Bygga egen dekoration.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • madaluha
    • December 2005
    • 48

    Bygga egen dekoration.

    Tänkte fixa ett par temporära gömmen i akvariet eftersom kassan lätt blir lite skral vid uppstart av ett större akvarium Tänkte sedan när säsongen tillåter gå ut och leta reda på bra platta stenar att bygga grotta av men jag vet inte hur man sätter ihop dem på bästa sätt. Tänkte också fråga en händig klasskompis om hon kan tänka sig att tillverka ett "berg" med hål i i keramik men vad behöver jag tänka på då (lackning, bränning och så vidare?).
    Hoppas någon kan hjälpa mig.

    Tack på förhand.
    Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

    (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    om du använder keramik så använd INTE sånt som är glaserat då det kan innehålla diverse tungmetaller.

    kan ju alltid göra grottor i skiffer är inte så dyrt.

    sen kan du ju alltid ta en kokosnöt och dela på mitten.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Leonard
      • January 2006
      • 2352

      #3
      I frigolit, fast då behövs ju epoxy-lack/färg som e rätt dyr om du inte vill få högt pH/KH av cementen sen =S
      18år. . . . . .<¨,)))--{
      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

      Kommentar

      • madaluha
        • December 2005
        • 48

        #4
        Följdfrågor.

        Ursprungligen postat av Raven
        om du använder keramik så använd INTE sånt som är glaserat då det kan innehålla diverse tungmetaller.

        kan ju alltid göra grottor i skiffer är inte så dyrt.

        sen kan du ju alltid ta en kokosnöt och dela på mitten.
        Släpper keramiken ifrån sig tungmetallerna i vattnet?

        Hur bygger jag grottor i skiffer, vad sätter jag ihop dem med alltså?
        Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

        (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )

        Kommentar

        • jolon
          • December 2002
          • 1075

          #5
          Jag håller just nu på och bygger grottor av stort grus 5->35 mm i storlek och en massa silikon som håller ihop det, vad du borde komma ihåg när du bygger är att saker och ting inte ser lika danna ut ovan och under ytan
          My internet should be readonly.

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            köp en lerkruka eller fler o tappa i backen typ

            Kokosnötter e annar ett sätt
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av madaluha
              Släpper keramiken ifrån sig tungmetallerna i vattnet?
              råder lite delade meningar men oglaserad funkar överlag rätt bra.
              glaseringen kan innehålla diverse tungmetaller som ex: bly

              Hur bygger jag grottor i skiffer, vad sätter jag ihop dem med alltså?
              silikon tycker ja borde funka men ska va akvariesilikon eller glassilikon för akvariebruk.

              Ursprungligen postat av Leonard
              I frigolit, fast då behövs ju epoxy-lack/färg som e rätt dyr om du inte vill få högt pH/KH av cementen sen =S
              efter vad jag läst går det rätt bra att laka ur cementen och de ska tydligen gå att göra rätt fort också, 2 veckor.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • rolfhenning
                • March 2005
                • 6

                #8
                Ursprungligen postat av madaluha
                Tänkte fixa ett par temporära gömmen i akvariet eftersom kassan lätt blir lite skral vid uppstart av ett större akvarium Tänkte sedan när säsongen tillåter gå ut och leta reda på bra platta stenar att bygga grotta av men jag vet inte hur man sätter ihop dem på bästa sätt. Tänkte också fråga en händig klasskompis om hon kan tänka sig att tillverka ett "berg" med hål i i keramik men vad behöver jag tänka på då (lackning, bränning och så vidare?).
                Hoppas någon kan hjälpa mig.

                Tack på förhand.
                Jag köpte några blomkrukor av lera och formade dem med hjälp av Husfix.
                Det blev ganska billigt då husfixet räcker till ganska många grottor (max 25 kr per grotta inkl lerkruka).

                Kommentar

                • madaluha
                  • December 2005
                  • 48

                  #9
                  Tack för alla tipsen, idag startar jag upp akvariet. Man känner sig lite som ett barn på julafton :-)
                  Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

                  (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )

                  Kommentar

                  • jocke_ek
                    • February 2005
                    • 259

                    #10
                    jag har gjort grottor av avloppsrör i olika dimensioner.
                    kapade rören sedan limade jag på skiffer eller stenar med akvariesilocone.
                    detta var billigt då jag fick snuttar på vvs handeln och stenen tog jag ute i ett grustag dom bryter i på vintern.

                    fick köpa silicone för ca 100:- och skiffer för ca 150:-
                    några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

                    nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
                    kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
                    finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

                    Kommentar

                    • Baggen
                      • July 2004
                      • 340

                      #11
                      Lera är underbart att arbeta med om man har tillgång till brännugn.
                      Har själv gjort en 4-5 grottor som blev extremt bra, det gäller bara att
                      få till ytan på leran så den inte ser slät ut , Detta fixas lätt med en
                      diskborste som man "duttar" på alla ytorna när man känner att man är nöjd
                      med sin skapelse. Alger kommer sedan att fästa underbart vackert och
                      man får ett mycket naturtroget utseende på sina lergrottor!

                      Mvh

                      /baggen

                      Kommentar

                      • disajners
                        • March 2005
                        • 60

                        #12
                        disajnade lergrottor!

                        Ja, oglaserade grottbyggen av lergodslera borde ju funka! Det är ju iaf exakt samma sak som vanliga terrakottakrukor från affärn. Kanske funkar det med oglaserad stengods? I så fall borde det iofs inte bli lika mycket alger på eftersom godset inte är poröst som lergods utan nästan helt tätt. Eller algerna fäster säkert ändå, men kanske inte lika bra. Vad som är bra eller dåligt beror ju på vad man tycker om alger.
                        Sen så är det ju inte alltid så himlans mycket tungmetaller i glasyrer nu för tiden och det är inte alla som släpper ifrån sej heller. Men sånt borde ju din keramikerkompis känna till!
                        Himla kul idé iaf! Ska låna den, man är ju "disajners".
                        / Lena
                        *mitt-150liters-är-inte-igång-än-men-jag-LÄNGTAR!!!*

                        Kommentar

                        Arbetssätt...