Byta sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marija
    • March 2006
    • 38

    Byta sand

    Jag har precis startat upp mitt kar. Valde vit sand i affären för jag tyckte det skulle bli snyggt. Något jag inte tänkte på var allt bajs som hamnar på botten. Dessutom läste jag att fiskar kan bli stressade av vit sand och att färgerna framhävs bättre av en mörk sand. Så då tänkte jag gå andra hållet och ha en svart sand.
    Nu till frågan. När är lämpligt att byta all sand? Känns lite riskfyllt så här i början när jag ska få balans på det.

    Någon som har tips?
  • androxe
    • August 2005
    • 854

    #2
    eftersom du precis startat upp det så kan du väl lika gärna tömma ur allt igen o starta upp det på nytt igen. Gå o vänta på att det ska bli nån form av balans i karet för att sedan kanske ev spara liten del av vattnet när du byter sanden verkar lite onödigt faktiskt. Sätt igång på direkten o byt sanden (om du nu verkligen ska byta sanden) Så får du igång en bra balans med svart sand så fort som möjligt

    Kommentar

    • Marija
      • March 2006
      • 38

      #3
      Ursprungligen postat av androxe
      eftersom du precis startat upp det så kan du väl lika gärna tömma ur allt igen o starta upp det på nytt igen. Gå o vänta på att det ska bli nån form av balans i karet för att sedan kanske ev spara liten del av vattnet när du byter sanden verkar lite onödigt faktiskt. Sätt igång på direkten o byt sanden (om du nu verkligen ska byta sanden) Så får du igång en bra balans med svart sand så fort som möjligt
      Glömde att säga att fiskarna redan flyttat in... men det kanske är likabra ändå att gräva i det nu än längre fram då balansen är ok.

      men om jag gör det.. ska jag börja om med nitrivec och köra det i 10 dagar igen? Kan jag då ha fiskarna i en spann med pumpen i och med gammalt akvarievatten?

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av Marija
        men om jag gör det.. ska jag börja om med nitrivec och köra det i 10 dagar igen? Kan jag då ha fiskarna i en spann med pumpen i och med gammalt akvarievatten?
        att ha i nitrivec och vänta 10 dagr med fiskarna är baara bortslösade pengar, fiskarna ska i efter 24 timmar men det är beräknat på ett icke inkört filter.
        men i praktiken kan man ha i nitrivec och fiskarna precis efteråt men man ska va försiktig så det inte bildas för mycket nitrit.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Marija
          • March 2006
          • 38

          #5
          Ursprungligen postat av Raven
          att ha i nitrivec och vänta 10 dagr med fiskarna är baara bortslösade pengar, fiskarna ska i efter 24 timmar men det är beräknat på ett icke inkört filter.
          men i praktiken kan man ha i nitrivec och fiskarna precis efteråt men man ska va försiktig så det inte bildas för mycket nitrit.
          Ah okej... var lite suspekt till det. När jag startade upp min första akvarium som tonåring så fanns det inte nått sånt, utan akvariet stod i en vecka och gick runt.

          Kommentar

          • Marija
            • March 2006
            • 38

            #6
            Så nu har jag bytt till "vanligt" grus ca 2-4 mm... ser mycket bättre ut. Jag hoppas fiskarna och krabba klarar av det hela. Verkar inte vara några problem än

            Kommentar

            • androxe
              • August 2005
              • 854

              #7
              ok bra, vill gärna se bilder sen

              Kommentar

              Arbetssätt...