Ännu en tråd om 3d-bakgrunder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

Ännu en tråd om 3d-bakgrunder

Tjo!

Äntligen ett forum för akvarister värt namnet, okej för att jag inte letat häcken av mig förrän nu men i alla fall.
    Än så länge har jag klarat mig ypperligt utan forum, böcker och fackhandel har fungerat bra sedan jag började men nu behöver jag lite bredare hjälp.

Jag har nyss hämtat ett nytt akvarium, f.n. har jag ett på 130L som jag köpte för 1.5 år sedan efter att ha fått ett nyryck. Jag hade ett 100L för en fem-sex år sedan men när man är tonåring och har ointresserade föräldrar som inte är stenrika är akvaristik inte den bästa hobbyn har jag märkt.

I vilket fall som helst så slog jag på stort och köpte ett 560L kar nu, det har stått i ett garage i ett år ser det ut som och silikonsträngarna skäms inte bredvid en tysk autobahn men med ett rakblad, lite ny silikon här och var och en massa vatten och diskmedel så ska det nog bli riktigt fint. Jag fick med en zooline alu-ställning, fullt fungerande svart ljusramp, nått kilo lavasten, vad som känns som åtminstone 10-15 kilo rötter, dubbla 1000L+-innepumpar (eheim och fluval) så även om akvariet är kasst så var nog 4500 ink. frakt ganska bra tror jag.

Anyway, för att komma till saken. Nu när jag ändå ska gräva ner en mindre förmögenhet i att byta upp mig 4x så kan jag ju lika gärna göra det bra, alltså vill jag ha en 3d-bakgrund.
    btn är ju givetvis snygga så man gråter men man gråter ju också åt prislappen. vad jag har kunnat se så finns det ett par billigare alternativ.
    Aquael har ett gäng serier och Aqua rock.
    Jag hittade även en annan tillverkare som jag inte kommer på namnet på men de var till och med dyrare än back to nature så de är ute direkt.

Problemet med båda är att utbudet på 200cm verkar vara begränsat och bitvis ser bådas produkter väldigt fula ut. Aquael har exempelvis en del rött och jag vill helst ha något amazonas med mer brunt och mörkgrått.

Någon som har tips på postorderbutiker i sverige eller utomlands och alternativa tillverkare?

Cheers
    720L Malawi-biotop
  • gigardt
    • February 2003
    • 772

Du hittar bra priser på bakgrunder på www.zooplanet.se
    MvH Richard
    600l Sydamerika(invånare se nedan)
    7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
    500l innedamm(Koi)
    4500l Damm(Koi)
    125l yngelburk
    400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

Kommentar

• [xstream]
      • March 2006
      • 520

Klockrent, pangeas var snygga.

Några fler tips? Jag har för vana att alltid researcha den här sortens saker riktigt ordenligt innan jag köper något.

Cheers
      720L Malawi-biotop

Kommentar

• [xstream]
        • March 2006
        • 520

En till fråga förresten, alla de här bakgrunderna tar otroligt mycket plats. Pangeas verkar ta 13-15 cm, hur är det möjligt? Det måste väl vara med inräknat plats för teknisk apparatur bakom bakgrunden? Annars tycker man att, med lagom tjocklek och med det djup strukturen upptar, 5cm skulle räcka.

Mitt nya akvarium är tyvärr bara 55cm djupt och att stjäla 15 bara för bakgrunden när man borde kunna klara sig på 10 om man bara placerar pumparna bra känns inte helt motiverat.

Ett alternativ är ju att bygga med moduler för att bakgrunden inte ska ta upp 15cm över hela akvariet utan bara på utvalda platser, själv funderar jag på att köpa två moduler och sätta en på varje sida av akvariet med en pump i varje, eventuellt med ett insug för varje en bit in på mittenbakgrunden. Med den lösningen så krävs det ju definitivt ingen tjock bakgrund över hela akvariet.

Tankar?

Cheers
        720L Malawi-biotop

Kommentar

• Bulaan
          • June 2005
          • 208

Du kan kolla på www.pwss.se också, tror inte dom har så jättemånga till 2meterskar dock=/
          Pics @: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=470676

Kommentar

• [xstream]
            • March 2006
            • 520

Mm. Har tittat där, de har ju Aqua Rock men den enda som finns i 200cm är sandbrun/röd och jag vill ha brun/mörkgrå som sagt.
            Jag hittar inte heller aqua rocks hemsida så jag kan kolla detaljer eller om de har andra modeller i sitt sortiment.

Cheers
            720L Malawi-biotop

Kommentar

• Opus
              • January 2006
              • 1014

Aqua Rock 200x55 cm som PWSS har, motivet är av en bergvägg och en rot, har de färger du pratar om. Den ser bättre ut i verkligheten kan jag säga och den bygger inte ut så mycket. Med ett pris på 1900:- är den verkligen prisvärd. Pangea kostar nästan lika mycket som BTN
              Vescere bracis meis!

Kommentar

• [xstream]
                • March 2006
                • 520

Ja, se där. Det var ju en rot det ja. Ruggigt dålig bild.

Det råkar inte vara någon som har den Aqua Rock-bakgrunden i drift och ett foto?

Vi har ju en pangea-åf här i stan, tänkte ringa dem och höra efter. På zooplanet kostar en pangea 196cm 2350, håller de ungefär samma pris här i butiken i stan så tycker jag definitivt det är värt det. Pangeas är snyggare än Aqua Rock ser det ut som

Cheers
                720L Malawi-biotop

Kommentar

• Opus
                  • January 2006
                  • 1014

Du har rätt, otroligt dårlig bild. Den ger inte bakgrunden rättvisa överhuvudtaget.

Jag hade en Aquarock i mitt förra akvarium och jag är så nöjd med den så jag tänker köpa en till mitt nya akvarium.

Jag har några misslyckande foton, men i ärlighetens namn vet jag inte om dem skulle hjälpa, här är dem i alla fall

Bild1: Riktiga stenar i framkant och bakgrunden

Bild2: Bak Chokladcikliden ser du roten ( ...med grön alger )

Bild3: Min bakgrund var tvådelad, därav skarven i mitten. Jag satte aldrig fast bakgrunden utan hade den löst i akvariet.

Som sagt mycket dårliga foton, hoppas dem hjälper lite
                  Bifogade filer
                  Vescere bracis meis!

Kommentar

• [xstream]
                    • March 2006
                    • 520

Mm, det där var ju lite bättre. Har hittat en säljare i jkpg som har mängder med allt. De hade nog 100-120 akvarier med fiskar och ett par uppvisnings. Bland annat ett urläckert hörnakvarium som nog måste vara över kubiken med bakgrunder och även moduler satta vid ytan och på botten. Snyggt var det i alla fall.

Anyway, om de inte tar ut hutlöst mycket mer för bakgrunden så köper jag den där istället och då är det inte en fråga om vilket märke längre utan vad de har hemma som är snyggt.

Men men, får väl se.

En annan fundering jag har kring bakgrunder är att om man tittar på hur alla guider säger att man ska fästa bakgrunder så ska det ju vara vatten bakom dem, men i en butik sade de något som faktiskt lät som en ganska bra poäng. Om det är en massa stillastående vatten där hela tiden så kommer det ju uppstå sjukdomar och alger och annat djävulskap. Är det någon som har erfarenhet av det? Ska man försöka placera pumpar och sådant så det blir lite cirkulation även där.

Jag har beslutat mig för att dokumentera hela mitt projekt för andra som vill göra samma sak, har ni fler bra tips i ämnet bakgrunder kan ni väl posta här eller skicka över i pm så skriver jag med dem i den tråd som jag skapar för det.

Cheers
                    720L Malawi-biotop

Kommentar

• Opus
                      • January 2006
                      • 1014

Dem har rätt i affären, stillestående vatten är inte bra men jag tycker det är konstigt att dem inte rekomenderade dig till att använda bakgrunden som filter, vilket de flesta gör.

Om man skall sätta fast bakgrunden bör man göra så att det som är bak bakgrunden är ett filter. Man silikonar fast bakgrunden i botten av akvariet och sidorna, tar hål i bakrunden för insug och utblås, fyller bakgrunden med filtermaterial och monterar cirkulationspump där bak, man kan också gömma doppvärmare och annan teknisk utrustning bak bakgrunden.

Här ser du hur man gör, med en Back to Nature bakgrund iofs, men principen är den samma. http://www.backtonature.se/sweden/montera_woodrock.html

Eller, så kan du ha ytterfilter, ha insuget och utblåset bak bakgrunden, jag vet inte men jag tror det skulle passa/fungera bättre i en Aqua rock bakgrund. Jag körde med denna lösning och det fungerade bra, om jag ville göra rent glaset vinklade jag bara bakgrunden fram lite och körde med mitt rengörningsredskap ( typ, en stång med en svamp i ändan) . En annan fördel med att inte fästa bakgrunden är att man kan ta ut den och göra rent den enklare om man behöver. Det är säkert många som tycker det är helt fel att inte fästa bakgrunden men det fungerade som jag ville, därför tycker inte jag det är fel
                      Vescere bracis meis!

Kommentar

• [xstream]
                        • March 2006
                        • 520

Min tanke har varit att ha två stycken innepumpar, monteringstekniskt sett väldigt liten skillnad från ett ytterfilter. Det jag funderar över med den lösningen, jag har sett den både här och var, hur gör man för att rengöra filtret? Första lagret måste ju skita igen rätt snabbt?
                        Nu kanske det är stor skillnad på mitt stora 560L-kart och mitt lilla 130 men i mitt nuvarande måste jag ju nästan rengöra filtret en gång i veckan eftersom det gror igen med skit. Då kör jag visserligen på flingfoder av okänd anledning men ändå.
                        Det blir ju nästan till att plocka bort hela bakgrunden för att få det rent.

Eller är jag ute och seglar? Jag har än så länge inte researchat den tekniska biten utan koncentrerat mig på att hitta en prisvärd bakgrund. Jag ska börja med den tekniska skissen ikväll antagligen.

Cheers
                        Senast redigerad av [xstream]; 06 March 2006, 15:24.
                        720L Malawi-biotop

Kommentar

• Opus
                          • January 2006
                          • 1014

Man bör inte göra rent filter för ofta då man tar död på bakteriekulturen som finns i filtret. Visst kan du ha innerfilter i bakgrunden men jag vet inte om det finns innerfilter som är tillräkligt stora, det största jag vet om är rekomendetat till högst 250l akvarium och även om du slänger i två så blir det för lite.
                          Jag har nyss startat ett 540liters akvarium och har ett Rena xP3 ytterfilter ( http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=307&page=1 ) men jag fundera på att köpa ett Fluval 4 plus ( http://www.pwss.nu/product.php?produ...&cat=25&page=1 ) för att sätta i bakgrunden (som jag inte har köpt ännu iofs )
                          Vescere bracis meis!

Kommentar

• [xstream]
                            • March 2006
                            • 520

Jag har tänkt att sätta pumparna på sidorna för att få bra utblås. En stor modulsten på varje som ska innehålla enbart pumpen och sedan får jag ha filtermaterialet på lämpligt ställe, antagligen i bakgrunden då med insug på mitten av akvariet ungefär och så en slang till varje pump.
                            Jag har inte riktigt studerat de tekniska detaljerna men efter vad jag läst om fluval 404 och sett prislappen på eheims ytterfilter så tyckte jag det här akvariet med två ordentliga innefilter lät som ett bra köp. Förhoppningsvis hade jag rätt.

Jag ska titta runt ordentligt i guider under kvällen och så ska jag skriva ihop en ordentlig beskrivning på hur jag planerat att bygga in den tekniska biten och posta i en ny tråd så kanske lite folk kan slänga ett ordentligt öga på vad de tror.

Cheers
                            720L Malawi-biotop

Kommentar

• Opus
                              • January 2006
                              • 1014

Låter väldigt kompliserat...nästan onödigt kompliserat

Mitt filter 'Rena xP3', som skall klara upp till 600l akvarium, kostar 1350:- Två tillräkligt stora, tror jag i alla fall, innerfilter typ Eheim 2252, kostar 850:- pr. st. hos PWSS
                              Vescere bracis meis!

Kommentar

Arbetssätt...