuta rötter så tänker jag fortfarande att man gör dem i två halvor som man på något sätt sammanfogar och sedan fixerar i bakgrunden. Exakt hur vet jag inte, men det öppnar upp lite större frihetsgrader vad gäller resten av bakgrunden.
mvh
/Hasse
-- http://och.nu/ciklid --//UffeKommentar
-
Bakgrunder är helt klart en ämne man kan diskutera i evigheter =)
Hasse: Måste du verkligen ha sand i "originalet"? Om du gör de områdena i tex lera och sedan tar extra mycket sand i epoxyn får du ju samma resultat utan att behöva pensla latex direkt på sanden.
Min latexform av prov-stenen blev enormt detaljrik, såpass bra att det är omöjligt att se något som helst bortfall.
Att måla direkt i formen på "negativt" vis är nog inte så knöligt som det låter. Om man börjar med de ljusaste nyanserna och går gradvis mot mörkare innan allt torkar får man med någorlunda autmatik en väldigt naturlig färgsättning. Tittar man på tex bark/rötter är ju oftast det yttersta lagret ljusast medan sprickor/fördjupningar är mörkast. För att efterlikna detta målar man hela roten med ljusast nyans och följer sedan efter med mörkare ju mer latexformen sticker ut (ju mer utskickande latex, dessuto djupare spricka i det färdiga resultatet).
Gelcoat är förmodligen ett bra material att lägga efter epoxy-lacken där "målningen" sitter. Lägger man dessutom ett lager glasfiberarmering blir det ju stabilt. Jag kan ju inte se någon nackdel med att använda ett så tunnt material som möjligt till bakgrunden. Elller?
mvh
Tony Lejvellmvh
Tony EnglundKommentar
-
Såg någonstans på nätet en instruktion om hur man skapade kopior av dinosaurieben (var hittar man allt?). De gjöt dessa i ett stycke men med två gjutformar i gips som passade ihop, och som de gjorde utifrån det äkta benet. Skall se om jag hittar länken sen. Dock var det i glasfiber, ej PUR. Men metoden borde gå att använda på rötter.
Apropå naturlig förlaga tror jag att träram med lera (smart Tony!) eller sand och rötter + sten tror jag är en OK ambitionsnivå. Hela vitsen med gjutning måste ju vara att få en naturlikhet som du aldrig kan karva fram i frigolit!
Och visst Tony, är det högst eftersträvansvärt att få en tunn bakgrund. Dock är PUR bra bla eftersom det formar sig helt själv i en form, och inte har det problemet att det tunna gelcoatlagret (behövs ingen sån yta) kan släppa från glasfibern.
Dock, vill man ha mkt tunnt i PUR kanske man måste köra tvåkomp. Kanske det kan finnas billigare från den här PUR & gummispecialisten..;
http://www.smooth-on.com/howto.htm
Sist en fråga till Tony; tror du att latexen kan släppa från underlagen även om man målat in det i sprickor i bark, sten etc, eller riskerar det att gå sönder där?
MVH
/ACKommentar
-
"Hasse: Måste du verkligen ha sand i "originalet"? Om du gör de områdena i tex lera och sedan tar extra mycket sand i epoxyn får du ju samma resultat utan att behöva pensla latex direkt på sanden."
Nä, det måste jag inte. Alltså, jag har inte funderat klart alls hur jag vill ha den färdiga bakgrunden. Vet bara att det som ligger närmast tillhands är att skapa en strandbank från nåt mindre vattendrag i Amazonas där framförallt rötter sticker ut från kanterna ner i vattnet. Det är min utgångspunkt.
Lera kan ju vara ett alternativ, helt klart! Det låter som att gjutformen (latex, gips, cement, whatever) kan släppa lättare från denna med rätt släppmedel. Tack för denna enkla lösning på det problemet!
För övrigt kan jag säga att för min egen del när det gäller ett bakgrundsbygge så är inte detaljrikedomen och bakgrundens tjocklek högst prioriterad. Kostnad och arbetsinsats väger lika tungt. Därför jag kan tillåta mig att kompromissa mig fram kanske på bekostnad av detaljrikedom och minskad vattenvolym i vissa fall.
Fast det är klart, <b>målet</b> måste ju ändå vara att få en så hög detaljrikedom som möjligt!
Men som sagt, tankarna snurrar fortfarande. Praktiska försök står på att-göra-listan innan jag drar igång på allvar. Det kommer ta en tid, så därför uppskattas så mycket input som möjligt kring olika tekniker, material, arbetssätt, fördelar o nackdelar etc. <img src=icon_smile.gif border=0 align=middle>
mvh
/Hasse
-- http://och.nu/ciklid --//UffeKommentar
Kommentar