Hur får jag sanden stanna kvar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • calle_p40
    • April 2005
    • 42

    Hur får jag sanden stanna kvar?

    Hej, jag funderar på att sätta in blästersand från biltema, men nu kommer det jobbiga, hur ska jag få sanden att stanna kvar? Jag har bottenfilter i hela botten, hur gör jag för att inte sanden ska åka in i pumparna?
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Ursprungligen postat av calle_p40
    Hej, jag funderar på att sätta in blästersand från biltema, men nu kommer det jobbiga, hur ska jag få sanden att stanna kvar? Jag har bottenfilter i hela botten, hur gör jag för att inte sanden ska åka in i pumparna?
    BOTTENFILTER på HELA botten varför och vilken typ av bottenfilter.

    Har du bilder på det?
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • calle_p40
      • April 2005
      • 42

      #3
      Nej jag har inga bilder på det, eller hela botten är det inte riktigt, det är över halva botten.. det är i plast med kanske 1-1½mm mellanrum mellan springorna..

      hittade sånt jag har i mitt halva akvarium, (4 plattor) http://www.guldfisken.se/beta/catalo...dpabyggnad.jpg
      Senast redigerad av calle_p40; 01 February 2006, 17:28.

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Jag är ingen expert på bottenfilter, men jag misstänker att du måste byta sand till nåt grövre. De finns alltid mindre korn blandmed i blästersand och dom kommer nog att "blästra" insidan av din pump.
        Dvs om jag förståt rätt och du driver filtret med en pump och inte luft...

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Oki 4 plattor och ditt kar e hur stort?
          Vilken Pump har du?

          Tyvär e man begränsad när det gäller bottenfilter och fin grus minsta storleken e nästan 2mm grus .
          Vissa löser det med att lägga ett myggnät ovanpå men jag vet inte hur det fungerat, En annan sak man kan göra är att man använder 2-4mmgrus på filtret typ 5cm sedan lägger man den tunna grusen detta fungerar så länge man inte ha grävande fiskar eller att man bökar för mycket i karet....

          Men om du skall ha bottenfilter så skulle jag rekomendera 2-3mm grus kolla mina länkar.
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • mats m
            • September 2002
            • 515

            #6
            Hej.
            Prova med strumpbyxor,det funkar bra till allt vad filter heter.
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • calle_p40
              • April 2005
              • 42

              #7
              Jag har ett 375liters akvarium, jag vill helst inte blanda gruset dels för att det bli ett helvete när man ska göra rent och dels för att jag har malawi ciklider, de gräver rätt mkt

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av mats m
                Hej.
                Prova med strumpbyxor,det funkar bra till allt vad filter heter.
                MVH Mats
                funkar inte, blästersanden är så kompakt så det är svårt att dra vatten igenom.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Ursprungligen postat av calle_p40
                  Jag har ett 375liters akvarium, jag vill helst inte blanda gruset dels för att det bli ett helvete när man ska göra rent och dels för att jag har malawi ciklider, de gräver rätt mkt
                  375liter akvarium och 4 plattor E TVÅ för mycket jag har två plattor i mitt kar det är på 310.
                  Bottenfilter handlar inte om att ha filter över hela botten....

                  då har du två val grövre grus eller byta till annat filter så du kan ha fint grus.
                  Senast redigerad av peterhaack; 01 February 2006, 23:15.
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av peterhaack
                    Bottenfilter handlar inte om att ha filter över hela botten....
                    täcker över 80% av botten i mitt kar och de funkar bra.
                    har iofs bara 1 platta

                    kör med 2-4mm grus och funkar bra.
                    hade dock mindremindre problem med partiklar men dom har min afrikanska jättefilterräka tagit hand om.

                    men gör ingen direkt slamsugning och botten ser ändå ren å fin ut.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • calle_p40
                      • April 2005
                      • 42

                      #11
                      Alltså jag vet inte vad ni tror jag menar Men mina plattor täcker 50% av akvariets botten. de bildar 375 *20mm*4plattor (1500mm)

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        35*22*4=3080kvadratcentimeter.
                        150*50=7500kvcm vilket blir 41% av botten men då är inte glastjocklek och sånt inräcknat.

                        men biltema blästersand får du nog glömma alternativt göra halva med grus/grov sand och halva med fin.
                        går att göra rätt snyggt med stenar och/eller rot som avdelare.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Krax
                          • December 2005
                          • 1329

                          #13
                          Det måste gå att lösa med nån slags tunnt tyg mellan sand och filter, men problemet är väl att tyget måste tvättas väldigt ofta för att släppa igenom vatten. Inte så praktiskt, så jag håller med peterhaack

                          Ursprungligen postat av peterhaack
                          då har du två val grövre grus eller byta till annat filter så du kan ha fint grus.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...