Sand vs grus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeli
    • February 2006
    • 30

Sand vs grus

Hej alla,
    det pratas mycket här på forumet om sand, och särskilt om blästersand. Vad är fördelarna med sand jämfört med "vanligt" akvariegrus? Det är ju klart snyggare med finkornig sand, men finns det fiskar som gillar eller inte gillar det?
  • genius
    • March 2005
    • 44

jag har biltemas blästersand i ett 60L hörn....tycker färgen är ganska tråkig. Ser ut som "spya" nästan Men som med allt, smaken e som baken.

*edit*
    Kör med Svart qvartz i mitt 100L växt. Riktigt grym
    Senast redigerad av genius; 18 February 2006, 18:49.

Kommentar

• mff
      • January 2006
      • 91

Jag gillar också finkornigt. En del växter har svårt för det - det blir liksom väldigt kompakt. En bra grej när man har finkornigt tycker jag är att smuts, matrester o. d sjunker inte ner i substraten som när man har sjösten - man ser skräpet direkt o kan ta bort det. Många fiskar, t ex corydoras, vill ha väldigt finkornigt. Det är naturligt för dem att gräva o sila sand/mat i munnen.

Kommentar

• Tropfrog
        • October 2002
        • 8083

Sand är bättre för fiskar som gillar att gräva och/eller nosa runt i sanden efter mat.

Men det finns också negativa saker med grus. Efterssom det inte släpper ner vatten i bottnen lika lätt så kan man anta att det inte sker lika mycket nitrificering i sand som i grus, MAO så kan det krävas ett större biologiskt filter vid given mängd fisk.

Dessutom så av samma anledning (att vattnet cirkulerar sämre i grus) så kan det uppstå syrefria zooner i sand. I syrefria zooner trivs sjukdomsalstrande bakterier och där bildas det illaluktande svavelväte (sumpgas). Det finns tre sätt att undvika syrefria zooner.
        1: Mycket tunt lager sand
        2: Mycket växter
        3: Att manuellt röra om i sanden med jämna mellanrum.
        MVH
        Magnus
        Senast redigerad av Tropfrog; 18 February 2006, 22:21.
        min zoon

Kommentar

• plorozen
          • January 2004
          • 531

1. en del fiskar föredrar sand, eftersom de letar mat i den, genom att sila den i munnen.
          2. andra fiskar brukar gräva ut grottor och liknande under stenar, och det är lättare om man har sand än grus.
          3. och till sist så brukar en del fiskar gräva ner sig i sanden.

finkorning sand hamnar lättare i pumpen, i min flickväns akvarium så gick det inte att ha insuget till ytterfiltret för nära bottnen, eftersom det följde med sand.
          sen finns det en del sand som är ganska vass och som kan skada malar och liknande fiskar som har känslig skäggtömmar.
          har man en alltför tjock sandbotten och inget som rör om i sanden(fiskar eller tornsnäckor t.ex) så kan anaeroba bakterier börja bryta ner avfall där, det leder till dålig lukt och kan i värsta fall leda till fiskdöd pga sumpgas.
          en syrefri botten kan också innebära att bakterier bryter ned nitrat till kvävgas. sen kan också nedbrytningen av avfallsprodukter hämmas öht om man har en tät botten.
          ju finare sand desto större risk.

jag vet inga fiskar som specifikt föredrar grus framför sand.

sen kan man ju tänka på att fiskbajs och avfall syns lättare på sandbotten än på en grusbotten. sand kan också vara svårare att plantera växter i och få dem att trivas i (rötterna påverkas negativt av syrebristen).

personligen skulle jag inte ha sand om ingen fisk krävde det, och även då skulle jag använda mig av så grov sand som möjligt(råda 0,8-1,2mm t.ex).
          sen är valmöjligheterna färre med sand, de finns inte i särskilt många färger, och ska man ha malar så minskar valmöjligheterna ännu mer. sand är däremot billigare om man köper det på rätt ställe, djuraffärens råda-sand är densamma som byggvaruaffärens. däremot kan priset skilja sig åt _rejält_.
          Senast redigerad av plorozen; 18 February 2006, 18:58.

Kommentar

• plorozen
            • January 2004
            • 531

tropfrog: sumpgas består till största delen av metan, dock är det svavelväte som ger den dåliga lukten.

Kommentar

• Jeli
              • February 2006
              • 30

Jag tycker det är snyggare med sand, fast det är ju dumt om det kan fastna i pumpen plus att fiskbajs o sånt syns mer.

Kommentar

• plorozen
                • January 2004
                • 531

är man bara försiktig med pumpen och inte har den igång när man rotar i sanden så är det ingen problem.

Kommentar

• Jeli
                  • February 2006
                  • 30

nån som vet var man får tag på rådasand i göteborgsområdet?

Kommentar

• robban
                    • February 2003
                    • 322

Ursprungligen postat av Jeli
                    nån som vet var man får tag på rådasand i göteborgsområdet?
                    hornbach hade hyfsat pris på en påse men det ska nog finnas i alla affärer

Kommentar

• Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8083

Ursprungligen postat av plorozen
                      tropfrog: sumpgas består till största delen av metan, dock är det svavelväte som ger den dåliga lukten.
                      Tack för påpekandet.

Vad det gäller hurvidare växter trivs eller inte i sand så är det en myt. En utav de fantastiska egenskaperna växter har är att de pumpar ner syre i bottensubstratet. Alla växter trivs i tätt bottenmaterial som tex sand.

Däremot: Om växterna inte trivs av någon anledning så slutar de att pumpa ner syre i botten vilket gör att dess rötter ruttnar snabbare än i sand. Då kan det bildas just svavelväte vid rötterna som förgiftar växten. Så länge du ger växten vad den behöver så kommer detta inte att hända.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

Kommentar

• Raven
                        • February 2005
                        • 15385

Ursprungligen postat av plorozen
                        1. en del fiskar föredrar sand, eftersom de letar mat i den, genom att sila den i munnen.
                        2. andra fiskar brukar gräva ut grottor och liknande under stenar, och det är lättare om man har sand än grus.
                        3. och till sist så brukar en del fiskar gräva ner sig i sanden.
                        skulle vilja lägga till en fjärde punkt.

4.
                        vissa snäckor lever i sanden och rör ner syre när dom gräver och då dom lever i sanden syns dom inte.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• plorozen
                          • January 2004
                          • 531

tropfrog: ojdå, visste jag inte. dock så är jag inte säker på vad "trivas" innebär, hade växter som växte ganska bra, men som vid en omplantering alla hade "svarta" rötter längre ned.
                          googlar lite och finner att du har helt rätt, ruttnande rötter är något som landväxter drabbas av, inte vattenväxter.

raven: nu handlade punkterna om vad som kan vara avgörande för fiskarnas preferenser vad gäller bottenmaterial. snäckorna nämnde jag också(tornsnäckor) senare, i delen om anaerob nedbrytning.

för övrigt vill jag också avråda från att blanda olika bottenmaterial av olika storlek och tyngd, då dessa kommer att lägga sig i skikt, med de minsta och tyngsta partiklarna längst ner och de största och lättaste överst.
                          (alltså blandar du sand och grus kommer sanden att hamna längst ner och gruset överst).

Kommentar

• zirkonxenia
                            • January 2006
                            • 42

Ursprungligen postat av Raven
                            skulle vilja lägga till en fjärde punkt.

4.
                            vissa snäckor lever i sanden och rör ner syre när dom gräver och då dom lever i sanden syns dom inte.

Vilka snäckor är det som lever i sanden? Vad lever dessa snäckor av? Behöver jag mata dem eller lever de av avfall?

Jag har nämligen ett hörn med ett rejält lager sand då slamkryparna ska uppskatta detta och läste i denna tråd att det kan ge mig problem.

Mvh Veronica

Kommentar

• Raven
                              • February 2005
                              • 15385

vet inte vilka snäckor det är men dom är lite avlånga så att säga.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

Arbetssätt...