Nystartat kar, ris och ros!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

Nystartat kar, ris och ros!

Startar en ny tråd med bilder på mitt nystartade kar Jag vill att ni risar och rosar så mycket ni bara kan!

http://img515.imageshack.us/img515/7254/13qn.jpg <-- bakgrunden fastsilikonad
    http://img515.imageshack.us/img515/6030/22tl.jpg <-- Karet är ställt rakt och underlägget är på plats, liksom filter och doppvärmare. har lagt i torven och börjat lägga i sand
    http://img515.imageshack.us/img515/4140/30qs.jpg <-- All sand är på plats och allt filtermaterial också
    http://img505.imageshack.us/img505/8691/49oc.jpg <-- Fyllt med vatten
    http://img526.imageshack.us/img526/1581/52oa.jpg <-- Nu är det klart! De växter som finns är enbart vallisneria.
    http://img122.imageshack.us/img122/9503/66xn.jpg <-- närbild
    http://img145.imageshack.us/img145/9792/95dl.jpg <-- har köpt fler växter, några cryptocoryne (beckettii?) och en javaormbunke som sitter på roten (som förövrigt kommer från mitt gamla kar). Roten passar inte riktigt ihop med bakgrunden, så den ska döljas med fler växter senare.
    http://img416.imageshack.us/img416/6194/105fg.jpg <-- Flyttade över stenen från lilla karet (passade ju riktigt bra! Eller hur?) samt de cryptocoryne beckettii som överlevt lågenergilampan.. höm.. får se om det trivs bättre i nya karet

Hade tänk köpa en eller flera javaormbunkar att sätta på roten och ev. lite javamossa framför.. sedan får jag avvakta och se hur de andra växterna tar sig
    Vad tycker ni? Ska jag flytta på något, köpa någon annan sorts växt?

För övrigt så kanske jag ska berätta att karet är 70 l (hörnkar som ni kanske har sett ) och det ska senare gå sebrafiskar, fembandsbarber, kuhliiålar, någon liten gurami (läpp eller honung) och amanoräker/pitbull pleco. Det ska alltså vara så gott som en asiatisk biotop och jag hade bara tänkt ha växter från asien också!
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

Rikitgt snyggt säger ja bara
    jag hadde nog valt en mindre rot eller 2 små

kanske skippat roten o limmat ihop ett stenrös langst bak.
    Men fint vart det dina fiskar blir nog nöjda

Får nog göra en liknande jag med
    För jag är absolut inte nöjd med mitt.
    Köpte det med en kalkstens imitation som bakgrund helt Vit .. inte snygg med alger o så efter en tid.
    sitter fast som bärget o med glasreglar så blir ett ordentligt projekt o ta ur den samt måste ha fiskarna nånstans då. o den är 70 hög så fins inga färdiga bakgrunder
    Senast redigerad av mayday; 02 March 2006, 17:26.

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• trigon
      • July 2005
      • 85

Tycker att det blev kanon fint! Skulle dock byta ut den gröna slangen mot någon diskretare!

Mvh Trigon..
      En gång akvarist,alltid akvarist!

Kommentar

• Hugin
        • December 2005
        • 499

Köp lite marktäckande växter eller "Plantera" fast lite java mossa på roten.
        "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
        Winston Churchill

Kommentar

• Lubbe
          • February 2004
          • 677

mayday: anledningen att jag har den här "stora" roten är att jag redan hade den i mitt lilla kar som ska tömmas nu, så då använder jag den ist för att behöva slänga ut pengar på en ny
          Stenröse vill jag inte heller ha, då det är svårt att hitta så många stenar som smälter in..

trigon: Glömde säga det! Hade glömt köpa en slang till filtret när jag skulle starta akvariet, så jag fick kapa häverten! ska köpa en ny slang snart

Hugin: Funderar på javamossa redan Så du tror det skulle bli bra? skulle vara kanon att kunna dölja roten mer sedan marktäckande vill jag inte ha.. Vill kunna se kuhliiålarna sedan utan att behöva leta bland alla växter
          310 l - Sydamerika
          200 l - Asien
          104 l - Asien
          70 l - Sydamerika

Kommentar

• miiaoo
            • January 2006
            • 2815

Jag gillar det..
            Kan vara snyggt med den här lilla plantan.. Echinodorus sp. "Ozelot" Finns låga varianter i både rött och grönt.. Jag tror att den skulle passa in fint..
            Byt inte ut roten tycker jag.. Det blir lätt plottrigt med små rötter.. Sen tycker jag att du ska fokusera på fler fiskar av en art för att få mer effekt= snyggt!!
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

Kika gärna in i min dagbok!

Kommentar

• Lubbe
              • February 2004
              • 677

Kommer den plantan från Asien? Har för mig att ehinodorus arterna kommer från amerika..? annars var den riktigt fin!!
              Tyvärr kan jag inte fokusera så mycket på att ha många fiskar av npgon sort.. har redan några fembandsbarber och sebrafiskar som ska få flytta över från det lilla karet som ska bort.. och kuhliiålar har jag alltid velat ha, så de skulle ju passa bra in i det här karet och för att det inte ska se så plottrigt ut så vill jag ha någon fisk som sticker ut lite = gurami. och sedan behöver jag ju något som tar hand om algerna = amanoräkor/pitbiull pleco.. och eftersom jag ska ha så många olika fiskar så kan jag ju inte ha så många av någon art.. :/ men 10-15 sebrafiskar blir det iaf..
              Och positivt är ju att alla fiskar jag tänkt ha lver på olika nivåer, så det kommer iaf att vara befolkat överallt!
              310 l - Sydamerika
              200 l - Asien
              104 l - Asien
              70 l - Sydamerika

Kommentar

• Elina
                • February 2005
                • 128

Skitsnyggt säger jag bara! Jag tycker absolut inte att du ska byta ut roten, det behövs ofta nåt större som fungerar som blickfång i karet.
                Bakgrunden var riktigt fin!

Kommentar

• Lubbe
                  • February 2004
                  • 677

Tack så mycket Elina!
                  Har inga planer på att ta bort roten, ska bara "dölja" den lite med växter så att den inte "sticker ut" så mkt mot bakgrundsroten
                  Bakgrunden är förövrigt grymt nöjd med då jag kom över den för 600:- på zooaffären. Skulle egentligen köpa den för 1100:-, men då skulle de precis tömma ett likadant kar med en likadan bakgrund, så då fick jag köpa deras begagnad för 600:- Då var man nöjd, vill jag lova
                  310 l - Sydamerika
                  200 l - Asien
                  104 l - Asien
                  70 l - Sydamerika

Kommentar

• Bulaan
                    • June 2005
                    • 208

Jag har någon sort av javamossa på min rot i minsta karet, sen får du ju avgöra om det är snyggt eller inte..

Men det går att få till det mycket snyggare än vad jag har iofs.
                    Bilder hittar du på zoonen:
                    |
                    V
                    Pics @: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=470676

Kommentar

• Lubbe
                      • February 2004
                      • 677

Det såg ju helt ok ut, Bulaan! Får nog testa lite senare!
                      310 l - Sydamerika
                      200 l - Asien
                      104 l - Asien
                      70 l - Sydamerika

Kommentar

• Baggen
                        • July 2004
                        • 340

Tycker du har lyckats riktigt bra med ditt kar , bakgrunden ser väldigt bra
                        ut , och roten skall du ha kvär där den är , lite javamossa på den och det kan bli riktigt bra , något du måste åtgärda är dock utblåset , du _får_ inte förstöra ett sådant bra setup med en ful slang/rör som sticker ut ur bakgrunden. realtivt lätt att lösa det så man inte ser utblåset.

mvh

/Baggen

Kommentar

• CalleAkvarist
                          • November 2005
                          • 1059

Jättesnyggt kar!!

Helsnyggt! Jag tror dina fiskar kommer trivas jättebra och få små yngel där i! Önskar jag hade så snyggt i mina kar.. !

Kommentar

• sunkan aspidoras
                            • June 2005
                            • 925

Tips:Köp en reflektor och sätt på lysröret sen vrider du reflektorn så att du får mer ljus i bakre hörnet! höga stängel växter bak som inte skymmer din snygga bakgrund så mycket och "gräset" du redan har kan du ha i förgrunden... så skulle jag tänkt om det varit mitt kar, men det är det inte f*n också...
                            Senast redigerad av sunkan aspidoras; 06 March 2006, 23:26.

Kommentar

• Lubbe
                              • February 2004
                              • 677

Baggen: Som sagt är slangen bara tillfällig! Glömsk som jag är hade jag ju glömt köpa slang till filtret, så det vara bara att kapa en bit av häverten.. Ska byta den så snart jag kommer iväg och kan köpa en ny! Ska då också se till att göra den kortare, så att den inte sticker ut så mycket..

calle95: Tack så mycket! Yngel tvivlar jag dock på, har nog för mycket fiskar som kommer äta upp dem

sunkan aspidoras: Det där med reflekor var något att fundera över.. är ju lite mörkt bak.. "gräset" är vallisneria, och det vill jag inte ha i förgrunden! Ska hålla dem relativt glesa, så att bakgrunden kan synas igenom

Tack för alla tips i övrigt! Första fiskarna fick flytta in i fredags (3 sebrafiskar) och igår flyttade jag också över fiskarna från det gamla karet som ska bort (1 sebrafisk och 2 fembandsbarber) och alla verkar trivas och må toppen!
                              310 l - Sydamerika
                              200 l - Asien
                              104 l - Asien
                              70 l - Sydamerika

Kommentar

Arbetssätt...