Biltema blästersilikat el liknande?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baltazar79
    • December 2005
    • 49

Biltema blästersilikat el liknande?

Tjena!

Jag har kollat runt och sökt och försökt läsa alla inlägg om biltemas blästersilikat men inte kommit fram till nåt slutgiltigt. Hur ligger de till kan man använda detta i akvariet eller är de skadligt för fiskarna? Nu syftar jag på den svarta och inte den vanliga biltema blästersanden. Eller har ni nåt tips på nån annan billig och bra svart sand man kan använda i akvarium. de blir lätt snabbt dyrt när man köper på zooaffär.

Tack på förhand. //Ingemar
  • Baltazar79
    • December 2005
    • 49

Inga åsikter? Nog finns de väl nån ute i landet som har svart sand i sina kar som dom fått tag i till ett bra pris?

Kommentar

• Opus
      • January 2006
      • 1014

Rådasand tillverkar tydligen svart blästersand, jag tror jag har hört om folk som har använt biltemas svarta, själv har jag den ljusa biltemasanden och den är det inga som helst problem med. Du får fråga på biltema vad som finns i den svarta sanden om det finns nått farligt i den eller inte. Du kan ju säga att du planerar att använda den i ett akvarium.
      Vescere bracis meis!

Kommentar

• Axeru
        • January 2006
        • 105

Jag har den svarta rådagrusen i mitt lilla kar, svart blästersilikat. Jag köpte min på optimera, de hade hela "rådasortimentet", så de tog hem en 30 kg säck till mig, kostade 79kr mot 225 i zoobutik.
        Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

Kommentar

• Opus
          • January 2006
          • 1014

Ursprungligen postat av Axeru
          Jag har den svarta rådagrusen i mitt lilla kar, svart blästersilikat. Jag köpte min på optimera, de hade hela "rådasortimentet", så de tog hem en 30 kg säck till mig, kostade 79kr mot 225 i zoobutik.
          Funderar på att öppna akvarieaffär ibland, specielt när man ser på priserna på vissa saker. Tycker det mesta man köper har dårlig kvalitet och kostar multum. Ett bra exempel är JBL's in and out.

Sorry, har inget med svart blästersand att göra

Vad är skillnaden mellan ljus och svart blästersand?
          Vescere bracis meis!

Kommentar

• Zuz
            • February 2006
            • 112

Jag har oxå svart råda, köpt på Zoo-kompaniet i Gbg. Har inte märkt att det påverkat fiskarna negativt

Kommentar

• Zuz
              • February 2006
              • 112

Ursprungligen postat av Opus
              Funderar på att öppna akvarieaffär ibland, specielt när man ser på priserna på vissa saker. Tycker det mesta man köper har dårlig kvalitet och kostar multum. Ett bra exempel är JBL's in and out.

Sorry, har inget med svart blästersand att göra

Vad är skillnaden mellan ljus och svart blästersand?
              Ja du....ljus bläster är ljus och svart bläster är svart...

Kommentar

• Raven
                • February 2005
                • 15385

Ursprungligen postat av Zuz
                Jag har oxå svart råda, köpt på Zoo-kompaniet i Gbg. Har inte märkt att det påverkat fiskarna negativt
                kostade ?

ljus är blästersand medans svart är blästermedel.
                ljus är sand medans svart är aluminiumsilikat.
                sök på aluminiumsilikat så kommer du hitta inlägg som avråder från användande av sådan "sand"
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Opus
                  • January 2006
                  • 1014

Ursprungligen postat av Zuz
                  Ja du....ljus bläster är ljus och svart bläster är svart...
                  Bra svar.....

Det är ju klart, som man frågar osv. och det var en dårligt ställt fråga, jag erkänner
                  Vescere bracis meis!

Kommentar

• Pechvogel
                    • October 2005
                    • 378

Ursprungligen postat av Baltazar79
                    Tjena!

Jag har kollat runt och sökt och försökt läsa alla inlägg om biltemas blästersilikat men inte kommit fram till nåt slutgiltigt. Hur ligger de till kan man använda detta i akvariet eller är de skadligt för fiskarna? Nu syftar jag på den svarta och inte den vanliga biltema blästersanden. Eller har ni nåt tips på nån annan billig och bra svart sand man kan använda i akvarium. de blir lätt snabbt dyrt när man köper på zooaffär.

Tack på förhand. //Ingemar
                    jag har använt biltemas svarta aluminiumsilikat och det fungerar utmärkt
                    Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

ZOON

Kommentar

• Zuz
                      • February 2006
                      • 112

Ursprungligen postat av Raven
                      kostade ?

ljus är blästersand medans svart är blästermedel.
                      ljus är sand medans svart är aluminiumsilikat.
                      sök på aluminiumsilikat så kommer du hitta inlägg som avråder från användande av sådan "sand"
                      Ja det var ju inte billigt. 30 kg säck 180:- Till mitt Juwel 240 gick det åt 2 säckar--360:- tot. så visst är det dyrt!
                      Men det stod blästersilikat på påsen INTE aluminiumsilikat!

MVH Zuz

Kommentar

• Zuz
                        • February 2006
                        • 112

Ursprungligen postat av Opus
                        Bra svar.....

Det är ju klart, som man frågar osv. och det var en dårligt ställt fråga, jag erkänner
                        Det är detta som livar upp ibland bland inläggen. Fanns någon som hade skrivit fisar ist för fiskar bl a

Kommentar

• besatt
                          • February 2006
                          • 59

Hörde nånstans att blästersanden är för fin och har man i för mycket av det kan det bildas sumpgas när det packas för mycket. Vet nu inte ifall detta stämmer, men det kan ju vara värt att nämnas..

Kommentar

• Opus
                            • January 2006
                            • 1014

Ursprungligen postat av besatt
                            Hörde nånstans att blästersanden är för fin och har man i för mycket av det kan det bildas sumpgas när det packas för mycket. Vet nu inte ifall detta stämmer, men det kan ju vara värt att nämnas..
                            Mycket riktigt, det är därför det är viktigt att rota runt lite i sanden när man gör rent. Annars tycker jag att det är en fördel att sanden packar sig, det innebär att skiten lägger sig uppe på sanden så det är bara att suga upp den med slamsugen.
                            Vescere bracis meis!

Kommentar

• Baltazar79
                              • December 2005
                              • 49

Sådär nu börjar de röra på sej här på forumet. Jag visste väl att de fanns några som hade nåt att komma med. De ska altså finnas nån sand som heter råda blästersilikat? Är de nån skillnad på den och biltemas? frågan är ju om de är det här farliga aluminiumsillikatet i dom. Vore rätt bra att veta eftersom jag ska starta upp ett nytt kar nu med svart bottenmaterial och de känns rätt drugt att behöva byta allt om de inte skulle fungera. Nån som vet om detta är för vass sand till pansarmalar? Hade eventuellt tänkt ha sånna i mitt kar och dom har ju lite känsliga skäggtömmar. Jag har Biltemas blästersand i mitt nuvarnade kar och de gillar dom ju.

Kommentar

Arbetssätt...